Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Významná výstava Malevič – Rodčenko – Kandinskij a ruská avantgarda

Do 1. 8. 2021 je v Alšově jihočeské galerii v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou, přístupná krásná a zcela unikátní výstava Malevič – Rodčenko – Kandinskij a ruská avantgarda.

Text kurátora výstavy a autora katalogu Adama Hnojila k výstavě:

Událostí roku může být bezesporu označena výstava Malevič – Rodčenko – Kandinskij a ruská avantgarda, kterou po více než ročním odkladu připravila Alšova jihočeská galerie ve svých výstavních prostorách Zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou. Díla ruské avantgardy v tak velkém rozsahu a kvalitě budou v České republice představena vůbec poprvé. Unikátní kolekce pochází ze sbírky Muzea umění v Jekatěrinburgu.

Jedinečná kolekce Muzea umění v Jekatěrinburgu byla ve své době budována za účelem mapovat avantgardní tendence v Rusku v letech 1910 – 1920. Výstava je proto i dnes v AJG představena především jako zajímavý kulturně-historický celek. V souboru 42 sbírkových předmětů, z nichž bude prezentováno 36 děl, je čitelných několik stylových východisek, které v letech 1910 – 1920 tamním uměním rezonovaly – fauvismus, kubismus, kubofuturismus, neoprimitivismus, rayonismus, suprematismus a konstruktivismus. Návštěvník výstavy tak může spatřit díla malířů dnes legendárních skupin Kárový spodek a Oslí ocas, které mají pro Rusko stejný význam jako pro Česko Osma. V Károvém spodku (1910 – 1917) byli sdruženi především tvůrci rozvíjející fauvistické tendence a kubismus. Plejádě dominují Michail Larionov, Natalia Gončarovová, Petr Končalovskij, Aristarch Lentulov, Ilja Maškov, Alexander Kuprin, Alexander Osmerkin, Robert Falk, Vasilij Kandinskij nebo Kazimir Malevič. Souběžně s aktivitami Kárového spodku nicméně dochází k vymezování proti vlivu západního umění. Výsledkem je secese některých členů a založení skupiny Oslí ocas (1911), jejíž autoři směřují k neoprimitivismu a specifické verzi ruského futurismu – rayonismu (především Michail Larionov, Natalia Gončarovová a Kazimir Malevič). Poté, co vyvrcholily spory na ruské kulturní scéně a Michail Larionov a Natalia Gončarovová přesídlili v roce 1914 do Paříže, se stal vůdčí osobností Kazimir Malevič. Ten nejdříve invenčně transformoval podněty kubismu a futurismu, aby následně společně s Ivanem Kliunem přišel s myšlenkami suprematismu, které formuloval formou manifestu v roce 1915. Malevič svým příkladem dokázal ovlivnit velké množství umělců, z nichž patří k nejzajímavějším Olga Rozanová, Ljubov Popová, Naděžda Udalcová, Sergej Senkin, Ivan Puni nebo Alexander Rodčenko.

Všichni výše jmenovaní autoři jsou zastoupeni na výstavě v těch nejlepších ukázkách. Mezi naprosté unikáty světového umění patří Suprematismus od Kazimira Maleviče z roku 1915, Kompozice Alexandra Rodčenka (1919) či Rozměrná Improvizace 217 Vasilije Kandinského. Vývojové tendence ruské avantgardy jsou zřejmé také v několika dílech jednoho umělce. Průkopník ruské moderny Michail Larionov je tedy zastoupen jak fauvisticko-expresivní Ulicí v provincii (1910) tak neoprimitivistickou kompozicí Židovská Venuše (1912). Na vzájemné ovlivňování pak ukazuje třeba tvorba Olgy Rozanové, která je na výstavě zastoupena třemi díly z různých období. Portrétem sestry, která je takřka pandánem k Larionově aktu i suprematistickými pracemi již nakročenými ke konstruktivismu.

……….

Kapacita výstavy je omezena.

Podmínkou je rezervace vstupenek v online rezervačním systému (https://www.ajg.cz/…tml) na konkrétní den i hodinu. Následně budou vstupenky zaplaceny na pokladně. Možnost platby kartou i hotově.

Vstupenky je možné zakoupit také na místě bez předchozí rezervace. Může se však stát, že kapacita bude v danou hodinu již vyčerpána a bude Vám nabídnut nejbližší volný termín.

Telefonické rezervace nejsou možné.

V ceně vstupenky je započítán respirátor.

Vstup zdarma pro lékaře, sestry a zdravotníky, kteří pomáhají v nemocnicích boji s pandemií (nutno se prokázat ID nemocnice).

Vstupy do expozice začínají vždy v celou hodinu od 9:00 do 17:00 hod..

Samotná prohlídka trvá max. 50 minut.

Po celou dobu jsou návštěvníci povinni mít zakryté dýchací cesty respirátorem třídy FFP2, KN95 nebo nanorouškou a dodržovat rozestup 2 m od ostatních návštěvníků a pracovníků galerie.

U vstupu je návštěvníkům k dispozici dezinfekce.

Pro vstup do galerie není vyžadován negativní test na Covid-19.

Z důvodu udržení klimatu žádáme o uložení všech zavazadel a svršků do uzamykatelných skříněk umístěných v prostorech pokladny.

Fotografování je povoleno bez blesku a bez použití stativu.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Významná výstava Malevič – Rodčenko – Kandinskij a ruská avantgarda