Výstava Romana Franty „Chci být Indian“ v rámci projektu Artvarium
Od 15.4.2021 je v Pasáži českého designu (pasáž ČNB), Na Příkopě 24, Praha 1, přístupná v rámci projektu Artvarium zajímavá výstava obrazů a objektů Romana Franty: „Chci být Indian“.
Výstava obsahuje kromě obrazů Romana Franty i Indian Scout z Indian Praha, grafické návrhy nového Chiefa z pera Riche Christopha, šéfdesignéra Indian Motorcycle v USA a printy technických výkresů z r. 1943.
Roman Franta (* 3. srpna 1962 Tábor) je český malíř, docent Akademie výtvarných umění v Praze, Art & Design Institut.
Roman Franta je absolventem AVU (prof. B. Dlouhý a prof. A. Veselý) a San Francisco Art Institute. Od konce 90. let, po ukončení Akademie výtvarných umění v Praze, je nepřehlédnutelnou malířskou osobností s bohatým rejstříkem formálního i obsahového sdělení. Do širšího diváckého povědomí vstoupil sérií hmyzích obrazů, za kterou byl v r. 1997 nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Frantova živelná mnohovrstevnatá malba se pohybuje od realistického iluzivního ztvárnění přes geometrickou abstrakci až po ležérní anti-estetický projev. Jednou linií je například malba v duchu věrného realismu, s jehož pomocí zachycuje skrumáže nejrůznějších předmětů, produktů a živočichů. Snad nejznámější jsou jeho cykly barevných brouků, v nichž rozvinul své koloristické a iluzivní schopnosti. Další linií jeho tvorby je expresivní malba, v rámci níž zachycuje závažnější i výpravnější témata. Svou malbou nekompromisně reflektuje dění kolem sebe. Současnou společnost i své osobní prožitky komentuje s hravě ironickým odstupem v nezvykle provokativních souvislostech.
Roman Franta do svých obrazů přenesl svobodu projevu, odvahu, experiment i klasické postupy. Je svérázným a nezaměnitelným autorem současné umělecké scény. Nadále si buduje svou vlastní cestu a vytváří si uměleckou identitu. Pojítkem jeho tvorby je ironie, hra, vzniklé asociace a to vše propojeno v tématech osobních a společenských. Aktuálně rozvíjí sérii portrétů a maleb výřezů částí lidských obličejů, v nichž je lidská jedinečnost systematicky zpochybňována. Autorova tvorba tak logicky dospěla od společenství brouků ke společenství lidskému, od brouka, asociujícího člověka, k lidskému jedinci.
Je zastoupen v mnoha soukromých i veřejných sbírkách Národní galerie v Praze, Alšova jihočeská galerie, Hluboká n./Vltavou, Muzeum umění, Olomouc,… Vystavuje doma i v zahraničí.