Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Výstava Karel Štědrý: Tetris

25. 5.-10. 7. / Galerie Via Art / Malba

Do 10.7.2020 bude v Galerii Via Art, Resslova 6, Praha 2, přístupná zajímavá a krásná výstava Karla Štědrého: Tetris. Výstava je otevřena ve dnech úterý – čtvrtek 14 – 18 hod, v pátek 14 – 17 hod.

Karel Štědrý uvádí obrazový cyklus inspirovaný jednou z nejúspěšnějších počítačových her. 

Absolvent Ateliéru malby UMPRUM Karel Štědrý, inspirovaný dobou koronakrize, do jisté míry reaguje na to, jak přežít období, které je paralyzováno omezením osobního pohybu. Poukázáním na pozitivní řešení krizové situace. Jak je užitečné umět si hrát a jak se hra může stát uměním.

Část textu Zdeňka Freislebena k výstavě:

„Někteří umělci hledají prostřednictvím své tvorby stále nové cesty, naopak tvorba jiných je i přes jistá odbočení nepřerušovanou postupující linií. Karel Štědrý určitě patří k těm prvním, přitom základ jeho uměleckého projevu vychází z reflexe historie malby, především moderny počátku 20. století. Velmi blízký mu je suprematismus a jeho ruští představitelé jako například Kazimír Malevič. V jeho současných obrazech se promítají i další ruští autoři, ale v případě tohoto projektu ze zcela jiného oboru. V roce 1984 ruský počítačový programátor Alexej Pažitnov vyvinul hru Tetris. Její podstatou je skládání různých geometrických tvarů objevujících se postupně na displeji. Náhodně padající díly je potřeba skládat do jednoduché řady, přičemž se dají různě otáčet. V průběhu hry se také zvyšuje její rychlost. Jméno hry je odvozeno z řeckého číselného prefixu tetra (všechny části hry obsahují čtyři segmenty) a názvu tenisu. Hra, původně vyvinutá pro počítač Elektronika, byla později upravena programátorem Vadimem Gerasimovem pro americké počítače IBM. Po čase se další verze objevují u všech dalších výrobců počítačů jako například Apple, Macintosh nebo Atari. Tetris se tak stal jednou z nejúspěšnějších her a jeho klony se objevují až do současnosti v různých variantách. Jednoduchá vizuální konstrukce a variabilita mají v tomto případě geometrickou vizuální podobu, která připomíná kompozice Pieta Mondriana z dvacátých let 20. století, i jeho pozdější práce jako třeba Broadwayské boogie_woogie z let 1942_43. Karel Štědrý ve svých posledních malbách vychází právě z těchto principů. Dává jim ale zcela jiný význam a podtext.“  Zdeněk Freisleben

….

Karel Štědrý (1985) si od studií na pražské VŠUP v ateliéru malby Stanislava Diviše vypracoval svůj nezaměnitelný a dobře rozpoznatelný rukopis s výraznou barevností a plastičností, jeho obrazy vytvářejí dojem, že vystupují ven z plátna. Nejprve to byly stylizované figury, například tanečníci jeho oblíbeného breakdance, později přešel do polohy abstrakce a geometrie.

….

Všechny fotky z výstavy: Petr



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Výstava Karel Štědrý: Tetris