Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka

Do 31. 7. 2024 je v galerii vysoké školy UMPRUM / VŠUP, Nám. Jana Palacha 80, Praha 1, zdarma přístupná  zajímavá výstava Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka.

Cyklistika, plavání, hokej – fáze pohybu zobrazující okamžiky lidské vůle a touhy zvítězit. Vášeň pro sport a nadšení pro olympijskou myšlenku jsou pro sochaře Zdeňka Němečka charakteristické. Jak vnímáme poselství jeho díla dnes? Multimediální dokumentární výstava nabízí cestu k porozumění uměleckému dílu a jeho přesahu. Plastiky, které vznikly v období minulého režimu v Československu, nás vtahují do aktuální polemiky o významu sportu, kultury, politiky a jejich protnutí. Výstava nabízí také bohatý doprovodný program.
 
Průvodní text kurátorek výstavy:

Osobnost a dílo Zdeňka Němečka, situované v podmínkách druhé poloviny dvacátého století, otevírají témata minulosti i současnosti. Němečkova tvorba, často vznikající jako oficiální i reprezentativní zakázka státního establishmentu, dostala po roce 1989 nejrůznější, v podstatě diskvalifikující, označení. Odkaz umělce s neskonalou vášní pro sport byl redukován na postavu režimního sochaře, čímž jej širší i odborná veřejnost odsunula do ústraní. Výstava Umění pohybu je jedním z počinů, které se pokouší tento nedostatečný obraz doplnit. Obrací se dovnitř osobního archivu autora, odkud vybírá fragmenty tvorby a života, které dohromady utvářejí plastičtější pohled na Zdeňka Němečka jako umělce, součást československé kulturní politiky, ale také člověka s nadšením pro lidskou figuru v pohybu, sportovní témata a olympijskou myšlenku.

K celistvosti této mozaiky přispěly vzpomínky rodiny a dalších pamětníků a pamětnic, dobové i současné fotografie a záznamy vypovídající o procesu vzniku děl, jejich původních záměrech a umístění, které se v průběhu let proměňovalo, často i v důsledku nešťastného nakládání s díly ve veřejném prostoru.

Multimediální povaha výstavy problematiku aktualizuje pro současnou dobu skrze přesah do animovaného dokumentárního filmu, kterému se ve svém uměleckém výzkumu věnuje jedna z kurátorek výstavy, filmařka Michaela Režová. Dosavadní nemožnost podpory výroby připravovaného filmu o Zdeňku Němečkovi Státním fondem kinematografie, argumentovaná problematičností námětu spočívající v Němečkově osobě, vypovídá o převažujícím jednostranném přístupu k tvorbě osobností spjatých s minulým režimem. Osud projektu však zároveň inicioval jeho přesun z filmového plátna do galerijního prostoru, kde mohlo dojít k setkání různých uměleckých oborů a přístupů.

Díky tomuto propojení se na výstavě objevuje pestrý konvolut exponátů – fáze Němečkových soch, skici, modely i formy doplněné archivními materiály, videem, animací, fotografiemi, ale také nově vytvořenými miniaturami a kopiemi soch přibližujícími proces tvorby animovaného filmu. Hra s multiplikací a replikací děl koresponduje s Němečkovým přístupem a experimentováním, které probíhalo především v přípravných etapách vzniku děl. Škála vystaveného materiálu tak umožňuje prozkoumávat různé způsoby zachycení pohybu ve statických sochách, jež ožívají v animovaných projekcích. Celá expozice je konstruována jako pohyb mezi veřejným a soukromým, které si lze představit jako umělcův ateliér (a potažmo také osobní život) a veřejný prostor jako místo pro umělecká díla, ale také pro společenské diskuze, interpretace i formování široce přijímaných obrazů.

Prostupování hranic výstavní projekt domýšlí formou digitální platformy, předkládané tiskoviny a doprovodného programu. Mezioborové pojetí rozpoutává debatu nad stále aktuálními historickými i současnými tématy, v níž mnohovrstevnatá osobnost, tvorba i odkaz sochaře, představují pojítko mezi výtvarným uměním, společností, sportem, kulturou a politikou. Jakým způsobem zacházet se vzpomínkami a tvorbou zatíženou politickými okolnostmi doby? Jak prezentovat příběhy jejích aktérů a aktérek, umělců a umělkyň, aby se z nich nevytratil lidský rozměr? Přítomnost sportovní tématiky však umožňuje podobně náročné problémy vnímat s větší lehkostí a hravostí, která je pro sport charakteristická. Není bez zajímavosti, že se výstava odehrává v době konání letních Olympijských her v Paříži, které Němečka celý život inspirovaly k ztvárnění myšlenek souvisejících se sportem jakožto nedílnou součástí kultury.

Veronika Soukupová, Michaela Režová

kurátorky výstavy

Více informací najdete na www.umeni-pohybu.cz.
 
kurátorky: Michaela Režová, Veronika Soukupová
produkce: Kamila Dohnalová, Šárka Váňová
architektura: Magdalena Uhlířová, Adéla Vavříková (ruina.office)
grafika: Josefina Karlíková, Matěj Vojtuš
výroba 3D tisků a scanů: Ondřej Slavík (Divize)


Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka