Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Tiše usilovat o krásu

1. 11.-28. 11. / Galerie 1 / Design

Do 28. 11. 2024 je v Galerii 1, Štěpánská 47, Praha 1, přístupná velmi zajímavá výstava Tiše usilovat o krásu.

Cígr, výdumky či Hospodáříčci. Současní designéři oživili zvykoslovné předměty na výstavě Tiše usilovat o krásu, která navazuje na projekt Krásná práce.

Tradiční řemeslo a lidové umění pojaté současnými designéry přiblíží široké veřejnosti unikátní výstava Tiše usilovat o krásu. Do 28. listopadu je v pražské Galerii 1 k vidění více než 40 exponátů, na kterých spolupracovali mistři řemesel a designéři. Společně vytvořili předměty, které přibližují zapomenutou symboliku zvykoslovných předmětů spojených s obřady, zvyky a magií. K vidění bude například Skříňka na vzpomínky od studia Picky Parents a Kláry Šumové, porcelánové vánoční ozdoby navržené Monikou Martykánovou či kovem zdobené kraslice Jaroslavy Příhodové. Michal Cimala vyřezal masky z lopat na chléb, Tereza Sluková a Milan Pekař přispěli Truhlou na vzácnosti, Klára Hegerová oživila kabelu zvanou cígr a Robert Vlasák vymodeloval Nobjekt. Výstava živých řemesel a lidového umění Tiše usilovat o krásu se koná popáté a navazuje na ideu projektu Krásná práce. Tedy představit české řemeslo a lidové umění v nových souvislostech.

Výstava, která představí moderní podobu zvykoslovných předmětů a předmětů lidové religiozity je zcela ojedinělá a v Česku se koná úplně poprvé,” vysvětlila Klára Hegerová, zakladatelka úspěšného projektu Krásná práce. Lidová víra měla vždy velký společenský význam a byla jí připisována mimořádná důležitost. Předměty s ní spojené vybízí k tichému zastavení se uprostřed světa a navrací punc tradičním řemeslům a lidovému umění, které s citem a respektem k minulosti přenáší do současnosti.

S touto myšlenkou rezonuje téma zvykoslovných předmětů, které přibližuje výstava Tiše usilovat o krásu. Zvykoslovné předměty se vždy pojily s různými obřady, zvyky, pověrami, někdy i magickými praktikami. Na výstavě si lze některé raritní příklady prohlédnout. Třeba muší ráj, jak se říkalo slaměnému podstropnímu závěsu na ochranu rodiny, hrnce koutňáky, v nichž ženy po porodu dostávaly slepičí polévku na posilněnou, nebo rodeník designérky Jany Linhartové, což byla keramická pečící forma ve tvaru novorozeněte – přijetím pečiva ve tvaru dítěte potvrzoval muž své otcovství.

Většina zvykoslovných předmětů ale už dnes ztratila svůj původní význam, a snad kromě kraslic a některých forem tradičního pečiva se ani nevyskytují. Oslovení designéři se pokusili vzkřísit tento zajímavý výtvarný jev lidového umění a převést hodnoty, jako je vděčnost, pomíjivost či přání být milován, do všedních předmětů. Vzniklé objekty mohou kromě své praktické či dekorativní funkce vybídnout i k zamyšlení, a vrátit tak obřady a symboly do dnešní doby posedlé výkonem, prací a hromaděním věcí. Současná forma zvykoslovného předmětu totiž naplňuje potřebu individuálnějšího, pomalejšího a zodpovědného přístupu k životu.

Pro letošní přehlídku vzniklo ve spolupráci mistrů tradičních řemesel a designérů 40 speciálních děl. Studio Picky Parents společně s designérkou Klárou Šumovou vytvořily s přispěním řezbářských mistrů Štěpána Holoubka a Kláry Paclíkové bohatě zdobenou Skříňku na vzpomínky pro uložení prvních vypadlých zoubků či kreseb dětí. Módní studio Sisters Conspiracy navrhlo šaty pro rituál návratu sama k sobě. Jsou pro ženu, která se chce zastavit, zklidnit a chvíli jen být. Zdobí je dekor rytmu srdce, které se rozpadá na kusy a zase skládá.

Designérka Monika Martykánová chtěla vrátit hodnotu a výjimečnost vánočnímu rituálu zdobení stromečku. Vánoční ozdoby proto ručně ozdobila cukrářským sáčkem, ovšem jako polevu zvolila porcelán. Tereza Bušková a Mariana Novotná vytvořily monumentální plastiku z těsta The Mother of Prague, která odkazuje na tzv. Matičky, charakteristické zvykoslovné pečivo z Kravařska.

Výdumky neboli kraslice designérky Jaroslavy Příhodové zase působí svým minimalismem až futuristicky. Jsou zdobeny kovem a skrývají zcela nečekaný obsah, třeba lidské vlasy. Sochař, malíř a designér Michal Cimala se spojil s řezbářem Jaroslavem Frenclem a navrhl dřevěné masky vyřezané do starých lopat na vkládání chleba do pece. Inspiroval se přitom tradičními maskami zimního času, tajemné postavy provázející advent mají svůj původ ještě v předkřesťanských dobách.

Oltářem pro keramickou dílnu navazuje designérka Tereza Sluková na cechovní ochranné předměty, které měly zajistit zdar díla. Vedle Milana Pekaře je rovněž autorkou domácího relikviáře – keramické Truhly na vzácnosti. Grafická designérka Klára Hegerová navrhla ve spolupráci se špičkovým českým brašnářem Matějem Michalčákem novodobý Cígr. Tak se označovala plochá kabela zdobená milostnými symboly, v níž si v jižních Čechách odnášely dary nastávající nevěsty, ale i do nich dostávaly milodary svobodné matky. Vystavený cígr je novodobá varianta určená pro samoživitele. Intermediální sochař Robert Vlasák vymodeloval v 3D softwaru a následně odlil z šedé litiny artefakt nazvaný Nobjekt. Nobjekty byly původně navrženy pro psychologický výzkum, nemají připomínat nic, ale vzbuzovat pocit klidu a nerušenosti.

K vidění budou také nápadité práce nejmladší designérské generacestudentů z Fakulty užitých umění a designu v Ústí nad Labem, z pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové a Ateliéru designu Fakulty architektury pražského Vysokého učení technického, Vyšší odborné školy oděvní a Střední umělecké školy textilních řemesel v Praze. Studenti vytvořili svatební šaty z ovčí vlny, truhličky na odkládání mobilních telefonů či takzvané Hospodáříčky – objekty  nazvané stejně jako bytosti, které se podle lidové tradice vyskytují poblíž lidského obydlí, aby přinesly prospěch. Designu celé expozice se ujaly Natalie Costantinová a Aneta Honzová a pro mobiliář použily české cihly.

Pro návštěvníky, kteří by se chtěli zapojit a naučit se něco nového, budou připraveny v průběhu výstavy workshopy. Zájemci si budou moci uplést slaměné ošatky s Renatou Němečkovou nebo vánoční ozdoby ze slámy s Markétou Bartákovou – oceněnou Ministerstvem kultury titulem Nositel tradice lidových řemesel. Byla by také škoda si nechat ujít workshop výroba vizovického pečiva s mistryní zvykoslovného pečiva Miluší Šímovou a Ivana Langrová zájemcům ukáže, jak na plstění figurek z ovčího rouna. Vernisáž výstavy 1. listopadu ozvláštnila módní přehlídka a unikátní vystoupení souboru Bánovské Zpěvule, které přijely na vernisáž 330 km, aby zazpívaly pásmo písní o lidové magii a zaříkávání. Kolekci nazvanou Tradice vytvořili studenti Vyšší odborné školy oděvního návrhářství v Praze.

Výstava Tiše usilovat o krásu navazuje na ideu projektu Krásná práce. Představuje řemesla a lidové umění v nových souvislostech. Staré zapomenuté techniky vrací s hlubokým respektem do přítomnosti. Zakladatelka projektu Krásná práce Klára Hegerová usiluje o to, aby se české rukodělné výrobky staly vzorem pro nový životní styl. Obnovuje hodnoty návratu k přírodě, potřebu vlastního zakotvení, pocit hrdosti na naše tradice s důstojností, která jim náleží. Výstava Tiše usilovat o krásu předkládá alternativu k pojetí dnešních zvykoslovných předmětů a nabízí určitý nadhled ve vztahu k původní lidové tvorbě.

Klára Hegerová absolvovala obor Grafický design na Fakultě užitého umění a designu v Ústí nad Labem a získala Fulbrightovo stipendium, se kterým odjela studovat na School of Visual Arts v New Yorku. Po návratu vystudovala obor Dějiny a teorie designu na pražské UMPRUM. V současnosti se v rámci doktorandského studia věnuje historii československého korporátního designu.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy Tiše usilovat o krásu