Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy The Club as a Shelter (Light Underground III)

Do 16. 1. 2022 bude v podzemí v Domě U Kamenného zvonu GHMP, Staroměstské nám. 13, Praha 1, přístupná krásná a velmi zajímavá výstava The Club as a Shelter (Light Underground III).

Prostory středověkého sklepení Domu U Kamenného zvonu budou tentokrát věnovány výstavě audiovizuálních a hudebně světelných instalací na téma klubové kultury a osobních úkrytů. Výstavy se zúčastní audiovizuální umělci Radek Brousil a Oliver Torr, umělecké uskupení BCAA system a dvojice Pavla Beranová a Teres Bartůňková s hudebními vstupy od Jana Buriana, Aid Kida a Katarzie.

Instalace s názvem Shelters světelné designérky Pavly Beranové a scénografky Teres Bartůňkové představuje krajinu s úkryty. Prostory v prostoru, z nichž každý má vlastní hlas. Jak samy autorky popisují: „Krajina levitace. Instalace, která zobrazuje touhu se skrýt, nebýt, být lehčí než vzduch. Bezpečné místo.“ O hudební doprovod požádaly prověřená jména, Katarzii, Jana Buriana a Aid Kida. Jan Burian se navíc postará o celkový sound design prostoru.

Projekt BCAA system s názvem I’ll See It When I Believe It se oproti tomu věnuje otázkám spojeným s nejasnou identitou a rozpitými hranicemi hudebního zážitku v dnešním postdigitálním světě. V jeho rámci bude prezentováno video tematizující nejednoznačnost a vzájemnou prostupnost fyzického a digitálního prostoru a způsobů, jakým je my i mnozí další obýváme. Součástí instalace bude i tzv. „strašidelný dancefloor“, keramický objekt, který zhmotňuje spirálově hypnotický propad do jakési odlišné reality, jež bývá často spojována jak se vstupem do virtuálních světů, tak s eskapismem klubové kultury. „Jeho strašidelnost však může poukazovat i na to, že klub není vždy jen ‚safe space‘, ale že v jeho ztěžkle potemnělých zákoutích často najdeme i to, co jsme najít možná nechtěli,“ dodávají BCAA, mezi něž patří například hudebník Bílej kluk.

Výchozím bodem k umělecké instalaci Radka Brousila a Olivera Torra je nechvalně známý výrok Chucka Prince, ex-výkonného ředitele Citigroup: „As long as the music is playing, you’ve got to get up and dance, we’re still dancing.” Objektová instalace X-opia_112007>><<102021 pojednává o globalizaci klubové kultury. Nekonečný klub se zde jeví jako útočiště. Brousil a Torr si kladou otázku, jakou má klub pozici jako místo, kde se scházejí subkultury a které se časem stane útočištěm popkultury, většinové společnosti a kapitalismu, čímž role klubu jako útočiště končí. Zvuk instalace je algoritmicky generován pohybem letadel na světových letištích. Při každém přistání či odletu se automaticky vygeneruje nová smyčka a její kontra-melodie.

Výstava The Club as a Shelter navazuje na sérii proběhlých performancí, koncertů a výstavu světelných instalací projektu Light Underground, který se uskutečnil minulý rok. Projekt vznikl za podpory programu Umění pro město. Vstupné 1 Kč bude hrazeno z programu Umění pro město.

Kurátorka: Sandra Baborovská



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy The Club as a Shelter (Light Underground III)