Vernisáž výstavy Světlo v mezzotintě: Jan Hísek, Jan Jedlička, Petr Nikl, Dalibor Smutný, Jindřich Walla
Do 26.3.2017 bude v Galerii Hollar, Smetanovo nábřeží 6, Praha 1, přístupná zajímavá a krásná výstava Světlo v mezzotintě – Jan Hísek, Jan Jedlička, Petr Nikl, Dalibor Smutný, Jindřich Walla.
Doprovodný program: 22. 3. 2017 v 17 h – Komentovaná prohlídka s kurátorkou Markétou Kroupovou, Daliborem Smutným a Janem Hískem
Mezzotinta je technika, která má zvláštní roli. Jakoby do dnešní doby ani nepatřila. K jejímu zvládnutí je potřeba nezměrná trpělivost a um. Práce na ní se nedá uspěchat, ošidit. V dnešním zrychleném časoprostoru působí anachronicky i svým vizuálním působením. Mezzotinta je nezaměnitelná pro svůj malířský charakter. Technika, která nesnese technické experimenty, není pro každého. V Čechách je nemnoho autorů, kteří se jí alespoň v nějaké své tvůrčí etapě věnovali a pouze jeden, který se jí věnuje na nejvyšší úrovni celoživotně, Dalibor Smutný.
Historicky není mezzotinta rozhodně nejstarší grafickou technikou. Byla vynalezená kolem poloviny 17. století a v průběhu 18. století dosáhla vrcholné obliby i kvalit především v Anglii a Německu. Obraz je v mezzotintě vytvářen nikoliv liniemi, jak je u grafiky obvyklé, ale prostřednictvím ploch v jemně odstupňované černobílé škále. Díky delikátním tónovým přechodům evokuje mezzotinta malířské podání, a proto byla oblíbenou technikou pro reprodukování obrazů, zejména podobizen. Technika je založená na bodovém rastru a dává možnost modelovat objem plynulým odstupňováním odstínů zvolené barvy. Zároveň jako jediná technika umožňuje v průběhu práce měnit tvar opětovným zazrněním.
Mezzotinta je na první pohled technika, která je vznešená, půvabná, monumentální i lyrická. Zdánlivě se v této konzervativní technice vzbuzující údiv nic neděje a nelze ji posunovat dál. Přesto s ní jde pracovat různými způsoby, případně ji citlivě kombinovat s jinými technikami. Přesvědčí vás o tom výběr pěti autorů, kteří se jí věnují s různou intenzitou, ale přesto na té nejvyšší úrovni. Za použití stejné techniky však dosahují jiného osobitého vizuálního výsledku. Svým dílem všichni dokazují jak výjimečná mezzotinta je.
Markéta Kroupová, kurátorka výstavy