Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy obrazů Pavla Dolejše a fotografií Heleny Staniszewskiej

Do 31.10.2016 bude v obchodě a galerii Le Boudoir, Cimburkova 22, Praha 3, přístupná výstava obrazů Pavla Dolejše a fotografií Heleny Staniszewskiej.

Zároveň s vernisáží výstavy proběhla i oslava 4 let Le Boudouir.

Pavel Dolejš pracuje jako konstruktér pohyblivých dekorací, ale jeho snem vždy bylo věnovat se umělecké tvorbě, když velmi si cení svobody, kterou mu malba přináší.
V svých obrazech klade důraz především na nápad a myšlenku.
V jeho tvorbě je zřetelně zvýrazněný paradox a sarkasmus, kterými se snaží přinášet vlastní nadhled při pohledu na svět.
Obdivuhodné je, že Pavel je „čistý samorost‘ … techniku malby nastudoval pouze z knih.
Jeho obrazy jsou na vysoké úrovní amatérského malíře po stránce kompoziční, barevné a pokud představeni člověka anatomický velmi přesné.

Helena Staniszewska pořizuje své snímky použitím camery obscury – pravzoru fotoaparátu.Pokud by jste chtěli můžete udělat samostatně vlastni cameru obscuru a přinést ji na vernisáž.
Vaše dírkové fotoaparáty rozmístíme v našim prostoru a bude se fotografovat.
Pokusíme se prostřednictvím camery obscury společně zachytit duši našeho prostoru a tímto způsobem můžete také získat jedinečný obrazový zápis s jedinečného večera v Le Boudoir.

Helena Staniszewska připravila pro Vás popis jak připravit vlastni cameru obcsuru:

Kamery pro dírkovou fotografii můžete udělat sami téměř ze všeho:

potřebujete krabičku např. na sirky, na boty, plechovku, kus fotocitlivého materiálu, dírku (o velikosti od 0,2 mm a více, podle velikosti kamery) udělanou špendlíkem v hliníkové folii nebo tenkým kovu… a trochu trpělivosti při montáži.
Fotografie pořízené touto technikou se liší od standardních fotografií tím, že jsou měkčí – rozostřené.
Hloubka ostrosti se rozprostírá od nuly do nekonečna.
Zajímavých efektů lze dosáhnout změnou tvaru dírky (skrz kterou světlo vchází do kamery) na jiný než kulatý,
provedením několika dírek vedle sebe nebo změnou umístění filmu nebo fotografického papíru – místo rovnoměrně rozloženého na zadní straně kamery můžete ho smotat nebo srolovat.Na konci 70. let tři Češi (Martin Pilný, Mirek Kolár a Richard Vyškovský) vypracovali model dírkové kamery s tenkého kartonu – pro samostatnou montáž.
Pojmenovali ji Dirkon – z kombinace dvou slov: dírka a populárního japonského fotoaparátu Nikon.
Fotoaparát je určen pro standardní fotografický film 35 mm.
Odkaz na model a popis, jak ho složit, je zveřejněn na internetových stránkách Davida Balihara, pinhole.cz (v češtině a angličtině).

http://www.pinhole.cz/downloads/dirkon_cz.pdf
http://www.pinhole.cz/downloads/dirkon_en.pdf



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy obrazů Pavla Dolejše a fotografií Heleny Staniszewskiej