Vernisáž výstavy Nadia Rovderová: Nad-Já & Fotofatal
Do 30.6.2016 bude v knihkupectví Ars Pragensis, Malostranské náměstí 27, Praha 1, přístupná výstava fotografií Nadii Rovderové: Nad-Já & Fotofatal.
Nadia Rovderová (* 8.1.1971, Poprad, Slovensko), výtvarnice, kurátorka, publicistka. Vystudovala katedru žurnalistiky na Filozofické fakultě UK, Bratislava. Během revoluce 1989 do jejího života osudově vstoupilo město Praha, kde od r. 1991 žije. V r. 1999 se začala naplno věnovat výtvarné fotografii. V letech 2001-2 organizovala Fotocentrum, jedno z uměleckých center v rámci M.E.C.C.A. – Middle European Colony of Contemporary Art v Terezíně. V letech 2003-7 vedla pražskou Galerii Art Pro. V roce 2010 založila v Praze galerii Artinbox věnovanou převážně fotografii, ale rovněž tvorbě art brut a tématickýcm výstavám (www.artinbox.cz).
Nadia Rovderová a její tvorba pod názvem FOTOFATAL byla poprvé představena koncem devadesátých let kurátorkou fotografie Lucií Benickou v rámci cyklu Nová jména v současné slovenské fotografii na výstavách v paláci Akropolis v Praze a v popradském Domě fotografie. Deset let poté dvě paralelní výstavy pod názvem Fotofatal 1999 – 2009, které v r. 2009 proběhly v pražských galeriích Nostress a Karlin Kotelna Gallery poprvé uceleně přiblížily všech 12 cyklů intimní a expresivní tvorby autorky, kde dlouhé expozice a rozostřené kontury suplují tah štětce. V r. 2015 byly její fotografie zařazeny do fotografického projektu Czech Fundamental, který představuje českou, potažmo slovenskou fotografii od slavných začátků avantgardy až po poslední čistě analogovou tvorbu autorů konce minulého století.
V tvorbě Nadi Rovderové se prolínají nejrůznější fotografické techniky, které však nejsou ničím jiným, než nástrojem k zachycení skrytých, opticky i časově neostrých dimenzí našeho světa. Jsou to záznamy subtilního vidění citlivě postihující vědomé plynutí času v meziprostorech našeho vědomí i nevědomí.
Svou fotografickou tvorbou Nadia Rovderová volně navazuje na zálibu v malbě. Její “foto-obrazy” jsou z odstupu od olejomalby či akvarelu těžko rozeznatelné. Pracuje s prvkem intuice, náhody, jenž není náhodou a až do extrému rozvíjí hru s chybou ve fotografii (např. mnoho-sekundové až mnoho-minutové expozice za nočního i denního světla). Zachycuje tak tvary, barvy a energie lidským okem neviditelné. Zajímají ji záhady psychologie, vztahů, podprahové vnímání. Postupně vznikly a stále jsou doplňovány cykly: Deníky, On the road, Popradské podvědomí, Pražské podvědomí, Terezín mezi nebem a zemí, Rozhovory s duchy, Hledání andělů, Znamení, Hledání slunce, In love?, O Adamovi, Evě a těch druhých, Za novorozenýma očima…
Nadia Rovderová vystavovala v České republice, na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii a Japonsku. Její fotografie jsou ve sbírkách na Slovensku, v České republice, Německu a Švýcarsku.