Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Moemi Yamamoto: Pokoj duše

10. 5.-28. 5. / Galerie Ščigol / Malba

Do 28.5.2021 bude ve Ščigol Gallery, Husinecká 17, Praha 3, přístupná zajímavá výstava obrazů Moemi Yamamoto: Pokoj duše.

Galerie otevřena každé Út – Pá, vždy 14-18h. Prohlídky jsou individuální za dodržení stávajících epidemiologických pravidel.
Návštěvu mimo tyto dny lze sjednat na telefonu 724 249 557.

„Bude to zhruba dvacet let od té doby, co jsem namalovala svůj první obraz. K malování mě přivádí hlavně můj zájem o svět, který je ukrytý za běžně viditelným světem. Například to, jak ho vidíme a vnímáme ve svých snech. Abychom mohli lidský život efektivně řídit, vnímáme ve viditelném světě věci zastoupené jejich znakem, symbolem nebo jménem. Nevidíme je takové, jaké jsou, jen se nám nějak jeví. Existují ale i takové chvíle, kdy se na povrch prodere naše podvědomí a v záblesku můžeme spatřit věci takové, jaké jsou. Tento svět jakoby měl koleje, které nás vedou na neočekávaná místa. Název výstavy “POKOJ DUŠE“ naznačuje místo, kde je ukryto naše podvědomí. Představte si třeba, že naše duše žije v domě, který má přízemí, první patro a sklep. Naše vědomí žije v přízemí a v prvním patře, naše podvědomí je ve sklepě. Ve sklepě je uloženo a schováno hodně z naší paměti, kterou nepotřebujeme pro každodenní život. Tuto paměť máme možnost vidět jen ve sklepě a pouze, když nemusíme být v horním patře. Ale protože náš život je zaplavený běžnými denními zájmy, starostmi a povinnostmi, málokdy do sklepa scházíme. Jakoby ta paměť ve sklepě byla spojená s nějakou jinou existencí, s nějakou původní a přirozenou energií. Trochu mi vztah podvědomí a vědomí připomíná vztah mezi pojmy bráhman a átman v hinduismu nebo mezi pojmy makro a mikro, které jsou možná modernější a lépe srozumitelné. Átman nemůže být jiný než bráhman v tom smyslu, že z něj vychází. Je zrnkem písku bráhman. …ale nechtěla bych se pouštět do příliš zasvěcených diskusí, protože až tak moc hinduismus zatím nemám nastudovaný. Název „POKOJ DUŠE“ můžeme nakonec v současnosti vztáhnout i k pandemii, kdy sice nedobrovolně, ale přesto, lze takový stav častěji nacházet. Situace nám ukazuje, jak moc jsou lidé ovlivňováni přírodou a jejími procesy. Přestože disponujeme skvělými technologiemi, tajemství přírody, duševních pochodů a mechanismu snů nám zůstávají v mnohém skryty. A možná je dobře, že si do nich technologie tolik nepouštíme. Mým potěšením je zachycovat svět jinýma očima, než těma, která užíváme v racionálním životě a budu ráda, pokud se mi podaří alespoň část mého vnímání sdílet s vámi“. (… z rozhovoru na dálku mezi autorkou a kurátorkou)

Moemi o průběhu malování

Po získání inspirace z motivů, které v každodenním životě vidím nebo poté, co se mi zdál zajímavý sen, vytvořím skicu nebo si napíši poznámky do sešitu. Tyto záznamy se buď rovnou stanou podklady pro obraz, anebo netrpělivě čekají na svoji roli v dalším díle. Někdy se obraz s jeho tvary odvolává na nějakou důležitou vzpomínku, kterou na obraze rozvinu. Pokud mi jde malování lehce, je to, zdá se, dáno tím, že mám v hlavě výraznou představu o pocitu, který chci vyjádřit. Stává se to buď poté, co se mi zdál pozoruhodný sen nebo také když mám dojem deja-vu z nějakého skutečného motivu.

Ivana Beranová, kurátorka

MOEMI YAMAMOTO * 1985, Hokkaido, Japonsko 2019 – AVU Praha, ateliér Josefa Bolfa 2009 – 2011 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Tohoku (Mgr.) 2005 – 2009 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Tohoku (B.A) Stipendia 2019 Stipendium Ministerstva školství 2010 Soroptimist Mezinárodní Studentka Bibliografie 2014 Studium o podvodu aneb fantastický nápad o hravé duši (Obálka. Autor: Suehiro Tanemura, Japonsko, gengi-šobo) Samostatné výstavy 2016 – Hrát si v jiné dimenzi, Span art gallery, Tokio 2015 – Další obličej, Span art gallery, Tokio 2013 – Paralelní rodina, Hagurodo, Tokio 2010 – GALLERY 1/f, Tokio Gallery Two Plus, Tokio Skupinové výstavy 2019 – Spectators disease, Plansky Gallery, Holešovická šachta,Praha 2016 – Houby – Kruh Víly, Span art gallery, Tokio Budoucnost, Nichido gallery, Tokio 2015 – Tušení krásy, Takashimaya, Tokyo    Hito-Hito-ten, Kanda-Nissyo memorial museum, Tokio Album artwork2, Palette gallery, Tokio Budoucnost, Nichido gallery, Tokio 2014 – VOCA 2014 – Pohled současného umění 2014, The Ueno Royal Museum, Tokio KYU-KYO 究竟, Brill Gallery, MA, USA 2013 – 37. HITO HITO TEN, Tokyo Metropolitan Art Museum, Tokio     Mini HITO HITO TEN”, Hagurodo, Tokio   Fantastické umění, ITOCHU AOYAMA ART SQUARE, Tokio Zokyudo Gallery, Kyoto 2012 – Síla Japonského folklorního umění č. 4, Hagurodo Tokio Skupinová výstava Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Tohoku EARTH PLUS GALLERY, Tokio Když se báseň setká s uměním, GALERIE-EM, Tokio 2011 – AOZORA DE ART @Two Plus, Gallery Two Plus, Tokio Síla Japonského folklorního umění císlo 1, Hagurodo, Tokio   [to]BREAK, Christian Jensen Kolleg, Breklum, Německo 2010 – Je to možné ‘Sloh TOHOKU’ č.1 ”, Art Space Rashinban, Tokio 2009 – Perché, Ginza Surugadai Gallery, Tokio

Všechny fotky z výstavy i vernisáže: Petr.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy Moemi Yamamoto: Pokoj duše