Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Bromance in ruins: Ondřej Basjuk, Ján Bátorek a Pavel Matyska

Do 2. 6. 2024 je v Galerii u Betlémské kaple, Betlémské náměstí 8, Praha 1, přístupná velmi zajímavá výstava BROMANCE IN RUINS Ondřeje Basjuka, Jána Bátorka a Pavla Matysky.

Průvodní text kurátorky Šárky Koudelové:

Během posledních pár let můžeme na místní kulturní scéně s rezignovaným uspokojením sledovat, jak se státní i soukromé iniciativy a instituce konečně pokoušejí splácet dluh genderové rovnosti. Možná jsem příliš poznamenaná vlastní zkušeností, ale z výtvarného umění považuji malbu za odvětví s nejvyšším podílem toxické maskulinity. Zcela jistě tento machismus, reprezentovaný především silovými kvalitativními hodnotami velikosti a množství, pramení zejména ve snadné obchodovatelnosti dvojrozměrného závěsného obrazu. K trendům na české scéně, navíc poznamenané divokými devadesátkami a dlouhodobou dominancí mužských vedoucích vysokoškolských malířských ateliérů, tak jako by neodmyslitelně patřily kapitalismus ironizující přívlastky harder, better, faster, stronger . V rámci nejčerstvějších událostí, výstav i pozornosti sběratelů*ek ale můžeme pozorovat lehkou převahu zájmu o tzv. ženskou malbu. Jelikož je však kontext těchto událostí dost rozdílný, stejně jako kolísá jejich intelektuální úroveň, stále jaksi nevíme, co to ta „ženská malba“ je. Stačí malovat obrazy a identifikovat se jako žena? Nebo se bavíme o formálních vlastnostech obrazu a jeho obsahovém vymezení? Předpokládá snad někdo, že budeme v roce 2024 formát all-female výstavy s vděkem a pokorou považovat za statement nebo dokonce za odvahu či provokaci? A co muži? Mají si kde vystavovat?

Ale vážně – i přes pravděpodobnou nepotřebnost a překvapivou komplikovanost definice ženské a mužské malby i nečitelnou navigaci naší pozornosti při balancování mezi nezávislou a komerční scénou, se musíme ptát, jak v žáru horkých sociálně konstruktivistických trendů vystavovat obrazy od mužů a zejména těch nepatřících k žádné menšině. I přes to, že z osobních i globálních důvodů považuji změnu v přístupu k malujícím ženám za klíčově důležitou, ze stejně niterných i obecně empatických důvodů nejsem schopna přijmout pomstychtivé uspokojení, že malíři teď tolik vystavovat nemusí, protože ženy se nachází v minusové situaci od počátku dějin malířství. Přesto v tomto dvojsečném kontextu cítím zodpovědnost za rozhodnutí vystavit obrazy tří malířů. Respektive – jaké důvody dávají vzniknout jejich obrazům, že je stále považujeme za relevantní?

Když opustíme nadsázku, nutnou k vyrovnání se s místním kulturním prostorem a s vlastní touhou po spravedlivějším světě, jasně uvidíme, že obrazy Ondřeje Basjuka, Jána Bátorka a Pavla Matysky, jsou si pro funkční koexistenci v jedné galerii možná až příliš podobné. Všichni tři autoři během svého malířského vývoje dospěli k redukované barevnosti stupňů šedi, ve kterých se odehrává většina kompozice každého z obrazů. Tento společný filtr je zároveň i překvapivou podmínkou zviditelnění toho, jak pestrá může být šedá a jak rozdílně se škálou mezi černou a bílou jednotliví autoři pracují.
Malby Pavla Matysky působí nejšeději – zdá se, že se všechny výjevy odehrávají za mlžnou membránou odstínu, který vznikl několikaletým mícháním všech barev dohromady, tak jako to dělají děti. A opravdu mám pocit, že Pavel ke své malířské formě a této tonalitě došel skrze expresivní strategii, která je vlastní třeba i Vladimíru Skreplovi, tedy skrze snahu o odstranění všech naučených společenských nánosů, bránících zachycení jádra problému. V posledních letech se zdá, že se Pavel skrze své obrazy snaží předat různé, přinejmenším zneklidňující zprávy. Ty jsou v pusté krajině nebo mezi humanoidními mrakodrapy s kinkongovskými pohyby vyskládané z přírodnin, polínek nebo naopak aut, někdy jsou viditelné na první pohled, jindy nám přesné znění napoví až název. Zdá se, že jde často o bezzubá prohlášení, zachycená v hluku názorově přesycené doby a přenesená do krajiny, kde zamrzl čas. Jindy tušíme, že jsou okrajem poznámkového bloku, kam si Pavel bezmyšlenkovitě napsal slovo z rozhovoru nebo vzkaz sám pro sebe. V polopusté krajině Pavel souběžně maluje náměty, které by se skoro daly nazvat „ze života pračlověka“, kdy znázorňuje pramuže i praženy u činností, působících jako běžné výjevy z jejich dávných dnů. Kombinací obou těchto obrazových typologií je jinotaj Miluju Lucy, který je odkazem na Lucy, pojmenovanou podle písně Lucy in The Sky with Diamonds od Beatles – jediný archeologický nález kosterních pozůstatků australopitéka ženského pohlaví. Kromě toho se po časové ose pouští ještě dál a často zobrazuje dinosaury v prehistorických scenériích s palmami a vybuchujícími sopkami. Jakousi smyčkou se současností jsou pak ty obrazy, na kterých vidíme už jen dinosauří kostry v potemnělých nebo rozpadajících se interiérech. Pavlův interiér po rozpadu svými rozměry také vévodí celé výstavě – téměř „kieferovské“ horizontální plátno jako by bylo nejen mementem zbořené brněnské Zbrojovky, ale snad i naší společnosti.

Oproti tomu jsou ruiny Ondřeje Basjuka opředené romantizujícím kouzlem, které osciluje mezi renesanční vzpomínkou na antiku, kašírkou 18 – 19.st. a generovaným prostředím počítačových her. Ondřejovy obrazy jsou pastorálními i dramatickými scénami pro hrdiny, kteří se zdají být nepatrní k přehnanému měřítku ruin. Tímto nepoměrem připomínají atmosféru obrazů Huberta Roberta, francouzského malíře 18.st. „Stavby jsou navzdory své velikosti ve stádiu rozpadu a připomínají, že bez ohledu na velikost civilizace a velkolepost jejích výtvorů, nakonec stejně dojde k úpadku a vše se rozpadne. Jak naznačují Hubertovy obrazy, v návratu civilizace k přírodě je slavnostní krása; je to organický a nevyhnutelný proces.“ Příroda, která v jakémsi symbiotickém úpadku sdílí prostor Ondřejových maleb s lidskou civilizací, není antropocentricky oddělenou, člověku protikladnou silou, kterou je nutné vytěžit. Je rovnostářsky zařazená do bohatého rejstříku struktur, které jsou burianovskou analogií na digitální chiméru naší reality. V některých případech si ani nemůžeme být jistí, s jakým prvkem obrazu se ztotožnit – nelidští, mytologičtí či pohádkoví hrdinové a hrdinky obydlují antropomorfní krajinu, a i přírodní síly nabírají tvary živých bytostí. Celkové měřítko je důležitou okolností i Ondřejových nejnovějších obrazů – miniatur, které jsou díky adjustaci dokonce nositelné na těle. Navzdory seriózním referencím na biblické postavy, historii umění nebo neevropské kultury, je častou součástí Ondřejových obrazů vtip a nadsázka, pomocí kterých komunikuje současná společenská, politická témata nebo zpracovává vlastní dětská léta v pohraničí.
Tragikomický úsměv vyvolávají i práce Jána Bátorka, jejichž lokalizace do kysuckého sídliště, kde se v obklopení lesů střetává šedé nebe s šedí betonu, představuje životní podmínky variací jeho alter-ega – mutací brachiosaurů, iguanodonů a lidských superhrdinů. Ti v kulisách Jánova dětství a dospívání prožívají první lásky, rozčarování a idealizovanou touhu po svobodě. Během této cesty nevyhnutelně dojde ke střetu limitů předrevoluční estetiky se západní pop-kulturou, která však kromě ostrých barev a zveličených vlastností hrdinů přinese i trofeje v podobě řetězů, okovaných bot, ocvočkovaných obojků a handpoke tetování. Ostnaté atributy metal punkové subkultury rámují Jánovi obrazy i jeho osobní život. Sám je autorem domácích experimentálních nahrávek a zpěvákem kapely Pakosteň, se kterou v písni Čadca sugestivně chroptí: Na tele betónová perina, slzy vymačkám do vína, mrtvé psy už nenosím, telo zviera studina… Jano kromě vlastní existence ironizuje i slovenskou historii – Iguanodonovi, který se hrozivě tyčí v jednom z jeho nejnovějších obrazů, se na pnoucí hrudi skví vytetované jméno Elizabeth, což je dle jeho slov narážka na možné příbuzenství s Alžbětou Bátory, slavnou krvavou hraběnkou. Ne tolik humornou narážkou na reálie Jánovy rodné země je obraz Dedičstvo, kde na pozadí panelového domu z hustého trní vykukuje lebka, která svojí stylizací až příliš připomíná nejtemnější období slovenské moderní historie. Tento obraz je jedním z nejčerstvějších a vznikl během prezidentské předvolební skepse.

Říká se, že přátelství mezi (cis heterosexuálními) muži je víc než láska. Fascinace literárními, filmovými i dalšími pop-kulturními hrdiny, která je společným výchozím bodem všech tří vystavujících malířů, není jen melancholickou vzpomínkou na dětství v paneláku s ilustracemi a animovanými filmy, typickými pro náš region. Je jakousi atavistickou projekcí touhy po společném prožitku, po identifikaci s idealizovaným „partnerem in crime“, jehož vlastnosti dokáží čelit nástrahám světa. Obrazy Ondřeje Basjuka, Jána Bátorka a Pavla Matysky nemají společnou jen omezenou barevnou paletu. Palmy, sopky, jeskyně, zvířata a pralidé vědomě odkazují k formující zkušenosti s Burianovou Cestou do pravěku, bez které na konci minulého století zřejmě nebylo možné vyrůstat. Toto přetočení lineární časové osy zpět je ovšem i post-apokalyptickým znejistěním, zda se vystavené obrazy odehrávají skutečně v daleké minulosti. Vzhledem k silné společenské kritice, která je jakýmsi ironizujícím činidlem mnoha zobrazených námětů, se jejich čtení coby dystopické vize budoucnosti zdá celkem pravděpodobnější. Všichni tři malíři sdílejí obrazotvornost, jejíž základ v rozporu burianovských dobrodružství a vizuální i obsahové nadsázky, přicházející v devadesátých letech minulého století ze Západu, je nevyhnutelně vystaven výzvě počátků digitálního obrazu a reprodukčních možností vysokého rozlišení, ale i estetice pramenící z útěchy v protisystémových hudebních proudech, akčních filmech, pokleslém kýči a eskapistickém surrealismu. Výsledkem je vizuální jazyk generace mužů, vyrůstajících v posledních dvou dekádách 20.století, kteří aktuálně čelí společenským tlakům po redefinici maskulinity, aniž by se zbavili zodpovědnosti za zajištění rodiny a potřebě emoční sounáležitosti. Výstava Bromance in Ruins se snaží poskytovat prostor pro soudržnost, založenou na ochotě čelit těmto výzvám a společně vystavovat v době, kdy je takový kontext snadné odsoudit.

Šárka Koudelová



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy Bromance in ruins: Ondřej Basjuk, Ján Bátorek a Pavel Matyska