Vernisáž Vlastimil Kula – Komponenty intimity
Do 30. 9. 2024 se v bývalé prádelně VFN, budova A4 Všeobecné fakultní nemocnice, průchod Faustovým domem, Karlovo náměstí 40/502, Praha 2, koná velmi zajímavá, rozsáhlá a instalačně náročná výstava známého fotografa Vlastimila Kuly – Komponenty intimity.
Fotograf Vlastimil Kula připravil v galerii Prádelna svou retrospektivní výstavu Komponenty intimity. Snímky doplňují steampunkové objekty.
Svět, který podněcuje touhu a iluzi, svět, ve kterém je možné snad úplně vše… takový zážitek čeká na návštěvníky retrospektivní výstavy Komponenty intimity známého českého fotografa Vlastimila Kuly.
Pod kurátorskou taktovkou Filipa Kazdy výstava představuje nejen velkoformátové snímky z více než půlstoletí tvorby tohoto vedle Jana Saudka jediného ze dvou českých fotografů, kterým významné nakladatelství Taschen vydalo samostatnou monografii.
Syrový prostor Prádelny navíc obsadí také řada důmyslných steampunkových výtvarných objektů, které fotograf pro vznik svých především erotických snímků využívá v ateliéru v příhraniční obci Podílná na Chebsku – například metač listí, vodopád, parter ulice s výlohovou mříží hokynářského krámu, kachlíkovou lázeňskou vanu a další.
Vlastimil Kula o sobě
Umění si mne vybralo a nekompromisně zmutovalo zároveň s pubertou v 60.tých letech skrze kinematografii. Věděl jsem, že budu kameramanem. V rámci úspěšných přijímaček na FAMU přehodil šéf katedry prof. Šmok výhybku na směr Fotograf s tím, že jako solitér bych nebyl schopen nést nutnou spoluzodpovědnost týmu. Udržet si tvůrčí svobodu v éře normalizace jsem se snažil nápaditostí a řemeslem a zaměřením na reklamu. Pokusem takto pokračovat ve svobodě byla erotická monografie nazvaná Vlastimil Kula vydaná nakladatelstvím Taschen. Po jejím úspěchu i odmítnutí jsem se rozhodl tvrdošíjně trvat na umělecké licenci být nekompromisní v zobrazení erotiky a pokračovat dál. Stejně mne ale dál vzrušuje lidský úděl obecně a dokumentu a portrétu jsem se průběžně věnoval a chystám věnovat, dokud mne síly neopustí.
Jak to začalo?
Filip Kazda je výtvarník a kurátor. V jeho díle najdeme nejen kresby a malby, ale také sochy, objekty, readymade nebo nejrůznější prostorové realizace. Stojí také za původním návrhem rekonstrukce kavárny NOD Roxy. Kromě volné tvorby se věnuje Kampusu Hybernská. V pozici kurátora byl u několika oceňovaných výstav včetně nedávné skupinové expozice prací mistra a žáků ateliéru Milana Knížáka.
Nápad uspořádat originální výstavu se zrodil ve chvíli, kdy Kazda poprvé navštívil Kulův ateliér v příhraniční obci Podílná na Chebsku. Místo v němž se mísí horor s filmy Karla Zemana je jedna velká zámečnická dílna. Kula zde neustále něco vymýšlí, bez ustání řeže, vrtá a svařuje. Každá fotka má za sebou tisíce hodin příprav. Na lesní zahradě tak Kazda natrefil na rekvizity Kulova svérázného studia. V zapomění tu stál třeba metač listí – starý třífázový motor z kravína, který pohání zrezlé lopatky železného propeleru, s jehož pomocí na modelky létá uschlé listí. Opodál, mezi nálety divoké křídlatky, ležel „umělý vodopád” – laminátová skála na níž ze zrezlé příruby dopadají v době focení proudy vody. Za uschlou, mechem porostlou třešní, visí z větví jasanu liánová houpačka. Podobných míst je zde mnoho, včetně koupelny, v níž umělec na betonové podlaze pěstuje brčálově zelený lišejník, jež pomalu stoupá k měděné industriální sprše. Kazda si uvědomil, že známý fotograf je velmi kvalitní inzitní výtvarník a rozhodl se do pražské galerie část fotografova životního díla přemístit.
O výstavě
Kulovy „plastiky” mají zvláštní kouzlo, jsou něčím, co svět dosud neviděl. Je v nich zakomponován nekonečný čas strávený jejich výrobou. Vzhledem k tomu, že bývají často užívány jen k focení několika motivů, zdánlivě postrádají i smysl. Doba strávená v jejich okolí přináší mrazivé pocity úvah o smyslu existence, pomíjivosti a poesii.
Kula fotograf nestojí na místě, ale stále překračuje hranice všednosti a provokuje pravdivostí. Během svého života se věnoval portrétu, zátiší, krajině, dokumentu i reklamě, aby nakonec skončil u erotické fotografie. To, co Kula fotí, zcela pohlcuje jeho osobnost. Podřizuje a věnuje tomu celé své bytí. To z něj činí originálního umělce, který neváhá přetvořit sobě i své rodině životní prostor tak, aby se stal součástí dějství jeho poslání. Vytváří kulisy, ve kterých žije a pracuje. Je konstruktérem, inženýrem a vynálezcem komponentů světelných příběhů. Právě tato jeho poloha je základním prvkem pro budování výstavy. Chceme se v ní, vedle vystavených fotografií, zaměřit na objekty, předměty a kulisy, které fotograf vytváří a které jsou součástí jeho světa. Expozice by měla z ateliéru vytrhnout několik Kulových originálních objektů (Metač listí, vodopád, parter ulice s výlohovou mříží hokynářského krámu, kachlíkovou lázeňskou vanu a další), vedle nich bychom chtěli vystavit retrospektivní výběr Kulových fotografií. Návštěvníky chceme konfrontovat se světem, ve kterém je možné snad úplně vše, a který podněcuje silnou touhu a iluzi.
Výstavu pořádá Barbora Kulová, fotografka, modelka většiny Kulových fotografií a manželka Vlastimila Kuly.