Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž velké výstavy NOVÉ REALISMY Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918–1945

Do 25. 8. 2024 je v Městské knihovně, 2.patře, Mariánské náměstí 1, Praha 1 (vstup z Valentinské), přístupná krásná a velmi rozsáhlá výstava NOVÉ REALISMY Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918–1945.

Kurátorský tým, koncepce výstavy: Anna Habánová, Ivo Habán, Helena Musilová

„Metropolitní galerie zahajuje významný projekt, který tentokrát nabízí nový pohled na umění vícenárodnostního prostoru meziválečného Československa. Jsem přesvědčen, že v současné době je takto objektivně zpracovaný návrat do minulosti více než důležitý.“
Jiří Pospíšil, náměstek primátora hlavního města Prahy

Výstava Nové realismy Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918– 1945 v prostorách Městské knihovny v Galerii hlavního města Prahy otevírá nový pohled na
výtvarnou kulturu v prostoru někdejšího Československa. Společný projekt kurátorů Anny Habánové, Ivo Habána a Heleny Musilové navazuje na několikaletý výzkum týmu badatelů
a klade vedle sebe jak díla etablovaných českých umělců a umělkyň jako Karel Čapek, Josef Sudek či Milada Marešová, tak tvorbu jejich v Praze méně známých, slovensky, německy či
maďarsky hovořících současníků.

„Epochu kubismu možno dnes pokládati za definitivně uzavřenu. Přítomný umělecký vývoj, opustiv kubismus, postupuje k zítřku třemi cestami […]: je to cesta klasicismu, cesta realismu
a cesta primitivismu. Žádná z nich nenavrací se nikterak k minulosti: sluší se zdůrazniti pravdu tak starou, že ani dějiny světa, ani dějiny umění se neopakují. Proto bylo by třeba k heslům: klasicismus, realismus, primitivismus připojiti vždy přívlastek: nový.“
Karel Teige, Tsigouharu Foujita, Kmen 5, 1922, s. 47.

Pod pojmem nové realismy rozumíme širší spektrum dobových realistických přístupů. Ty zahrnují oblasti tvorby tradičně označované jako neoklasicismus, verismus, nová věcnost,
sociální umění, magický realismus a primitivismus, ve fotografii jde zejména o nové vidění.

„Výstava Nové realismy doplňuje poznání meziválečné výtvarné kultury a umění o nový pohled a nabízí teprve nedávno uceleně zmapovaný soubor výtvarného umění a fotografie z období let 1918 až 1945. Výběr jednotlivých děl jde napříč tradičním etnickým, skupinovým a teritoriálním členěním a jeho kritéria jsou obsahová i formální: programové zaměření na moderní život a jeho skutečné problémy (‚podle pravdy‘) a snaha o pronikavé, nikoli však prostě popisné zachycení skutečnosti.“
Helena Musilová, kurátorka výstavy

V rámci československého uměleckého provozu se projevy moderních realismů vyskytovaly spíše rozptýleně a nebyly dominantní. Nový realismus usiloval stát se v duchu idejí o novém
člověku moderním interpretačním přístupem, který přiblíží umění lidem a zachytí jejich každodenní život. Díla se nesnaží o mimetické zachycení současnosti, ale o sofistikovanou
reflexi její podoby skrze nadsázku, redukci, popření perspektivy či zaměření na detail. K tomu využívají nové principy a média včetně nástrojů masové komunikace, tedy fotografie a filmu. Hranice mezi skutečností a manipulací reality se tak často stává velmi tenkou, jak jsme toho svědky i v současnosti.

Ženská emancipace, jazz i každodenní dřina
Umění skrze realistické přístupy citlivě reagovalo na aktuální podněty. V obsahové rovině se často jedná o zachycení moderního života a jeho proměn v souvislosti s rozvojem technologií, ženské emancipace, možností cestování, komunikace, zábavy. Vystavená díla z oblasti malby, grafiky, fotografie, ale také filmu reagují jak na společenský úspěch nově se etablující střední třídy, tak na palčivé sociální problémy ekonomicky rozdělené společnosti. Žitá realita meziválečného období nebyla jen zábava, kavárny, jazz, kino, auta, bary a krásné ženy. Druhou, neméně početnou skupinu představují spíše sociálněkritická díla věrně reflektující realitu každodenního života běžné, většinové společnosti. Právě zachycení zdánlivě banální každodennosti a denní rutiny a její pozvednutí na námět uměleckého díla představuje jeden z momentů charakteristických pro moderní realistické přístupy. Rozmanitost této reality
dokreslují díla jak z center, tak z regionů.

Dášeňka: méně známý archiv Karla Čapka
Speciální pozornost je ve výstavě věnována filmu a fotografii, které jsou integrálně propojeny s díly malířskými, sochařskými, kresbami a grafikou. Vystaven je nejen soubor děl Josefa
Sudka, ale například také méně známý archiv Karla Čapka. Ten ve své Dášeňce zúročil znalost různých přístupů moderní fotografie, jako práci s ostrostí, nezvyklými úhly pohledu, s detailem, s pohybem nebo střídáním kontrastních ploch.

Praktické využití mnoha těchto aspektů velmi rychle přijala reklama a reklamní fotografie.
Ostrost, novost pohledu, soustředění na předmět, na jeho jedinečné vlastnosti bylo (a dodnes je) pro propagaci výrobků nejrůznějšího druhu naprosto zásadní. K tomu přistupovala moderní typografie a výsledkem spojení s dobovým (často funkcionalistickým) designem byla reklama podílející se na vytváření určitého životního stylu. Autorů, kteří se věnovali reklamní fotografii, bylo v Československu několik. Slavné jsou snímky nápojových servisů Ladislava Sutnara od Josefa Sudka, reklamě se věnovali i Jiří Lehovec, Jaroslav Rössler a další.

Novou optikou
V Městské knihovně je vystaveno přes 300 děl, zapůjčených z institucí od Berlína po Košice. „Namísto tradičně frankofonně zaměřené interpretace vývoje dějin umění nabízíme alternativní pohled na multietnický prostor meziválečného Československa ovlivněný proudem moderních realistických přístupů z Německa, Itálie, Nizozemí nebo USA. Jedinečnost výstavy Nové realismy spočívá v představení česky, slovensky, německy a maďarsky hovořících umělců a umělkyň vedle sebe. Přestože je dělil jazyk a stovky kilometrů, jejich paralelní reagování na každodenní podněty bylo často podobné.” vysvětlují kurátoři výstavy Anna a Ivo Habánovi.

Na výstavě je prezentováno více než sto umělců a umělkyň, mezi nimi např.: Karel Čapek, Jan Zrzavý, Otto Gutfreund, František Muzika, Miloslav Holý, Pravoslav Kotík, Milada Marešová, Zdenek Rykr, Sándor Bortnyik, Ferdiš Duša, František Foltýn, Jaromír Funke, Paul Gebauer, Edmund Gwerk, Karel Holan, Běla Kašparová, Alfred Kunft, Ladislav Majerský, Erwin Müller, Ernest Neuschul, Jaroslav Rössler, Gejza Schiller, Ilona Singer, Erika Streit, Imro Weiner, Eugen Wiškovský a další.

Výstava Nové realismy je v GHMP přístupná od 27. března do 25. srpna. Od října 2024 bude projekt uveden v modifikované verzi na dvojvýstavě ve Východoslovenské galerii v Košicích
a v Liptovské galerii Petra Michala Bohúňa v Liptovském Mikuláši.

Kurátorský tým, koncepce výstavy: Anna Habánová, Ivo Habán, Helena Musilová
Architektonické řešení: Richard Loskot
Grafické řešení: Jan Havel
Výstava se koná pod záštitou Mgr. Martina Baxy, ministra kultury České republiky, a JUDr. Jiřího
Pospíšila, náměstka primátora hl. města Prahy pro oblast kultury, cestovního ruchu, památkové
péče, výstavnictví a péče o zvířata.
Výstavní program Galerie hlavního města Prahy je podporován Ministerstvem kultury České
republiky.

DOPROVODNÝ PROGRAM

čt 16. 5. 2024, 18.00
Alena Pomajzlová: Italská stopa
Pro německý magický realismus začátku 20. let byla impulsem mimo jiné i metafyzická malba
Giorgia de Chirico objevující nové vztahy mezi věcmi umístěnými v nehybném prostoru
a zastaveném čase. Jaký vztah byl k tomuto výtvarnému projevu, tradičně obrácenému k Francii, u nás? Lze vysledovat nějaké přímé nebo zprostředkované stopy metafyzické malby
i u českých malířů ve dvacátých a třicátých letech 20. století? Téma přednášky se zaměří na
tuto spíše opomíjenou oblast českého umění.

čt 23. 5. 2024, 18.00
Lubomír Spurný: Neue Sachlichkeit. Krátké dějiny (ne)hudebního pojmu
Přednáška je zaměřena na reflexi termínu Neue Sachlichkeit v kontextu středoevropské
hudební kultury se zvýšeným důrazem na německou jazykovou oblast. Jeho význam pro hudbu
je dokumentován krátkými dějinami jeho užívání v průniku s jinými stylovými termíny, jako např.
expresionismus či neoklasicismus.
Neue Sachlichkeit se během 20. let minulého století stala v Německu užívanou vinětou pro
nový životní styl spojovaný s technizací všedního dne, racionalizací práce, změnami mužských
a ženských rolí, rozšířením nových technických médií a amerikanizací zábavné kultury. Ze
stylového označení se stal během krátké doby běžně užívaný pojem, jenž měl vyjadřovat ducha
přítomné doby.

čt 20. 6. 2024
18.00 Komentovaná prohlídka s autory projektu
20.00 Swing v galerii: DJ MACKIE MESSER a přátelé

28. 5., 18. 6. 2024, 10.00Dance Well (Divadlo Ponec – Tanec Praha)
Galerie hlavního města Prahy nabídla své prostory pro lekce projektu Dance Well, který pořádá
Tanec Praha. Naše cesty se protnuly díky mezinárodnímu projektu Dancing Museums, který
rozvíjel mezioborovou spolupráci a pomohl k tvorbě nových partnerství a přátelství.
V průběhu jara a léta jsme v GHMP hostili několik lekcí z projektu Dance Well, který je určen
nejen těm, kterým vstoupila do života Parkinsonova choroba nebo jiné pohybové omezení, ale
i jejich blízkým a všem, kterým leží na srdci péče o sebe a společenskou soudržnost.

25. 5., 8. 6. 2024, 15.00
Cesta k realismu s platformou Pink Box

(filozofické dobrodružství pro děti i rodiče)

Přijďte s námi na vzrušující filozofickou výpravu, která nás zavede do světa realismu v umění.
Workshop je určen dětem i rodičům a zaměří se na koncept realismu jako způsobu zachycení
reality. Společně objevíme, jak umělci skrze realismus zobrazují svět kolem nás, a budeme se
ptát, jaký význam má existence objektivní reality. Navíc se dozvíme, jak realismus ovlivnil nejen
umění, ale i naše každodenní vnímání světa. Skrze interaktivní aktivity, diskusi a prohlídku
uměleckých děl na výstavě se společně ponoříme do světa umění a filozofie. Připojte se k nám
na této cestě objevování realismu v umění a prožijte společné filozofické dobrodružství.

červenec–srpen
Dobové léto s Novými realismy
Dalšími plánovanými programy jsou letní venkovní tančírny na vlnách swingu s DJ Mackiem
Messerem a přáteli, taneční lekce, živé hudební vystoupení, letní kino a krátké tematické
komentáře k zastoupeným uměleckým dílům, které se zabývají dobovými a zároveň velmi
současnými tématy jako je rozvoj technologií, témata etnických menšin či ženská emancipace.
Slavnostní letní swingování pod širým nebem.
SWING NA NÁMĚSTÍ
V pestrém programu tančírny pod širákem zazáří hvězdy z domova i ciziny. Na pódiu v srdci
Prahy vystoupí česká gypsy jazzová jednička formace DJANGO ALWAYS, kapitán swingových
plaveb na lodi bratří Formanů DJ MACKIE MESSER nebo taneční mistr ze studia ZIG ZAG TAP
& SWING. Nebude chybět taneční minilekce, retro fashion paráda, kabaretní show nebo
welcome štamprle na roztančenou. A to není zdaleka všechno. Myslíme na každý detail. Celý
program najdete v dubnu na stránkách GHMP.
PS: Žádné obavy, swingujeme za každého počasí. V případě deště se akce koná pod střechou
galerie. Heslo: Kdo swinguje moc, nezlobí!

Pro aktuální informace o doprovodných programech navštivte:
https://www.ghmp.cz/vystavy/nove-realismy-na-ceskoslovenske-vytvarne-scene-1918-1945/

Filmové večery v kině Ponrepo
po 20. 5. 2024, 18.00
Carl Junghans: Takový je život (1929)
režie: Carl Junghans
hrají: Vera Baranovská, Theodor Pištěk, Máňa Ženíšková, Valeska Gertová
ČSR – Německo 1929 / 63 min. / English friendly
Petrohradská rodačka, herečka Vera Baranovská, zanechala z ruských emigrantů v naší
kinematografii asi nejhlubší stopu. Po rolích v moskevském MCHATu hrála v dalších ruských
a ukrajinských divadlech, působila i v Tatarstánu a Gruzii. V roce 1922 dokonce založila vlastní
divadelní studio. K odchodu z vlasti se rozhodla roku 1928. V Československu a Německu
našla uplatnění u filmu. V roce 1932 se odjela léčit do Francie, o tři roky později – ve věku
padesáti let – zemřela. Její pradlena v sociálním dramatu Takový je život je jakoby mladší
sestrou Nilovny, kterou se proslavila v Matce (1926) Vsevoloda Pudovkina. Sedřená žena, jejíž
nevěrný manžel nemá ke sklence alkoholu a k ráně daleko, neočekává od života nic
mimořádného. Důležitá je pro ni dobře fungující domácnost, které se jí v dané konstelaci daří
udržet jen stěží. Jistou naději pro ni představuje dcera, ale i ta se později ukáže jako lichá…
Film, který obsahově i formálně navazuje na díla ruských klasiků, realizoval německý režisér
Carl Junghans. Finančně mu mj. výrazně pomohl představitel hlavní mužské role, Theodor
Pištěk. Film byl v roce 2016 digitálně restaurován.

čt 30. 5. 2024, 18.00

Pásmo vybraných filmů s komentářem kurátorky NFA Sylvy Polákové

po 17. 6. 2024, 19.30
Otakar Vávra: Panenství (1937), projekce s úvodem kurátorky NFA Marie Barešové

EDUKAČNÍ PROGRAM

Sobotní výtvarné workshopy
so 11. 5. 2024, 13.00–18.00, Věci všedního života, Edukační centrum v Colloredo-
Mansfeldském paláci
so 29. 6. 2024, 13.00–18.00, Možnosti hyperrealismu v malbě, Edukační centrum v Colloredo-
Mansfeldském paláci
so 20. 7. 2024, 13.00–18.00, Nekonečnost imaginace v magickém realismu, Edukační centrum
v Colloredo-Mansfeldském paláci
Během edukačních programů a výtvarných workshopů zprostředkujeme návštěvníkům
interaktivní a kreativní formou výstavu, která představí moderní realistické přístupy ve
výtvarném umění a fotografii v letech 1918–1945. Vysvětlíme si, co znamenají pojmy nové
a moderní realismy i jaké oblasti tvorby pod něj spadají. Zdrojem inspirace se nám stanou
vystavená díla umělců a umělkyň, jejichž cílem bylo mimo jiné zachycování tehdejšího života a
jeho proměn v souvislosti s rozvojem technologií, ženské emancipace, možností cestování,
komunikace, zábavy. Zaměříme se na problematiku manipulovaného obrazu, dezinformací,
propagandy, reality vs. fikce a dalších témat. Prostřednictvím individuální interakce s díly
a jejich následné interpretace a diskuze budeme konfrontovat a komparovat mnoho úhlů
pohledu účastníků programu na jednotlivá konkrétní díla. V rámci výtvarných reakcí uplatníme
kromě tradičních technik, jako je kresba a malba portrétu či zátiší, také prostorovou tvorbu
i širokou škálu experimentálních přístupů a kombinovaných technik. V rámci využití nových
médií si vyzkoušíme digitální kresbu a malbu či rozličné manipulace s obrazem a fotografiemi
v grafických programech na iPadech. Workshopy budou rozvíjet vizuální, informační a mediální
gramotnost a podporovat kreativní a kritické myšlení.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž velké výstavy NOVÉ REALISMY Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918–1945