Vernisáž velké výstavy Lucia Moholy: Exposures
Do 28. 10. 2024 je v několika sálech Kunsthalle Praha, Klárov 5, Praha 1 (u metra Malostranská), přístupná velmi zajímavá, rozsáhlá a objevná výstava Lucia Moholy: Exposures.
Opomíjená fotografka Bauhausu z Prahy se dočkala významné retrospektivy. Kunsthalle Praha přináší Exposures, první komplexní výstavu o životě a díle Lucie Moholy.
Exposures je první velkou retrospektivou pražské rodačky, fotografky a publicistky Lucie Moholy (1894–1989). Výstava pokrývá celou její profesní dráhu od druhé dekády po sedmdesátá léta 20. století a představí přes 600 fotografií, mikrofilmů, dopisů, článků, knih a audionahrávek. Mnohé z nich se veřejnosti ukážou vůbec poprvé. Jde o první projekt, který uvádí její nejznámější fotografie pořízené na vlivné škole designu Bauhaus či v Londýně společně s její prací informační vědkyně v Turecku a působením v centru curyšské umělecké scény.
Fotografka a spisovatelka Lucia Moholy (1894–1989) se narodila v Praze a ovládala několik jazyků včetně němčiny, češtiny, angličtiny, francouzštiny a maďarštiny. Sama sebe označovala za „dokumentátorku“ a svou stopu zanechala jak v avantgardních kruzích, tak i v oblasti informačních studií.
Výstava představuje šíři jejích aktivit od desátých do sedmdesátých let 20. století, a to na základě nově objevených sbírek a archivních dokumentů. Zaměřuje se nejen na její působení na Bauhausu, kde v polovině dvacátých let pořídila stovky fotografií, ale přibližuje také pražské sekulární židovské prostředí, z něhož Moholy pocházela, a její redakční činnost v Německu. Výstava se kromě rozsáhlé fotografické portrétní tvorby zabývá také jejím podílem na počátcích mikrofilmovacích metod v Anglii a Turecku a jejím místem v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.
Součástí výstavy jsou také instalace českého umělce Jana Tichého navazující na ta témata v tvorbě Lucie Moholy, jež byla kvůli chybějícím historickým pramenům a nedostupným archivům dosud opomíjena. Tyto tematické oblasti souvisejí jak s širšími otázkami ohledně vztahu fotografie a textu a role fotografie ve věci uchování kulturních hodnot, tak i s uznáním mikrofilmu jako předchůdce digitálních médií.