Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Richard Kočí: Chiméra

21. 11.-10. 12. / Galerie kritiků / Malba

Do 10. 12. 2023 je v Galerii kritiků, palác Adria, Jungmannova 31/36, 1.patro, přístupná krásná a rozsáhlá výstava obrazů Richarda Kočí: Chiméra.

Úvodní text Dr. Vlasty Čihákové Noshiro:

Richard Kočí, narozen r.1954 v Praze, žil s rodiči od konce 60.let minulého století v USA, kde od r.1972 studoval umění na North Texas State University. Od r.1976 pokračoval na stáži v Bella artes de San Fernando v Madridu v oboru sochařství a kresby na Escuela de Artes y Oficios. V r.1977 studoval obor rytectví a grafiky, především hlubotisk, volil však hlavně sochaření pro své zaujetí architekturou. Po prvních letech studia se jeho práce vyvinula od klasických soch směrem k otevřenosti geometrické abstrakce, nejen v plastice, ale následně i v malbě. Během 16 let svého pobytu ve Španělsku umělec vytvářel tzv.topografickou malbu v reliéfech dřevěných desek a jeho geometrická abstrakce na plátnech zobrazovala volně události znaků elementárního řádu světa.

Když se v 90. letech Kočí vrátil do Prahy, začal pracovat na dřevěných plastikách, jež se posléze staly jeho základní devizou, ačkoli se věnoval i malbě. Jádrem vizuálního sdělení byl bod jakožto duchovní východisko, jenž expanzí do kruhu či kola symbolizoval i konečný význam a celost díla. V prostorovém vyjádření koule, určované nulovým bodem, existoval již jen přesah z fyzického do duchovního. A protože celost tvaru koule chápeme jako synonymum dokonalého, používal umělec ve svých plastikách zásadně i výseč koule nebo obloukové útvary – polokouli či kužel, v segmentaci pak srpek, žebroví, vrtuli, hřídel a jiné prvky, založené na křivce v prostorových sestavách. Oblíbil si materiál překližky a dřevotřísky. Vyřezával z nich jednotlivé díly a skládal je do nových tvarů, celek zakončoval hlazením nebo leštěním povrchu, či krytím barvou. Křivolaká struktura dávala sochám příběh, založený na propojení elementárních prvků se základem středového bodu, někdy i viditelného otvoru, a plnila symbolickou funkci průniku z reálného prostoru do transcendentní sféry.
V r.2016 nahradil Kočí na výstavě v pražském Centru DOX dřevo laminátem a sochám dodal výrazně barevnou lakovou úpravu, takže racionalitu konceptu vystřídala uvolněnost a hravost. Sám autor o svém přechodu od řemeslné práce s přírodním dřevem k téměř industriální modelaci syntetických materiálů řekl: „V minulosti jsem byl přesvědčen, že nevyprávím žádný příběh. Ale také jsem se domníval, že potřebuji důvod a obsah. Dnes si naopak myslím, že nepotřebuji ani důvod ani obsah, a že všechno v životě je o příběhu. Prožitek vytvoří příběh a umění, vědomě či nevědomě, odráží všechny prožitky a zkušenosti. Příběh pokračuje, prožitky se opakují, finální podoba umění se mění. Jádro však zůstává stejné.“

Od r.2019 se v plošné, obrazové podobě autorovy tvorby jedná o narativní příběhy z podstaty naší existence. Figurální obrazy navazují na dřívější abstraktní kompozice, nejprve geometrické, později lyrické, zobrazující nefigurální krajinu. Ty geometrické měly zřejmý původ v dedukci z geometrizujících plastik, ty lyrizující vycházely z prožitku krajiny a odvolávaly se na její příběh. Jakoby zde nyní nastoupila postmoderní zobrazivá strategie, jež zásadně chyběla modernismu v abstraktním vyjádření, a odehrává se teď na jeho pomezí. Zakládá se na možnosti průniku z transcendentního v reálné a zpět. Lze odtud odvodit i název vystaveného souboru obrazů „CHIMÉRA“– vidina, představa, sen – jenž u renomovaného sochaře je sice překvapivý, neboť rozpětí mezi póly abstrakce a figurace je značné, avšak sledujeme znovu esteticky pojaté, sofistikované obrazy, plné reálných i domnělých příběhů – v přesazích reality do virtuální sféry. Není lehké vytvářit ucelené tvary, ať už abstraktní či figurální v době, kdy pohled na předmětnou realitu se fragmentarizuje. Je třeba posbírat střípky reality a nanovo je zcelit na základě umělcovy vnitřní vize. Ta se rodí z určitého slova, myšlenky nebo významového bodu, východiska, od něhož se ještě uvažuje, proč by obraz měl vypadat tak, a ne jinak. Právě východisko symbolického středu či nulového bodu představuje mnohoznačnou nejasnost významů i vědomí fyzické a duchovní duality našeho bytí, v jádru naší bytostné ambivalence. V obrazech se proto Kočí vždy snažil udržet jisté formální napětí, aby při jejich vnímání vystihl limity této ambivalence, k vytěsnění mnohoznačnosti a vymezení své projekce významů.

Úděl lidské existence, jak kdysi uváděl Charcot nebo Freud, spočívá v její dualitě – člověk směřuje k duchovní dokonalosti, omezován svou fyzickou nedokonalostí, proto se projektuje k jinému člověku skrze něco, co je mu nástrojem konfrontace – např.malba, urovnává si tak svůj vnitřní svět. Právě potřeba koexistence s druhým člověkem dokládá ambivalentnost našeho neuzavřeného já a údělem člověka je hledání dokonalosti tam, kde se cítí spoután svou nedokonalostí, proto usiluje o sebevyjádření v neomezené rovině duchovní. Prameny tvoří i vnější reflexe virtuální sféry či předlohy fotografií, kde se odehrává symbióza současného a minulého, takže obraz má tendenci vyvíjet se také sám. Důvodem je nejspíše sama umělcova potřeba stálého vývoje, s hledáním své pravé identity, nastavení zrcadla vnitřnímu já. „Když soustředěně pracuji, mám pocit, že něco nalézám, objevuji a zažívám pocit euforie nad dokončenou prací. Dostavuje se pocit rovnováhy, usmiřování se světem a okolím, i se sebou samým. Naštěstí ten pocit spokojenosti netrvá moc dlouho a člověk je opět hnán touhou jít dál. Vnímám tvorbu jako jednu z mnoha cest k sebepoznání (RK).“
Těžko dosažitelná podoba dokonalosti vede umělce k víře v existenci krásy, kterou jako protiklad fyzického a duchovního v jeho celosti vyjadřuje ve svých obrazech.

Dr. Vlasta Čiháková Noshiro



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Richard Kočí: Chiméra