![back](https://martinfryc.eu/wp-content/themes/mf/images/back.png)
![ilustrace výstavy](https://martinfryc.eu/wp-content/uploads/2024/02/P1630064-449x309.jpg)
![ilustrace výstavy](https://martinfryc.eu/wp-content/uploads/2024/02/P1630058-343x309.jpg)
![ilustrace výstavy](https://martinfryc.eu/wp-content/uploads/2024/02/P1630059-144x149.jpg)
![ilustrace výstavy](https://martinfryc.eu/wp-content/uploads/2024/02/P1630066-144x149.jpg)
Vernisáž Pavel Dušek: Gates
Do 28. 2. 2024 je v galerii Platforma 15, Písecká 15, Praha 3 (kousek od metra Flora) přístupná velmi zajímavá a energická výstavy Pavla Duška: Gates.
Komentovaná prohlídka výstavy: čtvrtek 15. 2. 2024 od 18:00.
Otevřeno Út – So 14:00 – 18:00, neděle jen na individuální objednání předem.
Průvodní text kurátora výstavy Radka Wohlmutha:
Absolvent pražské akademie a laureát Ceny kritiky z roku 2021 Pavel Dušek (1992) novým cyklem vytvořeným přímo pro Platformu 15 obecně navazuje na svůj postupný proces materiálového zkoumání malby.
Tentokrát poprvé zaměřil pozornost na ocel, která jeho obrazoobjekty s architektonickým vyzněním ještě víc otevírá parametrům projektování technického typu. Také v tomto případě autor vychází z modernistických principů skládání prostoru, ale na rozdíl od předchozí doby, kdy se často volně inspiroval ultimátními stavbami mezinárodní avantgardy, jsou nyní předobrazy jeho prací ukotvené v současnosti. Ocelové pláty ještě více podtrhují optické kvality reliéfních kompozic, čemuž napomáhají i dynamická proměna barevnosti a řízené experimenty s použitím rzi. Ta nejen že do vizuální hry vnáší strukturální prvky, zesubtilňuje ji a celkově přenáší zoom na detail, ale má i významotvorný efekt, kdy se v obrazech stává ztělesněním plynoucího času.
Geometrizující skladba osvětlených a stinných částí pak otevírá prostor do hloubky až nejzazší ploše, k níž se celý konstrukční systém prolamovaných hmot vztahuje. Jak naznačuje postava, která se poprvé na jednom z obvykle liduprázdných interiérů nachází, nejde jen o tajuplné abstraktní místo, do kterého může divák projektovat své představy o tom, co se nachází vně „stavby“, ale také možné východisko z labyrintu, jenž člověka v jeho každodennosti obklopuje.
Text: kurátor Radek Wohlmuth