Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Özlem Akin: Prolog

Do 30. 5. 2024 je v nově otevřené galerii QRspace, Korunní 1250/46, Praha 2 (tram Šumavská), přístupná zajímavá výstava Özlem Akin: Prolog.

Výstava Prolog představuje první kapitolu rozsáhlého projektu “Mezinároční vztahy”, který zkoumá složitost a rozmanitost vztahů, jež člověk navazuje nejen s druhými, ale i sám se sebou. Özlem zkoumá téma (ne/)komunikace a hledá nuance vnitřního fungování těchto vztahů. Pomocí metaforického jazyka ilustruje niterné a složité procesy lidského stavu a vytváří paralely mezi nervovou soustavou a vazbami, které navazujeme se světem kolem nás. Nervový systém, často spojovaný s pocity úzkosti, zde slouží jako metafora nestability komunikace.

Ústřední vizuální motiv křičících úst symbolizuje uzly nervové soustavy a vyvolává otázky o povaze toho, co zůstává nevyřčeno. Jsou tato ústa zachycena v tichém výkřiku úzkosti, nebo jsou otevřena v marné snaze vyjádřit potlačované pocity? Tato nejednoznačnost podtrhuje zaměření výstavy na to, jak úzkost ovlivňuje a často brzdí komunikaci a vytváří cyklickou překážku jasného vyjádření. Jejich ústa jsou zobrazena jako nepřirozeně zamrzlá v němých výkřicích a jejich výrazy jsou skelné hrůzou. Navždy otisknuté do akrylové pryskyřice, spojené hořkostí, umírající vášní, strachem, úzkostí a rezignací. Zavěšené pod stropy galerie a na oknech konfrontují tyto postavy diváka se syrovým projevem emocionálního sadomasochismu.

Tato instalace navíc nenápadně naznačuje vztah ke konzumaci – ať už jídla, pití nebo nutkavé konzumace jiných neřestí – jako metaforu toho, jak pokusy člověka potlačit úzkost, nespokojenost a nepořádek a odpojit se, živí nekonečnou smyčku, která nakonec vede zpět do samotných pastí, z nichž se snaží uniknout. “Prolog” nás vyzývá ke konfrontaci s nevyřčenými a často přehlíženými aspekty komunikace, na nichž se podepisuje úzkost a její další projevy. Nakonec Özlem Akin tímto dílem připravuje půdu pro hlubší zkoumání vztahů a slibuje, že se těmito zásadními, ale složitými tématy bude zabývat i v dalších kapitolách svého projektu.

Özlem Akin (*1986) je multidisciplinární umělkyně známá svými osobitými miniaturními sochami a loutkami ve stylu stop-motion. Vystudovala filmovou a televizní produkci na Istanbul Bilgi University a dále se vzdělávala v tradičních českých animačních technikách na Filmové škole ve Zlíně. Do jejího portfolia patří také malby, kresby a koláže, které se vyznačují surrealistickým stylem a ironickým humorem a často zkoumají témata lidské křehkosti a estetiku muzejních instalací. Její umění bylo vystaveno na mezinárodní úrovni, má za sebou významné samostatné výstavy, například “The War Within” a “Punnatural History”, inspirované Wunderkabinetem. Její nejnovější velká výstava “Zaslíbená růžová zahrada” v Galerii Beseder poukazuje na její tematický vývoj a kritickou angažovanost v současných společenských otázkách.

kurátorka: Ana Ciornea



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Özlem Akin: Prolog