Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Ondřej Caska: „Čínská tušová malba“

11. 9.-23. 9. / Nová síň / Malba

Do 23.9.2018 bude v Galerii Nová síň, Voršilská 3, Praha 1, přístupná zajímavá výstava Ondřeje Casky: „Čínská tušová malba“

Všechny fotky z výstavy i vernisáže: Petr.

Výstava Ondřeje Casky (*1981) prezentovaná v galerii Nová síň pod názvem „Čínská tušová malba“ představuje průřez jeho tvorbou za posledních několik let.

Stejně jako řada velkých solitérů české výtvarné scény – Váchal, Reynek a další, Caska okázale ignoruje soudobé módní trendy, modernost tak často prázdnou a povrchní. Obdobně jako čínští mandaríni, státní úředníci a literáti v jedné osobě vytvářející z Poezie, Malby a Kaligrafie úhelné kameny tradiční čínské kultury, Ondřeje živí jeho právnická profese a je tedy malíř z vnitřního nutkání, nikoliv existenčních důvodů. I proto si může dovolit být jako tvůrce dokonale svobodný. Ale svoboda v dálně východním výtvarném projevu vychází z pracovitosti, pokory a úcty k tradici, bez níž není možno zvládnout vrcholně obtížnou a de facto neopravitelnou techniku čínské tušové malby. A tyto ctnosti z Caskovy tvorby tiše a nevtíravě vyzařují.

I když má své velké vzory, jakým je např. Fu Baoshi, je svůj a autentický. A pokorně vytváří Kvalitu, Krásu a Obsah, kategorie, které jako by se z tzv. „současného umění“ tak často vytrácely, jsa nahrazeny Prázdnotou, Pózou a Marketingem. Ondřejovy obrazy zachycují důvěrně známá místa – Petřín, pražské hlavní nádraží, Střelecký ostrov, či často postindustriální krajiny médiem čínské tušové malby. Nejedná se však o šinoaserii, hýřící tradičními orientálními rekvizitami, ale o citlivé propojení niterné podstaty čínského malířství s českými náměty. Jde obvykle o zobrazení české krajiny, které si přes dálněvýchodní výtvarnou techniku zachovává spřízněnost s českým kulturním prostředím, například s městskou či industriální melancholii malířů Skupiny 42 anebo těžko uchopitelnou bytostně středoevropskou poetičnosti Seifertovou i Hrabalovou. Ostatně již legendární „Šanghajská škola“ spojovala nejlepší tradice východní a západní malby. Ondřej dělá totéž, jen z opačné strany pomyslné barikády. A čínské publikum již počíná nesporné kvality jeho obrazů objevovat.

Jakub Zeman



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Ondřej Caska: „Čínská tušová malba“