Vernisáž Norbert Tappert, Viv Vargová: Krasovhledy
Do 30. 11. 2022 je v Kavárně a galerii Art-n-Coffee, pasáž českého designu, Na Příkopě 24, Praha 1, přístupná zajímavá výstava Norbert Tappert, Viv Vargová: Krasovhledy.
Noró
Excentrický Art Brut umelec, vlastným menom Norbert Tappert sa narodil 2. 11. 1976 ako syn rusínskeho vynálezcu Nikoly Tapperta (Tappertuum Mobile) a tatárskej princezny Márie, dcéry chána Topolanchina.
Prvý fotoaparát – ETJUD – dostal už v troch rokoch a to predurčilo jeho ďalší smer.
Detstvo prežil na východnom Slovensku, prevážne v Košiciach, kde sa na konci devädesiatych rokov venoval performance: Včera zomrela susedova žena, ktorá bola dlhé roky mojou milenkou (1995, Elektráreň – Dom Fotografie, Poprad), Moloch (1995, Galéria Júliusa Jakobyho, Košice), Rituál moci a bezmocnosti – Limitovaná komunikácia II (1996, ŠÚV, Košice) atď. Približne v tom istom období sa začal venovať aj umeleckej fotografii a jej počítačovým mutáciam a vystavoval v Poprade, Košiciach a Bratislave. Následne založil so svojimi rovesníkmi, režisérom Gejzom Dezorzom a spisovateľom Agda Bavi Painom tzv. Ignorantskú generáciu. „Nesúhlasíme! Nedbáme! Nevieme!“ stálo v ich Manifeste.
V roku 2000 sa presťahoval do Prahy, kde sa na jednu dekádu stratil vo svete komerčnej vizuálnej produkcie, aj sám v sebe. „Bol som a budem Ignorant. Žijem výhradne vo Svojom svete. Dvakrát som si odfotil smrť, ale prežil som. Potrebujem tvoriť!“ píše tentokrát vo svojom osobnom manifeste.
V roku 2015 vystavoval v Stredoevrópskom Dome Fotografie v Bratislave súbor vyše 35 veľkoformátových farebných fotografií zo svojho nevšedného sveta. Kurátor výstavy, známy fotograf Peter Župník, hovorí o výstave: „NORBIS PICTUS nás vťahuje do výtvarnej feérie; putujeme intímnym príbehom sexuality, príťažlivosti a živočíšnosti.“ A pokračuje: „Neviditeľná hranica, kedy môžeme skĺznuť do vulgárnej perverzity, sa neustále posúva a mení. Tappert sa po nej pohybuje so znalosťou prevádzača a nezachádza ďalej ako je treba.“ Sám autor priznáva, že fotografie sú hľadaním hraníc medzi estetikou a pornografiou. Chýbajúce svetlo, ktoré podtrhuje intimitu častí ľudských tiel, všadeprítomné oči ako symbol voyerizmu, obskúrne autoportréty, to sú série fotiek na výstave, nazvané Prvé Geňo, V Noříkově vidění a Výčitky z vedomia.
Identita autora – Norberta Tapperta – nie je žiadnou náhodou. Fotograf zmenil meno podľa slávneho detektíva. Rozhodol sa tak počas svojho života, ktorý poníma ako jeden kontinuálny umelecký projekt.