Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Miloslav Čejka: FOTOTRILOGIE, skizzy a projekty

Do 23. 8. 2024 bude pro vážné zájemce přístupná v OOA-S – Ochranné organizaci autorské, Národní 41, Praha 1, zajímavá výstava Miloslava Čejky: FOTOTRILOGIE, skizzy a projekty.   Otevřeno Po – Čt 9-16, v jiném termínu pouze na telefonu (+420) 224 934 406.

Miloslav Čejka, narozen v červnu 1947 v Praze, bytem v Praze a občas v Krkonoších na chalupě, architekt, výtvarník a designer, absolvent střední odborné výtvarné školy v Praze a vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, projektuje stavby, navrhuje výstavy, muzejní expozice i interiéry, ke koníčkům patří kromě kulinářského zaujetí pasivní sportování – vodní turistika, lyžování, ale zejména fotografie, a trochu kresba i malba,

Fotografování ho postihlo v terénu při zhotovování dokumentace rekonstrukcí lidových architektur pro liptovský skanzen na Slovensku, a tam nešlo nefotit víc než pouze pro technický dokument k projektu, v éře černobílé fotografie a barevných diapozitivů se zúčastnil s úspěchem různých fotografických výstav a soutěží, magii černobílé fotografie s čarováním pod zvětšovákem nahradila přes počáteční nedůvěru digitální technika s novými možnostmi zároveň s profesní potřebou, fotografie kdysi v podstatě vyřadila realistickou malbu, ale v současných možnostech může naopak prezentovat abstrakci formou nového sdělení, fotografická technika není cílem, nýbrž se stává prostředníkem tvůrčího vyjádření, převážným motivem fotografií a inspirací je fascinace světlem, reflexí, barvou a strukturou, a občas i něco o člověku…

o s o b n í c o n f i t e o r :

…nejsem a ani se necítím být ve fotografii technickým profesionálem

a to kupodivu přináší řadu výhod, nebo chcete-li spíše svobod,

nemusím dbát na stavovskou kvalitu zobrazení a své záběry mohu volně rozbíjet, stlačovat či roztahovat i jinak upravovat a nepřípustný šmour klidně využít jako obrazově výrazový prvek;

začátkem bylo zjištění, že voda a světlo je úžasným materiálem, že rozbitím obrazu se lze připodobnit charakteru malby nebo grafiky a to otevírá bránu do světa neskutečných možností, sic nevlastním fotografickou supertechniku, ale i tak tento způsob přináší objevování netušeného, dynamická skutečnost se sama nabízí a zásadním formotvorným prvkem je objev, jak již bylo řečeno, že charakter snímku se jednoduchou úpravou v počítači může změnit na strukturu klasické malby štětcem, kresby či grafiky, není to o profesní preciznosti fotografie, ale o hledání dalších způsobů formy a o její vyjádření i ozvláštnění, konfigurací obrázků do trojic – trilogií se umocňuje výsledný dojem a je to v podstatě kontinuita někdejších „trilogií, diptychů a triptychů“, ba i „tetralogií“, neboli skladby více různých záběrů tvořících spolu poetickou výpověď a i možný jakýs děj, kde literární podtext příběhu může být postradatelný, nové fotografické formotvorné sdělení může záměrně evokovat rukopis tvůrců zvučných jmen; … kdysi se chtěla malba přiblížit fotografii a myslím dost zbytečně, tímto se fotografie chce přiblížit malbě a možná je to též zbytečná cesta, ale mne to těší, pročež nemohu jinak a tak laskavě suďte sami,

děkuji m.č.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Miloslav Čejka: FOTOTRILOGIE, skizzy a projekty