Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Milan Staněk: Ohlédnutí

18. 10.-10. 12. / Galerie Art Mozaika / Malba

Do 10. 12. 2023 je v prostorách výstavní síně na chodbě Galerie Art Mozaika, Politických vězňů 8, Praha 1, přístupná zajímavá prodejní výstava obrazů Milana Staňka: Ohlédnutí. Vstupné: volné, otevřeno út – pá: 11 – 18 hod.

Akademický malíř Milan Staněk (1931 – 2015)
Malíř, grafik, ilustrátor, sochař, pedagog. Studoval na VŠUP v Praze u F. Muziky. Jako designér a reklamní grafik pracoval pro Tuzex Praha, Skloexport, Čs. televizi, Národní divadlo a další instituce. Ve volné tvorbě se věnoval malbě, od kubisticky vnímaných krajin z konce 50. let přešel k imaginativní malbě plné symbolů, filosofického obsahu a problémů etických, humanistických, civilizačních. Věnoval se také pracím pro architekturu. Jako pedagog působil ve Zlíně a na SUPŠ v Praze.
Akademický malíř Milan Staněk vystudoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou. Blízká mu byla malířská imaginace Františka Muziky, od jejíhož vlivu se po absolutoriu programově oprostil. www.stanekart.com

Staňkovými náměty jsou většinou vzpomínky na dětství a mládí prožité v Bučovicích (Bučovský zámek – 1959, Rodina – 1964, Nedělní ráno – 1967, Rodiče – 1974). Usiluje o výtvarné vyjádření individuality jedinců charakterově i vzhledově odlišných, kterým říká „kontrafigury“. Někdy je staví do konfliktu (Box – 1968, Dialog – 1969, Fotbálek v cihelně – 1974, Přelud sobectví – 1970), jindy je stylizuje jako prototypy zcela odcizených lidí, žijících vedle sebe (Iluze individualismu I – 1969, II – 1970, nebo v nadlehčené podobě – Paridův soud I-IV – 1986-1992).
V té době namaloval řadu působivých monochronních obrazů vycházejících z kubistické stylizace (Moře pod hladinou – 1968, Jugoslávské pobřeží – 1968, Dětské hry I-III – 1968, Dialog – 1969, Přístav – 1969).

Od šedesátých let maluje zdařilé poetické kompozice ve stylu lyrické abstrakce, v nichž pokračuje do současnosti (Jitro u neznámé vody – 1967, Zima – 1972, Galaxie – 1980, Erupce – 1991). Lákavý se pro něj stal do šedesátých let zapovězený surrealismus (Rytmy – 1965, Vedro – 1967, Monstrum I-III – 1967, Osamělý strom I-III – 1967, Naděje – 1977, Předjaří – 1990, Erotova Zahrada – 1991).
Imaginativní složka všudypřítomná ve Staňkově díle poetizuje vzpomínky na domov (Kohoutí zápasy – 1970, Ve staré cihelně – 1970, Vzpomínka – 1978, U vrbičky – 1991, Vesmír na dvorku – 2001). Obrazy vyjadřující stesk po moravské přírodě, kterou vystřídaly přeplněné popelnice, paneláky a smog, patří dokonce k nejlepším (Mizející koberec – 1966, Mrtvé ptáče – 1985).
V poslední době maluje expresivní, barevně výrazné figurální kompozice. Z postav vyzařuje vnitřní, u každého jiné světlo – aura (Příliš odlišní – 2001, Extáze – 2003, Cihelna – 2004).

Staněk nezapře ani rodové sochařské geny. V různých materiálech vytvořil řadu reliéfů pro veřejné interiéry. Také precizně modeluje, což dokládají portréty vnučky (1986) a otce (1989). Vytvořil i mnoho úspěšných prací v oboru užité grafiky – obaly na gramofonové desky a plakáty, v roce 1992 vítězné logo pro XII. Všesokolský slet. Dlouholeté pedagogické zkušenosti zúročil v učebnici pro umělecké školy „Technika figurální kresby“ (1992).



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Milan Staněk: Ohlédnutí