Vernisáž Lukáš Kalivoda a Jakub Jansa: Matter of sensitivity
Do 29.11.2020 bude v Museu skla Portheimka, Štefánikova 12, Praha 5, přístupná velmi zajímavá výstava Lukáš Kalivoda a Jakub Jansa: Matter of sensitivity.
Průvodní text kurátora výstavy Kamila Nábělka:
Lukáš Kalivoda (1986) pracuje se sklem a rozvíjí malířské autorské techniky. V letech 2006–2012 studoval VŠUP v Praze v Ateliéru skla vedeném Vladimírem Kopeckým a poté Rony Pleslem.
Ve své tvorbě vychází z profesní zkušenosti skláře, především je ale experimentálním autorem, materiál a technologie spojené s oborem skla se pro něj stávají spíše zdroji další inspirace. V současné době se soustřeďuje na technicky i technologicky inovativní techniku malby prostřednictvím snímání barevného filmu z hladiny vody.
Jakub Jansa (1989) pracuje s videem, instalacemi a performancemi. V letech 2011–2016 studoval VŠUP v Praze v Ateliéru supermédií pod vedením Federica Díaze a Davida Kořínka.
Jansovo umělecké uvažování je ovlivněno současnými vizuálními a mediálními strategiemi. Odkrývá v nich různé formy manipulace a informačních posunů. Zároveň s tím v nich objevuje i hlouběji uložené „poeticko-metaforické“ motivy. Jansa často pracuje s příběhem a jde mu o sdělení, protože se ale jeho práce s narativem odehrává na formálně komplikované diskursivně-poetické rovině, nesděluje nám své ideje přímo, ale v metaforách, náznacích, ironických posunech či ve specificky přesvícených expozicích, jež rozehrávají až absurdní stránky prezentované situace.
Lukáš Kalivoda na výstavě představuje sérii devíti maleb zhotovených autorskou technikou – snímáním barevného filmu z hladiny vody. Postupuje tak, že na vnitřní stranu poměrně velkého válce připevní fólii. Válec poté naplní vodou a na její hladinu nalije barvy předtím rozmíchané v terpentýnu či různých ředidlech. Jejich směs vytvoří povrchový film. Poté vodu postupně odčerpává. Jak hladina klesá, pigmenty se zachycují na povrchu fólie. Vznikají tak jemné barevné přechody i charakteristické „řádkování“ obrazu. Díla označuje daty podle jejich vzniku.
Součástí výstavy je i jeho instalace nazvaná Chvění hladiny. Jde o skleněný válec po okraj naplněný vodou. Vidíme, jak se její hladina chvěje a drobně čeří. Záchvěvy hladiny můžeme vnímat jako nenápadný a latentní obraz plující na hranici materiality i našeho vnímání.
Jakub Jansa pracuje často s příběhem. Používá při tom postupy, které známe z médií a sociálních sítí. Jejich vizuální a informační strategie však narušuje a významově posouvá. Uvnitř aktuálních mediálních rozprav tak objevuje (a ovšem někdy i konstruuje či podsouvá) struktury, jež v sobě mají až jisté mytopoetické prvky. Do tohoto souboru děl patří i jeho instalace Occult table, který je součástí rozsáhlejší série instalací, performancí a videoprojekcí nazvané Club of Opportunities. Protože však odkazy ke kontextu tohoto rozsáhlého projektu nelze v rámci poměrně komorní společné výstavy rozvinout, setkáváme se zde s dílem, jež funguje jako fragment, odkaz k nepřítomnému celku.
Součástí expozice je i video pojaté jako specifický vizuálně-rétorický komentář, v němž vystupuje kurátor výstavy. Žánrově se jedná o volně koncipovaný „videoesej“ spojující jednotlivé artefakty. Role videa je dvojí: má díla obou zúčastněných umělců významově provazovat a vysvětlovat, přitom je však lehce komplikuje. Je to dáno tím, že kurátor tu vystupuje v podvojné úloze, jednak ze své „nezávislé“ pozice, jednak je součástí hry, a tím tedy i svou „nezávislou roli“ hraje.
Autor textu: Kamil Nábělek
Další informace a doprovodné programy:
www.museumportheimka.cz
….
Všechny fotky z výstavy i vernisáže: Honza Ch.