Vernisáž Legenda Karel Pivoňka
Už jen do 28.4.2016 můžete v Galerii Havelka, Martinská 4, Praha 1, zhlédnout výstavu – výsledek práce Karla Pivoňky.
Jedná se osmý (a poslední) díl druhé řady výstavního projektu „Legendy Gr2“.
Během OSMI TÝDNŮ se zde v březnu a dubnu 2016 postupně představilo dalších OSM TVŮRCŮ, o kterých se v prostředí Kokoliova ateliéru Grafika 2 na AVU v Praze vyprávějí legendy. Jsou to jak umělci, kteří se prosadili na výtvarné scéně, tak i osobnosti, které léta intenzivně pracují v soukromí ateliéru a jejichž dílo může být pro veřejnost speciálním překvapením.
Galerie Havelka svou dispozicí umožňuje kolemjdoucím pohled do interiéru galerie. UMĚLCI VYTVÁŘEJÍ SVÉ DÍLO PŘÍMO NA MÍSTĚ A TO ZA PLNÉHO „DOZORU“ VEŘEJNOSTI. Přijďte se podívat naživo do Martinské ulice, případně sledujte průběh tvorby na webové adrese www.galeriehavelka.cz/cs/aktuality
Další představenou Legendou je od 23. do 28. dubna KAREL PIVOŇKA.
Karel Pivoňka se narodil v roce 1978, v letech 2005 až 2011 studoval Akademii výtvarných umění v Praze. Žije a pracuje v Praze.
„Myslím, že Kokolia z má z Karla něco-jako-trému.“
„Karel má čelo tlakem myšlenek čím dál víc vyklenuté.“
„Pro jednu výstavu jsme si dávali jména, on pro sebe zvolil ‚Opice, která chodí vzpřímeně‘.“
„Karel vypadá nenápadně, někdy až neviditelně.“
„A má takový něžný vyjadřování.“
„Karel ze zásady nenosí trička s nápisy.“
„Jednou jsem se památečně ožral, mnohem rychleji, než jsem měl v plánu. Karel poznal, že je mi blbě, odvedl mě na záchod. Bylo to v klidu, s přátelstvím a jemným humorem. Karel je jako klidný starší brácha, má v sobě studnu klidu a přírodní sílu jako strom.“
„Líbilo by se mi, aby tzv. ‚normální člověk‘ vypadal jako Karel.“
„Sepisuje platónskou teorii barev, ovšem ne tak, jak se nám jeví z hlediska současné vědy, ale podivuhodně anachronicky, jako když žije v Platónově době.“
„Před akádou měl myslím tři semestry na architektuře a čtyři roky filosofie na UK, dlouho byl stěhovákem, živí rodinu, obývá svět reálný i ideální.“
„Jednou za čas jede s Etsuko a dvojčaty do Jokohamy.“
„Karel vynalezl kapilární grafiku, včetně kapilárních suchých jehel.“
„První kapilární grafika, kterou Karel udělal napůl náhodně, přečerpávala inkoust několik týdnů kolem dokola, chodili jsme se ustavičně dívat na to skokově se proměňující perpetuum mobile, dokud tekutina uvnitř neuschla.“
„Jiný původní Karlův vynález byl tisk z voskového špalku, voskotisk, při kterém otisky postupně ukazují 3D kresbu skrytou v mase špalku, dokud se matrice nespotřebuje.“
„Karel se původně považoval za hyperrealistického malíře, jeho nejranější věci tak vypadaly. Později už se zařadit nedal.“
„Ty jeho objekty (modely) vesměs vypadaly jak z výtvarného kroužku, trvalo mi, než jsem si právě v nich zamiloval jeho nepředpojatost.“
„Vybavím si takovej modelínovej kopec – na což jsem zírala a vůbec nevěděla, kam to zařadit – a on to byl speciální pohled z určitýho úhlu nebo tak něco, nějaká strašně přesná úvaha.“
„Taky dělal na čemsi, co nazval Cizí obřadiště. Nejdřív půl roku modeloval u Hendrycha divný reliéf Řečníka, a druhý půlrok modeloval v 3D screensaver se scénou, kterou ta stéla ovládala. Těžko si na té několikavteřinové animaci někdo všimne, že na ní je rok intenzivní a puntičkářsky zacílené práce.“
„Karel celý diplomový ročník jen seděl u stolu nahoře v ateliéru, nohama na trnoži okopával zeď, kterou jsem o prázdninách nabílil, pil denně litr koly a jedl závin, mluvil asi pět slov denně a něco psal.“
„Měli jsme spolu v Blansku výstavu, nádhernou, prosvětlenou – díky jeho věcem. Tam to mělo báječnej ohlas, ale stejně mě štve, že neexistuje žádná pivoňkologie.“