Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Kristýna Maršíková (Málková): Pure Joy

6. 5.-30. 5. / Kavárna Velryba / Malba

Do 30. 5.  2024 je v galerii kavárny Velryba, Opatovická 24, Praha 1, přístupná velmi zajímavá a krásná výstava obrazů Kristýny Maršíkové (Málkové): Pure Joy.

Kurátorem výstavy je Jiří Primas.
 
Výstava představuje nejnovější autorčiny obrazy reflektující dětskou radost, která pramení v celistvé přítomnosti v daném okamžiku.
 

Text Terezy Koucké o autorce:

Kristina Maršíková Málková (*1983) absolvovala Akademii výtvarných umění v ateliéru Karla Strettiho. Ve středu jejího zájmu stojí od počátku především člověk sám o sobě, její tvorba se tak z velké části skládá právě z figurálních obrazů. Volba témat je nadčasová a vlastně velmi jednoduchá: čerpá ze světa, který je jí dobře známý. Převážně jde o zobrazení konkrétních osob a míst, ke kterým má nějakou emocionální vazbu. Světlo v jejím pojetí přerůstá z optického jevu v duchovní princip, který prostupuje krajinami a interiéry, zanechává svůj nesmazatelný otisk a proměňuje vše, čím projde. Velkou inspirací je autorce šumavská krajina, interiéry sakrálních staveb a běžné události a povinnosti všedních dní.

Kristinino výtvarné vyjadřování je povětšinou zcela konkrétní, oproštěné od jakýchkoli složitostí a obdařené velkým smyslem pro zachycení atmosféry. Díky výběru témat a minimální aktualizaci do současné doby jsou její práce všeobecně dobře srozumitelné. Nejnovější obrazy mají zcela nový charakter oproti malbám z minulých let. Ačkoli již dříve Kristinu velmi zajímala dětská témata, především svět viděný dětskýma očima, kdy se dítě poprvé setkává s neznámými věcmi a zkoumavě poznává okolní svět, nyní je tento zájem pozměněn mateřstvím a každodenní péčí o tři malé děti. Je přetaven do každodennosti ztvárňované s velkou dávkou nadhledu a citem pro komické situace. Takové jsou například obrazy Máma (Jdou po mě) se sápajícími se dětmi nebo Autoportrét s ponožkou zobrazující nekončící boj s haldami špinavého prádla.

K vizuální přitažlivosti obrazů přispívá nejen experimentování s nepřebernými možnostmi kombinace voskové batiky a malby, kterou autorka dovedla k dokonalosti, ale také spojení znakových repetitivních motivů a téměř hyperrealistické malby. Tato dvojakost činí z jejích pláten neotřelý harmonický celek. Zmnožením zjednodušených prvků, například ponožek, jahod, třešní nebo zmrzlin, se výtvarnice podle svých slov dostává až do transcendentální roviny, kdy jejich mnohost vyjadřuje nekonečno a zároveň archetypální znázornění daného předmětu. Autoportréty se někdy schovávají za jiným výjevem (Autoportrét s ponožkou, Třešně), jindy jsou explicitnější a upomínají až na renesanční portréty (Autoportrét s květinou). Rozfázování pohybů a výrazy žroutů zmrzlin mohou vzdáleně připomenout například šklebící se hlavy Jiřího Sopka ze 70. a 80. let minulého století. Tam, kde autorka používá pouze voskovou techniku převrstvenou sjednocující tmavou barvou, dosahuje ve velkém formátu zajímavého grafického účinku linorytu.

Tereza Koucká

IG: kristina.malkova_art, FB: kristina.malkova.3



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Kristýna Maršíková (Málková): Pure Joy