Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Jan Hladil – Květy hlubin

Do 3. 4. 2022 bude v The Chemistry gallery, Ovenecká 17, Praha 7 (hned u Letenského náměstí), přístupná velmi zajímavá a krásná výstava Jana Hladila: Květy hlubin.

Text Mariany Pecháčkové k výstavě:

Květ, jako symbol krásy, by nemohl vzniknout bez světla. Umělec Jan Hladil na své vůbec první sólové výstavě pracuje s nevypočitatelností přírody, její nahodilostí a chaosem. Galerii proměňuje v organický celek, do kterého skrze svoje umělecká díla vnáší život – světlo. To je na výstavě Květy hlubin autorem poprvé vnímáno v kontextu nového místa – do této doby byla díla zasazována především mimo galerijní zdi, do prostředí festivalů a venkovních projektů. Tento přesun je proto v autorově přístupu k tvorbě zcela zásadní krok. Po vzoru biotopů autor proměňuje galerii v habitat, ve kterém nechává pomocí mappingů, audiovizuální instalace a vědomé práce se světlem ožívat umělecká díla. Člověkem vytvořená soběstačná mikrokrajina zahalená v mlze navozuje sci-fi atmosféru, což navíc podtrhuje její umístění do jí primárně ne přirozeného prostředí. Živé organismy, kterými jsou v tomto případě jednotlivá díla, jsou však přesto schopny nadále fungovat, ba dokonce se vyvíjet a růst. To jim umožňuje právě světlo – symbol života, které je primárním Hladilovým nástrojem.
Klíčovým pro hlubší porozumění autorovy práce může být návrat ke kořenům – nejstaršímu dílu Rezonátor, umístěnému na pomyslném konci výstavy. Diplomová práce z roku 2016 dobře definuje Hladilovo celkové směřování v umělecké tvorbě, kterým je především vizuální atraktivita vyvolávající úžas až konsternaci. Ve svých dílech autor vědomě pracuje s krásou, která může být mnohdy kriticky vnímána až jako kýč. Krása však svou podstatou spočívající v procesuálním pohybu odráží samotné principy přírody, se kterými se tradičně pojí fenomén úžasu, strachu, nedostupnosti a vznešenosti nad lidské chápání.
Jan Hladil je absolventem bývalého Ateliéru supermédií na pražské UMPRUM pod vedením Federica Díaze a Davida Kořínka. Jeho tvorba se doposud soustředila kolem videa, mappingu, VJingu a různých podob užití světla v audiovizuálních instalacích. Spolupracoval mimo jiné se Signal Festivalem, Lunchmeat Studiem a Laternou magikou Nové scény Narodního divadla, kde se podílel na představení CUBE a Robot Radius.
 
text: Mariana Pecháčková
 
kurátor: Petr Hájek
grafika k výstavě: Eva Hanzalová
 
Výstava je součástí Festivalu Spectaculare 2022.
https://bit.ly/3hPP86g
 
The Chemistry Gallery
www.thechemistry.art


Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Jan Hladil – Květy hlubin