Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Gregor Hildebrandt: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us

27. 9.-13. 2. / Kunsthalle Praha / Hudba

Do 13. 2. 2023 je v několika sálech Kunsthalle Praha, Klárov 5, Praha 1 (u metra Malostranská), přístupná velmi zajímavá a rozsáhlá výstava Gregora Hildebrandta: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us.

  • Výstava s poetickým názvem A Blink of an Eye and the Years are Behind Us (neboli Jedno mávnutí řas, a za námi jsou léta) bude dosud největší přehlídkou děl berlínského výtvarníka Gregora Hildebrandta na světě. 
  • Rozsáhlá retrospektivní výstava českému publiku vůbec poprvé odhalí umělcův komplexní analogový vesmír obývaný obrazy z vinylů a starých magnetických pásek, z nichž dýchá melancholie kapel, jakými jsou např. kultovní The Cure. Chybět nebudou ani monumentální instalace v podobě černé opony ze starých VHS pásek či nadrozměrné šachové figury.
  • Na výstavě se představí více než osmdesát děl. Několik z nich Hildebrandt vytvořil ve svém berlínském ateliéru exkluzivně pro samotnou výstavu – doplní je však i celá řada významných výpůjček od soukromých sbírek včetně pětice děl přímo ze sbírky Kunsthalle Praha.
  • Hlavním motivem výstavy je Hildebrandtova tajemná vizuální poezie, která často tematizuje neúprosné plynutí času i jeho zastavení v podobě nostalgických vzpomínek. Ty se právě velmi často pojí s analogovými nosiči zvuku, od prvních vinylů až po raritní audiokazety.
  • Výstavu tematicky rozšíří série koncertů interpretů z umělcova vlastního labelu Grzegorzki Records. Bohatou programovou nabídku doplní i reinscenované výstavy spřátelených tvůrců v autentické replice jeho berlínského showroomu – tzv. Grzegorzki Shows – uvnitř hlavní expozice.
  • Cílem doprovodného programu plného komentovaných prohlídek, nedělních workshopů nebo filmových projekcí v tzv. KunstKině je uvést české publikum do atmosféry maximální otevřenosti a velkorysosti svérázné umělecké scény současného Berlína.
  • Vrstevnatý multidisciplinární projekt vznikal více než rok pod vedením Christelle Havranek, hlavní kurátorky Kunsthalle Praha. 

Na evropské umělecké scéně již etablovaný výtvarník Gregor Hildebrandt (*1974) více než dvacet let pracuje s analogovými nosiči zvuku. Jeho díla reprezentující postindustriální kulturu zahrnují netradiční sochy, instalace a obrazy z lisovaných vinylů, starých VHS nebo zachovaných audiokazet. Inspiraci čerpá z celé řady literárních, filmových, hudebních či architektonických zdrojů. Hildebrandt od roku 2015 působí jako profesor malby a grafiky na Akademii výtvarných umění v Mnichově, v roce 2016 obdržel prestižní ocenění Falkenrot Preis. Jeho díla jsou zastoupena v renomovaných sbírkách po celém světě: v pařížském Centre Pompidou, ve Sbírce současného umění Spolkové republiky Německo, ale také ve významných soukromých sbírkách – např. ve sbírce Martina Z. Marguliese v Miami či Burgerově sbírce v Hongkongu.

„Výstavu Gregora Hildebrandta jsem poprvé viděla v Paříži v roce 2017, už tehdy mě zaujal jeho způsob práce s analogovými médii a technologiemi. Sama jsem ve Francii vyrůstala v sedmdesátých a osmdesátých letech v éře masivního konzumerismu a už tehdy mě fascinovali někteří umělci, kteří se obraceli k recyklaci předmětů, jako Daniel Spoerri nebo Arman. Hildebrandta vnímám svým způsobem jako pokračovatele této historické linie, i on sám totiž pracuje se zbytky produkce naší společnosti, kolektivní i individuální pamětí,“ přibližuje kurátorka Christelle Havranek filozofii výstavy, která u návštěvníků může vyvolat nostalgické vzpomínky spojené se znovu populárními analogovými nosiči zvuku a obrazu – tzv. time-based médii, jež jsou založeny na technologiích a logice trvání času. Na neúprosný běh času ostatně odkazuje i samotný název výstavy, který je variací na verš německého básníka a dramatika Johanna Wolfganga von Goetha.   

Výstava obsáhne významný časový úsek Hildebrandtovy tvorby, od uměleckých počátků až po současnou tvorbu. Návštěvníci a návštěvnice uvidí dokonce jeho první malby z kazetových pásek z konce devadesátých let 20. století, včetně dnes již ikonických maleb ovlivněných melancholickými písněmi expresivní britské kapely The Cure. Svůj prostor dostanou také imerzivní a monumentální instalace, mozaiky a další objekty z let 2005–2010. Gregor Hildebrandt patří mezi umělce, kteří transformují samotný výstavní prostor – i Kunsthalle Praha se tak dočká velkorysé instalace tvořené z VHS pásek, na nichž je zaznamenaný snímek Orfeus (orig. Orphée) francouzského režiséra, básníka, spisovatele a umělce Jeana Cocteaua z roku 1950. 

Hildebrandtova přehlídka bude zároveň první kapitolou série samostatných výstav mezinárodně uznávaných umělců a umělkyň v Kunsthalle Praha. Stejně jako zahajovací výstava Kinetismus: 100 let elektřiny v umění, kterou v Kunsthalle během šesti měsíců navštívilo 70 000 diváků, i přehlídka tajemných děl Gregora Hildebrandta pojme dva ze tří výstavních prostor o 840 metrech čtverečných. Jejím cílem je v Praze představit příběh Hildebrandtova života a umění, pohybující se mezi vlastní tvorbou a berlínskou výtvarně-hudební scénou. Svůj performativní charakter navíc výstava plně rozvine ve chvíli, kdy se Kunsthalle stane dějištěm několika hudebních koncertů a reinscenovaných berlínských výstav, jejichž kurátorem bude sám Hildebrandt.

Při každé sólové výstavě v Kunsthalle Praha pro nás bude klíčová interakce s divákem. Ještě do konce roku se tak návštěvníci dočkají dvou speciálních koncertů kapel z labelu Grzegorzki Records u příležitosti mini-vernisáží tvorby Hildebrandtových přátel, které se odehrají v replice Gregorova berlínského showroomu, tzv. Grzegorzki Shows, v rámci hlavní výstavy,” přibližuje Christelle Havranek Hildebrandtův rozpínavý umělecký meta-vesmír.

Ten pojímá právě i tzv. Grzegorzki Shows neboli osobitý model solo-výstav méně známých jmen berlínské scény, který Gregor Hildebrandt v Berlíně pořádá již od roku 2017. Umělecké tvorbě svých přátel dává prostor v malé místnosti bývalé vrátnice komplexu budov, v nichž sídlí i jeho vlastní ateliér. Návštěvníci Hildebrandtovy pražské výstavy tak budou moci do identického modelu tohoto showroomu s typickým neonovým nápisem nejenom vstoupit, ale zažíjí v něm i reinscenované vernisáže výstav, které sám Hildebrandt v minulosti v Berlíně kurátoroval. Kunsthalle Praha tak v rámci Hildebrandtovy přehlídky uvede menší sólové výstavy německé umělkyně Kathariny Koppenwallner v doprovodu alternativní hudební formace Walking Down Brenton Road (1. listopadu 2022) či výstavu výtvarníka Friedera Böhnische společně s vystoupením mnichovského elektronického uskupení ANNE (6. prosince 2022). Všichni zmiňovaní interpreti pocházejí z hudebního vydavatelství Grzegorzki Records, které Gregor Hildebrandt vede společně se svou partnerkou, německo-polskou umělkyní Alicjou Kwade.

Dle Havranek je cílem takto rozmanitého doprovodného programu české publikum naplno a přirozeně uvést do atmosféry maximální otevřenosti a velkorysosti svérázné umělecké scény současného Berlína. Krom hudebně-výtvarných večerů se návštěvníci mohou těšit na komentované prohlídky výstavy, pravidelné nedělní workshopy i na přednášky tematizující berlínskou hudební scénu osmdesátých a devadesátých let, na níž Hildebrandtovo umění silně reaguje. Každou poslední středu v měsíci se navíc prostor nově otevřeného Kunsthalle Bistra promění v tzv. KunstKino – a promítat se v něm budou raritní filmové kusy přímo dle osobního výběru Gregora Hildebrandta.

Výstavu přirozeně doprovodí výpravný výstavní katalog z produkce Kunsthalle Praha a Hildebrandtova ateliéru. Fotografické sekvence zachycují atmosféru výstavy a vtahují diváka přímo do jejího dění. Další perspektivy a vhledy do života a díla Gregora Hildebrandta přinášejí jak kurátorský text Christelle Havránek, tak esej Friedmanna Hahna, Hildebrandtova profesora umění z Kunsthochschule Mainz. V knize nechybí ani rozsáhlé archivní materiály z umělcova ateliéru a jeho výtvarných projektů v rámci Grzegorzki Shows, které nám umožňují nahlédnout do jeho tvůrčího procesu a živých vazeb na další umělce, přátele, studenty a milovníky umění v mezinárodním měřítku,” prozrazuje o dokumentárně bohaté publikaci ředitelka Kunsthalle Praha, Ivana Goossen.

GREGOR HILDEBRANDT

Gregor Hildebrandt se narodil v roce 1974 v německém Bad Homburgu. V současné době žije a pracuje v Berlíně. Od roku 2015 působí jako profesor malby a grafiky na Akademii výtvarných umění v Mnichově. V roce 2016 získal prestižní ocenění Falkenrot Preis. 

Hildebrandtovy samostatné výstavy zahrnují například Im Sturz durch Raum und Zeit, Mies van der Rohe Haus, Berlín (2021); Luft in allen Zimmern, Kunsthalle G2, Lipsko (2020); Der Raum ist die Miete, Almine Rech, Brusel (2019); Tönend hallt die Jugend, Kunsthalle Recklinghausen, Recklinghausen (2018); In meiner Wohnung gibt es viele Zimmer, Galerie Perrotin, New York (2018); Ein Zimmer im Raum, Wentrup, Berlín (2018); Urlaub im Urban, Künstlerhaus Bethanien, Berlín (2016); Sterne Streifen die Fluten, Saarland Museum, Saarbrücken, Německo (2015); Front Room, Contemporary Art Museum, St. Louis, USA (2008).

Podílel se i na množství skupinových výstav, mezi nejnovějšími například na L’Année dernière à Malmaison, Atelierele Malmaison, Bukurešť (2022); Blanc de Blancs, Villa Schöningen, Postupim (2022); Studio Berlin, Berghain, Berlín (2020); Eine Geschichte: (2016): Zeitgenössische Kunst aus dem Centre Pompidou, Haus der Kunst, Mnichov.

Hildebrandtova tvorba je zastoupena v renomovaných sbírkách, například při Centre Pompidou v Paříži, ve Sbírce současného umění Spolkové republiky Německo, ve Sbírce Martina Z. Margulise v Miami a v Burgerově sbírce v Hongkongu.

V roce 2018 založil Hildebrandt společně se svou partnerkou, umělkyní Alicjou Kwade, vydavatelství Grzegorzki Records. Během své kariéry byl také kurátorem mnoha skupinových výstav a od roku 2017 vede off-space výstavní prostor Grzegorzki Shows.

CHRISTELLE HAVRANEK

Kurátorka výstavy a hlavní kurátorka Kunsthalle Praha

Christelle Havranek se narodila ve Francii, kde studovala dějiny umění, kritiku a správu sbírek. Do Prahy se během studia přestěhovala v polovině 90. let a zaměřila svůj studijní výzkum na kubismus a architekturu v Čechách. Při studiu získala zkušenosti jako asistentka kurátora v Národní galerii v Praze. Poté více než 15 let působila ve Francouzském institutu v Praze na pozici visual arts manager. Christelle Havranek stála za vznikem a organizací mnoha uměleckých projektů, výstav, projekcí, přednášek a residenčních programů ve spolupráci s uměleckými institucemi, festivaly i jednotlivými umělci působícími v České republice i ve Francii. Jako programová manažerka galerie a kina Francouzského institutu v Praze měla možnost pohybovat se napříč spektrem uměleckých proudů a oborů, díky čemuž získala široké povědomí o lokální, ale i mezinárodní současné umělecké scéně.

Výstava Gregora Hildebrandta, která pojme Galerii 1 a 2, nebude jedinou expozicí podzimu v Kunsthalle Praha. Ve čtvrtek 13. října 2022 v Galerii 3 započne audio-vizuální výstava s názvem INVISIBLE FORCES, která vzniká ve spolupráci se Signal Festivalem 2022 a představuje současná díla českých digitálních umělkyň a umělců – Filipa Hodase, Martina Houry, Johany Kroft, Jany Stýblové, Jakuba Špačka a Ondřeje Zunky. Dle kurátorky výstavy Ivy Polanecké je cílem výstavy podpora mladé generace umělkyň a umělců digitálního věku. Projekt se stane první kapitolou tzv. Aw! Labu, experimentálního prostoru Kunsthalle Praha.

Kunsthalle Praha je nové místo pro umění na pražském Klárově. Jako nestátní a neziskovou platformu k propojování české a zahraniční umělecké scény ji založila nadace The Pudil Family Foundation manželů Petra a Pavlíny Pudil. Kunsthalle Praha vznikla konverzí historické Zengerovy transformační stanice z třicátých let 20. století, v současnosti vytváří moderní galerijní prostředí pro krátkodobé umělecké výstavy, inovativní vzdělávací programy a kulturní eventy. Hlavní misí Kunsthalle je přispět k hlubšímu porozumění českého a mezinárodního umění 20. a 21. století. Disponuje vlastní uměleckou sbírkou, která se zaměřuje na moderní, poválečné a současné umění. Veřejnosti se Kunsthalle Praha oficiálně otevřela 22. 2. 2022, kdy svůj provoz zahájila rozsáhlou multimediální výstavou Kinetismus: 100 let elektřiny v umění (22/2–29/8/2022), kterou navštívilo 70,000 divaček a diváků. Dále byly v Kunsthalle k vidění krátkodobé výstavy Zengerova transformační stanice: Elektřina v architektuře, elektřina ve městě (22/2–30/5/2022) či Půlnoc umění: Sbírka Karla Babíčka (1/7–30/9 2022). Na ploše 5 687 m2 Kunsthalle Praha nabízí tři rozsáhlé galerijní prostory, design shop, bistro a kavárnu s historickou terasou s výhledem na Petřín a Pražský hrad.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Gregor Hildebrandt: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us