Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž František Ortmann: Klíč je pod trpaslíkem aneb Letní Letná očima Františka Ortmanna

Už jen do 29. 5. 2021 bude v minigalerii centra Foto Škoda, Vodičkova 37, Praha 1, zdarma přístupná zajímavá a krásná výstava Františka Ortmanna: Klíč je pod trpaslíkem aneb Letní Letná očima Františka Ortmanna.

Text Kay Buriánka k výstavě:

František Ortmann, fotograf, jehož jméno je ve světě vizuálního umění pojmem. Od 10. května jeho výstavu můžete po delší vystavovací pauze vidět u nás v minigalerii. Těšit se můžete na backstagové i portrétní snímky z festivalu Letní Letná, jejž František dlouhá léta dokumentuje.

Kdo je František Ortmann?
Zapamatujete si ho, nedá se přehlédnout. Je to ten trochu excentrický chlápek s vousy a foťákem. Všude, kde se něco děje kolem Bigg Boss klanu nesmí chybět. Jenže se nenechte mýlit.

Před objektivy Františka Ortmanna stala třeba i česká pub-rocková kapela Kabát, nesmrtelný seladon Karel Gott, nebo velikán celosvětového rocku Bruce Springsteen. Říká se, nevěřte nikomu, komu je přes třicet. František je ročník 67, přesto má respekt u o generaci mladších lidí, kteří se motají kolem fotky a muziky. Možná i o dvě generace.

František Ortmann je také držitelem několika ocenění Czech Press Photo. Poslední získal v roce 2010 za první místo Zlaté oko v kategorii Lidé, o nichž se mluví. Měl samostatnou retrospektivní výstavu portrétů ve Sbírce moderního umění Národní galerie. Řadí se k obecně nejmladším, samostatně vystavujícím fotografům v Národní galerii vůbec.

Je autorem více než 400 titulních stran v mnoha magazínech. V posledních letech se zaměřuje převážně na studiovou fotografii. Z jeho fotoaparátu spatřily světlo světa monografie mnoha osobností. Velmi podstatnou část zaujímá v jeho profesním životě fotografie divadelní. Exkluzivně fotograficky zaznamenal muzikály Monte Cristo a Johanka z Arku.

Na půdě Státní opery Praha fotografoval inscenace jako je Polský žid, Adriana a Modrovous, La Traviata, Aida, Don Giovanni, Cirkus Terra, Sloní muž, balety Hamlet i Novosvětská a řadu dalších. V roce 2006 vydalo Národní divadlo publikaci Ring, fotografickou retrospektivu projektu Prsten Nibelungův, kde František uveřejnil mnoho ze sv‎ých fotografií a získal za ně významné ocenění od GIP.

Uspořádal výstavu s názvem Hoši, děkujem – fotografie vítězných hokejistů z Nagana, jejíž výtěžek v řádu settisíc předal česk‎ým paraolympionikům.

Věnuje se také módní fotografii i kampaním pro bezpočet českých značek. Pořád se ti to zdá málo? Není, ale přesto – myšlenku vytvořit projekt zabývající se tetováním nazvaný Tattoo Names nosil František Ortmann v hlavě dlouho. Od zdánlivě povrchního obdivování tetování u svých kamarádů a známých přišel až k myšlence pátrání a dokumentování důvodů a pohnutek, které je vedly k nevratnému kroku ocejchování kůže.

Impulzem prý byl čas strávený s kamarádem Lukášem Černým, majitelem alternativního vlasového studia Joshua v době, kdy byl František po banálním úrazu připoután několik měsíců na invalidní vozík a Lukáš se o něj staral. Nemohl si nevšimnout toho, s jakým despektem a mnohdy opovržením se na Lukáše často dívají konvenční „slušní“ lidé. Od toho nebylo příliš daleko k realizování projektu, jehož cílem bylo odtabuizovat tetování jako něco, co je dobré tak leda pro lůzu a kriminálníky.

Právě i pro svůj postoj vůči těmto věcem se František Ortmann stal jedním z rezidentů Galerie NE, galerie odvážných lidí, kteří se nebojí vyjádřit nesouhlas s tím, co ostatní mají za samozřejmé, nepřitakávají tupě mainstreamovým názorům, nenechají se snadno zlomit, ani si nevybírají tu nejjednodušší cestu. Ano, i to (a především) je František Ortmann; fotograf, umělec, kreativní mozek i obyčejný kamarád.

Text: Kay Buriánek



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž František Ortmann: Klíč je pod trpaslíkem aneb Letní Letná očima Františka Ortmanna