Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Evelyn Benčičová: Artificial tears

Do 31. 3. 2022 bude v Galerii Slovenského Institutu, Náměstí Republiky 3, Praha 1, přístupná velmi zajímavá výstava Evelyn Benčičové: Artificial tears.

Výstava z cyklu Mladí a bez hranic.

Fotografický projekt Evelyn Benčičové vznikl v roce 2017 jako reakce na téma „Jaký je rozdíl mezi člověkem a strojem?“

Již několik desetiletí stroje prosazují svou nadřazenost nad lidmi. Často se ukázalo, že jsou výkonnější, rychlejší a efektivnější. Přesto se myšlenka vědomého systému v lidské představivosti stále vznáší jako katastrofický model, který staví stroje do přímé konkurence s našimi nestabilními a smrtelnými těly a myslí. Více než automatizace se obáváme autonomie – vize, že technologie, která byla vždy nadstavbou člověka, získala svůj vlastní účel a zdědila lidské touhy po nadvládě a kontrole.

Výstava zobrazuje okamžik nejistoty, odcizení při plnění těch nejvšednějších úkolů. Pohled do okamžiku, ve kterém se rozbije dokonalý model a odhalí se smysl, nebo spíše nesmyslnost vlastního jednání. Nejde nutně o vizi budoucnosti, v níž stroje jednají jako lidé, ale spíše o obraz světa, v němž lidé jednají jako zautomatizovaní činitelé. V honbě za dokonalostí v podobě efektivity není místo pro nejistotu, vzájemnou závislost nebo nejednoznačnost. Rozpor mezi myšlením a imitací, funkčností a inteligencí, vynechává lidský faktor z rovnice. Možná jsme v mnoha ohledech přerostli své vlastní vynálezy, ale ještě jsme nepřerostli sami sebe.

Evelyn Benčičová je vizuální umělkyně, která se specializuje na fotografii a uměleckou režii. Ve své tvorbě vychází ze svého vzdělání v oblasti výtvarného umění a studií nových médií  na University for Applied Arts ve Vídni. Ve své praxi spojuje akademický výzkum se zájmem o současnou kulturu a vytváří tak jedinečný estetický prostor, v němž se konceptuální setkává s vizuálním.

Její fotografie se vyznačují estetickou sterilitou, podbarvenou poetickým podtónem nadčasové touhy. Pohrává si s divákovým vnímáním a láká ho do tajného labyrintu své imaginace. Její znepokojivě krásný vizuální jazyk a vymytá barevná paleta zasazená do podivně symbolického prostředí umožňují hluboké zkoumání témat, která její obrazy posouvají daleko za hranice toho, co odhalují na první pohled.

V roce 2016 získala Benčičová prestižní ocenění Hasselblad Masters a Broncolor GenNext. Dostala se také do užšího výběru a na ocenění LensCulture, Independent Photographer, Gomma Grant, Life Framer a OFF Festival. Její módní film Asymptote (2016), který vytvořila společně s Adamem Csoka Kellerem, získal cenu za nejlepší nový módní film na Fashion Film Festival Milano 2017 a byl uveden na SHOWstudio Fashion Film Awards, Austrian American Short Film Festival a na A Shaded View on Fashion Diane Pernet.

Evelyniny komerční a umělecké práce se objevily například v časopisech Vogue Portugal, Vogue Czechoslovakia, Vogue Korea, ZEIT Magazine, The Gentlewoman, ELLE, Dazed & Confused, GUP, HANT a Metal Magazine. Její práce byly publikovány v prestižních mezinárodních fotografických knihách a na několika online platformách, jako jsou Juxtapoz, iGNANT, Fubiz media, a účastnila se samostatných i skupinových výstav ve Stockholmu, Londýně, Paříži, Berlíně, Vídni, Miláně, Amsterdamu, Praze a Římě.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Evelyn Benčičová: Artificial tears