Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Erika Voith – TĚLO ZLATO SVĚTLO

Do 31. 1. 2024 je v Art & Event Gallery Černá Labuť, Na Poříčí 25, Praha 1, 8.patro výtahem, přístupná velmi zajímavá výstava Eriky Voith – TĚLO ZLATO SVĚTLO.

Součástí vernisáže byl křest knihy „Postel v Austrálii“ sochaře Václava Fialy o jeho sochařském působení v Austrálii.

Úvodní text kurátorky Michaely Vaňkové:

Ryzí zlato představuje výsostně exkluzivní materiál pro uměleckou produkci. Pro své jedinečné vlastnosti, jako je vzácnost a ušlechtilost, oslnivý lesk nebo pozoruhodná odolnost vůči chemické i fyzikální zkáze, se stal drahocenným elementem výtvarných děl už před tisíciletími a napříč všemi kontinenty. Přitom se zlatu vždy přikládal ten nejhonosnější význam – vznešený královský status, nebo dokonce božství. V křesťanském pojetí znamená zlato Božské světlo nebo slávu Království nebeského. Zlatem září byzantské ikony a monumentální mozaiky, ale i drobné iluminace středověkých rukopisů. V neposlední řadě obohacuje drahý kov deskové obrazy oltářních retáblů, na kterých leštěné plátky ryzího zlata projasňují pozadí kompozic. Tím se naznačuje nadpozemský posvátný děj, jenž se odehrává v abstraktním bezčasí, ale zároveň získává nadčasovou platnost.

Zlatým hávem obestřené obrazy Eriky Voith vychází právě z fascinace skvostnými byzantskými ikonami nebo raně křesťanskými mozaikami. Intenzivní impuls vedl umělkyni k dokonalému osvojení starověké řemeslné metody zlacení. Autentičnost její tvorby v intencích letité tradice podtrhuje užití ryzího dvacetičtyřkarátového zlata a pigmentů namletých v proslulém holandském mlýnu Verfmolen de Kat. Převážně zemité tóny v rozmanitých odstínech příhodně vyvažují jasný metalický třpyt v harmonickém akordu teple laděného koloritu.

V širokém repertoáru Eričiných námětů dominuje nahé lidské tělo v rozličných polohách a pózách, vždy veristicky vykreslené. Zvláštní pozornost věnuje malířka gestům, artistním pozicím rukou a každému článku jednotlivých prstů. Obsahují ruce promlouvající jako nástroj němé komunikace skrytý význam, tajný kód? Pečlivě zaznamenaná poddajná pokožka dlaní navíc evokuje důvěrný lidský dotek, obnaženou křehkost a zranitelnost. Všeobjímající zlatou aurou jako by Erika vzdávala hold lidství. Projevuje úctu k tělu v roli důmyslného chrámu a k lidské vnímavosti vůči druhým i vůči sobě samému.

V tomto roce autorka posunula výraz svých děl směrem k současným aktuálním trendům. Obrazy doplnila o prvek reálného světla ve formě neonových trubic a prosvětlených lightboxů. Svit z elektrického zdroje staví jako paralelu k pomyslné záři zlata. Zároveň nutně vzniká neotřelý kontrast mezi hodnotou tisíci lety prověřenou a nedávným výdobytkem moderní společnosti.

Michaela Vaňková
Kurátorka výstavy



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Erika Voith – TĚLO ZLATO SVĚTLO