Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž DSK: Point, Tron, Romeo, Bior (Kaláb, Škapa, Dvořák, Olmer)

Do 23.8.2019 bude v DSC Gallery, Dlouhá 5, Praha 1, přístupná velmi zajímavá a fakt hustá výstava DSK: Point, Tron, Romeo, Bior (Kaláb, Škapa, Dvořák, Olmer).

Poprvé se na skupinové výstavě představí umělci, které pojí magická značka D-S-K a společná graffiti minulost. Jsou to členové asi nejznámější české graffiti crew DSK (Da Style Killas), kteří přerostli rámec klasického graffiti a dnes jsou výraznými osobnostmi různých forem vizuálního umění mezinárodního kontextu. Ve složení umělců Michal Dvořák (ROMEO), Michal Škapa (TRON), Jan Kaláb (CAKES) a Matěj Olmer (BIOR) se výstavní prostor promění v genezi jejich cesty od pouličního graffiti devadesátých let po současnou tvorbu. Prezentaci umělců povede spojující linie od vzniku jejich party v roce 1994 přes období transformace k individuálním malířským přístupům každého z nich. Po letech, co se objevují na profesionální umělecké scéně individuálně se poprvé podařilo ukázat jejich tvorbu i společně.

V expozici DSC Gallery je představena multimediální instalace složená z videoinstalace, graffiti, textů, tagů, abstraktních obrazů, neonů, site-specific instalace a 3D objektů.

Jan Kaláb (1978) – CAKES, POINT, SPLASH

Na české graffiti scéně se Jan Kaláb pohybuje od začátku 90. let, kdy v pražských ulicích začal signovat svými graffity a street artem pražské ulice, metra a nádraží. Za této éry procestoval se svými graffiti celou Evropu i další kontinenty. V roce 2000 spolu s Romeem a Tronem odcestovali do Spojených států amerických. Za cíl měli jediné, navštívit kolébku graffiti a přidat se svým projevem do této streetartové galerie newyorského metra. Po roce 2001 svou tvorbu posunul z ulic do galerijního prostředí a začal se věnovat abstrahovaným plastikovým 3D graffiti, v čemž je ve světovém kontextu doposud výjimečný. V roce 2006 dokončil svá studia na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením prof. Jitky Svobodové. Nyní se jeho díla objevují na prestižních výstavách po celém světě, v současné době vystavuje v galerii Blueríder ART v Taipei (Taiwan).

Michal Škapa (1978) – TRON, GABEL, 2ROCK, CODE, KEY

Michal Škapa je jedním z nejznámějších autorů české graffiti scény z 90. let, kdy se utvářela první generace u nás. Od začátku úzce spolupracoval s legendární Trafačkou, a to především jako tvůrce vizuálu. Graficky připravil mimo jiné i obsáhlou knížku, mapující osm let Trafačky na své původní libeňské adrese. Léta spolupracuje s Meet Factory, ve kterém má vlastní umělecké studio. Jako vizuální umělec pracuje s různými médii, formáty, technikami, střídá abstraktní akrylové kompozice se site-specific instalacemi a prostorovými objekty. Cizí mu není ani grafická tvorba. Vedle toho také úzce spolupracuje s labelem BiggBoss. Zúčastnil se mezinárodní graffiti a street-art show Names(2008) a prezentoval se také na výstavě Městem posedlí(2012) v GHMP, které obě organizoval Jan Kaláb. Na EXPO 2010 v Šanghaji reprezentoval Českou republiku. Zatím nejkomplexnějším počinem je jeho výstava Babylonz přelomu roku, čítající tři výstavní patra, kde představil celou šíři své tvorby včetně prostorových instalací vně galerie i nedalekém veřejném prostoru.

Michal Dvořák (1978) – ROMEO, KETCHUP, TOMA

V současnosti hlavně filmový režisér a producent Michal Romeo Dvořák svým přístupem ke graffiti předběhl známé principy a formy práce s písmem. Ve svém vrcholném období pro něj graffiti znamenalo už jen strukturovaný systém sémantických znaků, které oprostil od estetiky, barvy, jména i ega tvůrce. Graffiti se rozplynulo. Vystudoval Konceptuální tvorbu na VŠUP v Praze (A. Matasová a J. David) a práce ve veřejném prostoru mu byla nejbližší. To mu z graffiti zůstalo. Je zakládajícím členem umělecké skupiny Ztohoven a jeho rukopis byl donedávna v jejich celospolečenských projektech velmi čitelný. Je výraznou osobností československé hip-hopové scény, natočil mnoho hip-hopových videoklipů a dokumentů (PSH, Indy&Wich, atd.), pod vlastním produkční společností Romeofilms například dokumentární film RYTMUS sídliskový sen (2015) a nebo EGO – Precedens (2018).

 Matěj Olmer (1979) – BIOR

Jako další pražská graffiti legenda se na výstavě podílí osobnost Matěje Olmera. Jeho přístup od graffiti k vlastní výtvarné tvorbě byla nekompromisní a progresivní. Z postupného oddělování písma se přesunul k velmi abstraktním polohám. Na graffiti ho zajímala otevřená emotivní forma, ke které přistupuje s velkou výpovědní hodnotou. Často se jeho expresivní a gestická malba projevuje v pestrém barevném spektru, přičemž se na sebe vrství jednotlivé plány. Pracuje také s principy koláže a inspiruje se vlastní básnickou Na přelomu loňského roku měl velkou sólo výstavu s názvem Requiem za svět v pražské White Pearl Gallery.

www.dscgallery.com



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž DSK: Point, Tron, Romeo, Bior (Kaláb, Škapa, Dvořák, Olmer)