Vernisáž Dominik Mareš: Big Bang
Do 30.4.2016 bude v Le Palais Art Hotelu Prague, U Zvonařky 1, Praha 2, pro vážné zájemce po předchozí domluvě přístupná instalační výstava obrazů Dominika Mareše: Big Bang.
Dominik Mareš se narodil v Ostravě v roce 1972. V sedmnácti letech, během studia na gymnáziu se začal věnovat malbě. První velká výstava v Domě umění v Opavě v roce 1992 sklidila úspěch a otevřela Dominikovi nové příležitosti tvorby. Dokončil fakultu ekonomie, ale vzápětí se přestěhoval do Prahy, kde se představil výstavou v Galerii U Řečických.
Do širšího povědomí se Dominik Mareš zapsal samostatnou výstavou v Národním technickém muzeu v roce 1997, která zahrnovala více než devadesát umělcových děl. Pro současnost prezentoval své obrazy v duchu strukturální abstrakce na čtyřech desítkách samostatných výstav v Čechách i zahraničí. Jeho díla jsou součástí soukromých sbírek ve více než dvaceti zemích.
Velkou poctou pro Dominika Mareše byla i žádost americké produkce filmu Wanted na zapůjčení tří pláten pro interiér scén, v nichž vystupuje herečka Angelina Jolie a herec Morgan Freeman.
Dominik Mareš se také zúčastnil přehlídky Cowparade Prague 2004, pro niž vytvořil objekt s názvem Plamenná kráva, který byl umístěn v prostorách Slovanského domu. V květnu 2007 byl veřejnosti představen obraz Pozdrav z Prahy o rozměrech 4 x 5 m, speciálně vytvořený pro Asociaci kuchařů a cukrářů ČR k prezentování týmového menu při účasti na mezinárodních soutěžích.
Nejstarší obrazy Dominika Mareše pocházejí z doby, kdy žil ještě v Ostravě. Odráží se v nich syrovost industriálního prostředí, výrazné struktury a primitivní piktogramy reflektují dědictví výtvarného umění, které ve spojení s neonovými barvami zprostředkovává hluboce prožité osobní sdělení.
Následující období malířovy tvorby ovlivnilo cestování. Dalo by se říct, že tak jako francouzští impresionisté odjížděli na jih, aby se jim vyčistila paleta, odjel Dominik Mareš do východní Asie, kde jeho práce nabrala novy směr. Ozvěny asijských cest se v průběhu let objevují v Marešových obrazech ve stále nových podobách.
Bezprostředně po návratu začíná na obrazech dominovat červená barva, nejprve statická, doplněna černými liniemi připomíná klid a odevzdanost věčnému koloběhu života. Později se červená začíná dramaticky pohybovat, výbušná atmosféra obrazů z cyklu Fire evokuje střet civilizačního rozvoje s přírodní harmonií.
V období nazvaném Cities na sebe Mareš nechává působit velkoměsto, jeho roztříštěnost pohybu nebo naopak soulad tvarů. Červená barva už jen místy pulsuje. Nově se objevuje zlatá, plně rozvinutá v obrazech z cyklu Golden Samples. Zlatá barva připomíná laskavé odlesky slunce na střechách a oknech nebo naopak nejrozžhavenější část plamene.
Více na webu Dominika Mareše: www.domar.cz