Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Denis Baštuga: Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun)

končí 31. října / Karpuchina Gallery / Malba

Do 31. 10. 2024 najdete v Karpuchina gallery, Rybná 22, Praha 1, v podzemí velmi zajímavou a instalačně silnou a nevšední výstavu obrazů a kreseb Denise Baštugy: Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun).

Otevřeno Út – Ne 13 – 18, nebo po předchozí tel. domluvě.

„Deny Braun je cestovatel v čase. Do našeho věku putoval stovky miliónů let a brzy se z něj chystá vypravit vstříc vzdálené budoucnosti. Je k tomu náležitě vybaven. Sleduje kraťounkou lidskou kulturu, coby krátkou epizodu v dosavadní historii planety, během níž jeden živočišný druh dosáhl hegemonického postavení a následně začal ohrožovat sám sebe. Denyho Brauna ohrozit nemůže. Je šváb a tak dobře ví o směsi zhnusení a obdivu, který k němu tento druh chová, a zároveň si uvědomuje, že toto opovržení paradoxně vyplývá ze stejné schopnosti adaptovat se, v níž sám lidský druh vždy tolik vynikal.
 
Mladý český malíř slovenského původu Denis Baštuga je kronikářem Braunovy dlouhé přítomnosti na Zemi. Sbírá zlomky dostupných informací a pokouší se z nich sestavit alespoň částečný obraz osudů mytického stvoření, které se proplétalo mezi těžkýma nohama dinosaurů, bez újmy se vyrovnalo s nárůsty i poklesy klimatických teplot a nedávno přežilo Hirošimu. Baštuga ukládá získané informace do vzorců, které mají postihnout hlavní rysy Braunova života. A objevuje přitom princip konfliktu, jež není podmíněn epochami a vytváří setrvalý tlak, kterému je nutné odolávat.
 
Nachází paralely k lidskému druhu a v dinosaurech spatřuje tvory, kteří švábům i našemu vlastnímu prapředstvu ovlivnili výstavbu neuronových spojení tak nevratně, že je na pudové úrovni užíváme dodnes. Jednou z otázek pak je, zda celá lidská civilizace není uvízla mezi oněmi třemi vrstvami lidského mozku, z nichž ta nejstarší na stres odpovídá útěkem, agresí či zamrznutím. Pro Baštugu se důležitými tématy stávají naše schopnost odolávat neustávajícímu tlaku a schopnost adaptace na nové podmínky. Dá se o tom zjistit víc kronikou života a (nepravděpodobné) smrti Denyho Brauna?
Denis Baštuga šestým rokem studuje na Akademii výtvarných umění v Praze. Věnuje se primárně malbě, i když jeho obrazy na první pohled vyzrazují, že nejbližším výrazovým prostředkem mu je kresba. Na plátna kreslí a zapisuje; obsahy jeho obrazy bývají sestavované z vrstev informací, jejichž vnější nesourodost se při delším zkoumání mění ve vnitřní vazby. Volně se pohybuje mezi dávnými minulostmi a pohyblivým úsekem, který nazýváme přítomností. Postavu švába pojmenoval Deny Braun, protože tak lépe vyzní, že se svými novými obrazy blíží k žánru civilizačně psychologické bajky (s nejistým průběhem a otevřeným koncem).“ – Jiří Ptáček, kurátor výstavy


Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Denis Baštuga: Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun)