Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž David Mazanec: Que y como

7. 9.-12. 10. / Jatka 78 / Malba

Do 12. 10. 2021 bude v kulturním prostoru Jatka 78, Jateční 1530, Praha 7 (hala 7 a 8 Holešovické tržnice), přístupná velmi zajímavá výstava obrazů Davida Mazance: Que y como.

Výstava je volně přístupná v době otevření Bistra & Baru Jatek78 (PO-SO 10-24:00, neděle – pokud se hraje, otevíráme 90 min. před začátkem představení).

Que y como (v překladu Co a jak)

Návrhy na ložní prádlo nebo podlaha na výtvarce po hodině s barevnými papíry. I tak by šlo tyto obrazy jednoduše popsat, ale chybělo by to hlavní…

Důraz na estetiku je v mých obrazech nezbytný. Rád bych však dodal, že ne prvoplánově. Podle mého názoru vizuálně přitažlivá věc dává prostor vsunou do druhého plánu vnímání nějaké to sdělení. Konkrétně zde jsou hlavními tématy variabilita, pestrost, život.

Sestava prvků = paleta možností

Pod každou originální sestavou lze najít pomyslný příběh. Tyto příběhy jsou vždy jedinečné a originální, ačkoli v samotném základu jsou stejné. Podobně jako každá osoba si složí svůj životní příběh podle svých potřeb, možností a priorit. Jedna kompozice je například vcelku harmonická, druhá taktak drží vlastní vahou pohromadě, u třetí se tvary vzájemně ani nedotýkají. Leckdy se objeví ve výběru dílků i nějaký obecně známý symbol. Plamen, háček, oko a podobně. Zde je možné pracovat s kontextem onoho symbolu, avšak důležité je, že tyto znaky mohou zastávat různou funkci a mohou v kontextu kompozic měnit význam. To je odkaz na fakt, že věci leckdy nejsou tak, jak se zprvu jeví. Obecně tato série pracuje s kladně pozitivní emocí. Ta je nepopiratelně inspirovaná narozením dítěte a časem stráveným na pískovištích, na kterých se vynořují různobarevné dílky ze sypkého základu a člověk zde neustále přemýšlí co a jak.

– David Mazanec

Úvodní text Báry Alex Kašparové k výstavě:

Velkoformátová plátna nechávají vyniknout četně zastoupeným geometrickým figurám, které díky velkorysé ploše dostávají prostor pro rytmizaci v nastoleném řádu a stávají se pomyslnými kódy-znaky, které mohou připomínat šifrovanou zprávu. Divák má tendenci skrze tyto variované geometrické motivy hledat obsahové sdělení a dosazovat je do pomyslné šifrované abecedy, tak jako si taková schémata pamatuje například z dětských táborů a dobrodružných her. Precizní vypracovanost jednotlivých figur, zvolená barevnost, velký formát a tenze pomyslnou šifru rozluštit poutá divákovo oko. V kontrastu s těmito atributy pak pozadí obrazu, které je oproti viditelnému řádu prvního plánu malby naopak gestickým a abstraktním, umocňuje rozměrnost díla a k téměř obsedantně stvořenému řádu v prvním plánu nastoluje rozptýlení. Tento rozptyl je pro vnímání Mazancových děl specifikem, který z jeho obrazů vytváří nadčasové práce, které rozrušují jak ve své celistvosti, tak v jednotlivých vrstvách a fascinují propojením geometrie s abstrakcí.

– Bára Alex Kašparová

David Mazanec (*1988) studoval na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě a poté na Fakultě umění Ostravské Univerzity v Ostravě. Je absolventem ateliéru Malba I. u prof. Daniela Balabána (2013), absolvoval roční studijní pobyt na univerzitě ve španělské Granadě.

https://www.davidmazanec.cz/



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž David Mazanec: Que y como