Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Alexey Shahov – Transform

končí 17. ledna / Dům Radost / Malba

Do 17. 1. 2025 je v Café radost v Domě Radost, náměstí Winstona Churchilla 1800/2, Praha 3, přístupná velmi zajímavá výstava obrazů Alexeye Shahova – Transform.

Kurátor: Petr Hájek
Text k výstavě: Bára Alex Kašparová
Grafika k výstavě: František Polák

Text k výstavě od Báry Alex Kašparové:

Transformace. Změna podstaty, stavu nebo formy. Pohyb, který od původního vede k novému, k aktuálnímu. Vychází z minulého a morfuje v budoucí. Princip tak vlastní, že nad jeho existencí často ani nepřemýšlíme. Vše je v neustálém pohybu, vývoji, proměně… než dojde k zániku. Je to dobrodružná cesta, která nechává rozprostřít svou novou, možná předvídatelnou, často však netušenou, podobu. Obdobná cesta je ta umělcova, který žije v přítomnosti, jež se snaží uchopit do formátu – třeba právě malířského plátna. Alexey jako autodidakt má svou tvůrčí cestu odlišnější, než akademičtí umělci. Nepracuje s navigací, kterou by mu ateliéry na akademiích předaly. Cítí pnutí a hledá jeho zárodky. Pozoruje a ptá se, dychtí po odpovědích. Sbírá detaily a sestavuje z nich nové celky. Rozbíjí již komplexní kulturní obrazce vyjímáním nejrůznějších fragmentů a kompletuje z nich svou vlastní koláž. Vytváří autorskou gramatiku, v níž jednotlivá písmena jsou životní zkušenosti, sny, fascinace, tužby i traumata a skrze vlastní systém, kterému neupírá možnost rozvoje, sestavuje eklektickou kroniku kultury. Připouští, že i to dané a již archivované může dojít skrze novou artikulaci k přeměně. Transformace čehokoli je akceptovatelná, podoba současného s minulým není náhodná.
 
Alexeyova tvůrčí práce v sobě nese množství odkazů na nejrůznější historické epochy, na předměty, které se s nimi až fatálně pojily. Nejsou to ale jen přímé citace, které by zakoušely divákovy znalosti. Jsou to prvky, které zarezonovaly tak silně, že donutily Alexeye k jejich transformaci do nových kontextů. Madona, námět mateřství a péče, nevinnosti a čistoty, spojení nebeského a pozemského – symbol natolik silný a srozumitelný univerzálně a v pojetí Alexeye také velmi osobně. Žena v jeho životě hraje stěžejní roli, je nejvíce formativní personou, která na něj v četných podobách působila. Je pro něj tak nejen tématem, ale neustále zkoumaným činitelem, který – ať chtěl nebo ne, utvářel jeho osobnost. Madona, žena jako námět, který se v Alexeyově díle rozprostírá na četném množství pláten, symbolizuje univerzální koncept lásky, ochrany, duchovnosti i mateřství. Fascinaci i respekt, obavu i akceptaci. Autoritu i partnerství.
 
Estetizovaná mozaika, kterou Alexey skrze mísení námětů a různých kulturních prvků vytváří, je volným souborem tvořeným šablonami, sprejem a aktuálně také monoprintem. Na výstavě jsou představena díla širšího časového rozpětí a právě proto mohou autenticky pojednávat o transformaci nejen formální, ale i osobnostní.
 
Alexey Shahov (* 1986) pochází z Kyrgyzstánu, od roku 1999 žije v Čechách.
text: Bára Alex Kašparová


Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Alexey Shahov – Transform