Vernisáž Adam Ulbert – Thalassa I. / subliminal intruder
Do 10.9.2017 bude přístupná v Karlin studios, Prvního pluku 2, Praha 8 (kousek od Florence v objektu bývalých kasáren za Negrelliho viaduktem), zajímavá výstava Adam Ulbert – Thalassa I. / subliminal intruder. Otevřeno stř-ned 14:00-20:30.
„Toto jsou nejstarší vzpomínky na Zemi, časové kódy nesené v každém chromozomu a genu. Každý krok, který jsme provedli v naší evoluci, je milníkem zapsaným organickými vzpomínkami – od enzymů, které kontrolují cyklus oxidu uhličitého, k organizaci pažní nervové pleteně a nervových cest pyramidových buněk středního mozku – každý je záznamem tisíce rozhodnutí přijatých tváří v tvář náhlé fyzikálně-chemické krizi.
Stejně jako psychoanalýza rekonstruuje původní traumatickou situaci, aby uvolnila potlačený materiál, tak jsme nyní ponořováni zpět do archeo-psychické minulosti, odkrývajíc stará tabu a hnací síly, které byly po věky spící. Krátké rozpětí jednoho individuálního života je zavádějící. Každý z nás je stejně starý jako celé biologické království a naše krevní oběhy jsou přítoky obrovského moře celé jeho paměti. Děložní odysea rostoucího plodu shrnuje celou evoluční minulost a jeho centrální nervová soustava je kódovaná časová stupnice, každé spojení neuronů a každá úroveň míšního systému značí symbolickou zastávku, jednotku neuronového času.“*
Adam Ulbert vystudoval filmovou teorii, kulturní antropologii a umění v Budapešti a Amsterdamu. Je součastným rezidentem na Rijksakademii v Amsterdamu. Jeho pokračující sérii Thalassa sleduje jistou psycho-evoluční logiku. Tato první část série (subliminal intruder) je volně založená na třech referencích: knize *The Drowned World od J.G. Ballarda, rané psychoanalytické teorii Sandora Ferencziho Thalassa: Teorie genitality a symbiotickém vztahu mezi třídou (mořských živočichů) jehličkovitých a sumýšů. Sestavená díla vytváří platformu pro vzájemně plodný dialog mezi zdánlivě odlišnými oblastmi. Po specifické linii myšlenek se umělec snaží poukázat na formální a existenciální podobnosti mezi objekty, entitami a myšlenkami. V této semi-fiktivní sféře jsou přirozená a kulturní vnitřní a vnější těla ve vzájemně měnící se komunikaci, vytvářející jakýsi původní mýtus.