220. výročí Národní galerie v Praze. Vernisáž El Hadji Sy: Malba – Performance – Politika + performance Jiřího Kovandy
Do 22. 5. 2016 bude ve Veletržním paláci Národní Galerie, Dukelských hrdinů 47, Praha 7, přístupná zajímavá výstava El Hadji Sy: Malba – Performance – Politika.
V den zahájení výstavy se na místě konala řada perfomancí a představení – výraznou byla performance Jiřího Kovandy: Polibek přes sklo (několik Petrových fotek na konci alba).
Národní galerie v Praze uvádí současné umění Afriky v rámci retrospektivní výstavy senegalského malíře a kurátora El Hadji Syho (*1954). Výstava s názvem El Hadji Sy: Malba – Performance – Politika představuje poprvé v České republice El Hadji Syho nejen jako malíře s osobitým výtvarným projevem, ale také jako významného performera a kulturního aktivistu. El Hadji Syho obrazy a instalace (70. léta 20. století až současnost) budou prezentovány s dalšími soudobými senegalskými malíři. El Hadji Syho výtvarná díla doprovodí také archivní dokumentace jeho tvorby, plakáty performancí a workshopů zachycené ve filmových dokumentech.
Výstava je součástí oslav 220. výročí založení Národní galerie v Praze. Její stěžejní část bude zapůjčena z Museum der Weltkulturen ve Frankfurtu, nicméně v Praze bude představena v umělcově novém podání a dialogu s tradičními africkými artefakty ze Sbírky umění Asie a Afriky. Tato výstava poukáže vůbec poprvé v Národní galerii v Praze na současné proudy afrického umění a jeho reflexe kulturně-politických otázek.
El Hadji Sy patří mezi přední a zároveň nejvlivnější současné senegalské umělce. Jako malíř, kurátor a kulturní aktivista působí na domácí i mezinárodní umělecké scéně. Sy se narodil roku 1954 v Dakaru a mezi lety 1973 a 1977 studoval malířství na tamní École Nationale des Beaux-Arts. Během studií rostla jeho skepse ke stylu, který tehdy na škole převládal, a sám se raději přiklonil k nekonvenčním materiálům a postupům včetně pokládání plátna na zem a malování vlastníma nohama. Později začal ve své tvorbě využívat třeba i jutové pytle, kraftový papír nebo dehet. Od počátku své umělecké dráhy El Hadji Sy organizuje také výstavy, připravuje workshopy, zakládá sdružení a podporuje ostatní umělce. Často se tak ocitá v opozici vůči kulturní politice senegalské vlády. V sedmdesátých letech 20. století se angažoval ve známém politicko-kritickém společenství Laboratoire AGIT’ART a Village des Arts, které pouhých pět let po jeho založení zničila razie senegalské armády. Sy se nenechal zastrašit a v osmdesátých a devadesátých letech uskutečnil řadu workshopů Tenq, jejichž prostřednictvím vzniklo nové propojení mezi umělci napříč Afrikou a Evropou. V roce 1985 jej frankfurtské Weltkulturen Museum pověřilo, aby spolu s německým mecenášem umění a lingvistou Friedrichem Axtem sestavil pro muzeum novou sbírku senegalského umění. Syova spolupráce s frankfurtským muzeem byla obnovena v roce 2014, kdy zde získal umělecký rezidenční pobyt. Ve své současné tvorbě propojuje El Hadji Sy malbu s instalací, performancí a tancem. Jeho díla jsou působivá nejen v prostoru tradičních galerií, ale i mimo něj a lze se s nimi setkat v mezinárodních muzeích i na zdech v dakarských dělnických čtvrtích. Poslední Syovy samostatné výstavy se konaly ve frankfurtském Weltkulturen Museum (2015) a v dakarské Galerie Bookoo (2013). Jeho instalace Marine Archaeology (Mořská archeologie, 2014) se objevila na 31. bienále v São Paulu. Kromě toho se v nedávné době zúčastnil skupinových výstav v Galerie IFAN (2007) a Galerie Nationale (2007) v Dakaru.
Kurátoři: El Hadji Sy, Adam Budak, Markéta Hánová
Odborní poradci: Clémentine Deliss, Jana Jiroušková
Doprovodné materiály: monografie El Hadji Sy: Painting, Performance, Politics (německo-anglicky), průvodce výstavou