Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Patrik Pelikán: Protostěna

Do 9. 11. 2024 je v Galerii Jilská 14, Jilská 14, Praha 1, přístupná velmi zajímavá instalačně- objektová výstava Patrika Pelikána: Protostěna.

Text kurátorky Ivy Mladičové k výstavě:

Vjem prostorové situace modelované stěnou ve vzájemnosti s původní architekturou místa a reflexe jejího realizování, to jsou viditelné významové záměry současné výstavy. Tematizace stěny rozhodně není v pracích Patrika Pelikána výjimečná záležitost. Často figuruje jako zdroj k prostorovému akcentování stávajících architektonických dispozic, často je ponechána i v roli plochy-roviny. Ať již jde o zviditelnění nemateriální přítomnosti působení funkčního objektu, pojetí stěny jako plochy pro pohled nebo naopak reakce na nemožnost s fyzickou realitou stěny přímo pracovat, o invenční nesamozřejmé interpretování architektonického prvku, či zhmotnění mentálního pohybu prostorem. I když v několika jiných případech může jít o intervence v exteriéru města, opět je hlavním námětem stěna. Ať již protihluková, fasáda výměníkové stanice nebo zídky v blízkosti stanice metra.
Prostřednictvím plastické plochy – stěny vytváří nyní Patrik Pelikán konkrétní stavy prostoru pro smyslové i mentální prožití. Reaguje na stávající situace, kopíruje, přepisuje, tvoří paralelní realitu. Nabízí možnost zakoušení a zvědomování bazálních pohybových stavů při procházení vytvořeným prostředím, vzájemností bezprostředního okolí. Nabízí možnosti zakoušet psychické obsahy vlastní tělesnosti, které přirozeně čteme i v samotné architektuře. Významy nese i hliněná omítka – plasticita plochy, textura povrchu, použité pigmenty. Podporují dojem živosti povrchu i prostoru samotného. Současné site-specific instalace zviditelňují esence zvolených prostorů. V pracích Patrika Pelikána obecně ale nejde jen o ponoření se do smyslového vjemu, spíše tu zaznívá vědomí existence umění posthistorické povahy, tedy umění, které pokračuje po vlastním sebe-uvědomění. Impulsem k formulování takového „umění po konci umění“ bylo převzetí formy z běžného života, přičemž „koncem umění“ je míněn konec uvažování o umění historickým způsobem. Znamenalo to mj. obrátit se od smyslové zkušenosti k myšlení, k filozofii. Ke skutečnosti znovu-uvažování o podstatě umění, hledání jeho transhistorické podstaty vyjevující se skrze dějiny.
 
Situace 1: Pás klenby. Akustický efekt. Částečný průhled. Stěna-paraván. Matná hmota. Eliminování referenčních bodů. Dojem „propadání se“. Iniciační prožitek. Situace 2: Obsáhnutí klenbou. Kameny, spáry. Vstup do vnitřního prostoru. Přiznanost reality stěny. Situace 3: Snížená podlaha. Postranní podélné panely. Směr průchodu. Realita hmoty. Situace 4: Zvýšená podlaha. Přiblížení klenby. Průnik světla. Nemožnost průchodu. Naklonění. Hrudní koš. Archetypální architektonické situace. Konstituce lidského těla.

Patrik Pelikán se v konceptech těchto prací přirozeně setkává s úvahami Petra Rezka o protoarchitektuře, neboť ten ji předkládá jako možnost zvědomovat si mentální meziprostory v zavedené architektonické terminologii: „ani důmyslně nevynalézá, ani nepřijímá dary zvnějšku, nýbrž odhaluje to, co již máme“, „vidí své poslání v prostředkující roli mezi prazkušeností (již ovšem nejednou musí odkrýt v nánosech, které ji zasouvají do skrytu před každým pohledem) a vybudovanými obyvatelnými prostorami“, „je ve svém počínání odkázána na používání jazyka, musí odhalovat souvislosti, tedy odkrývat jistý druh logiky, logiky zkušenosti a logiky chování,“ je „teorií prvotního počínání a porozumění, z něhož teprve architektura může vzniknout“. Pozornost věnuje především „protorovině zad“, tedy v protoarchitektuře „protostěně“ jako „základní události hmatové zkušenosti“. Zatímco výraz „protorovina“ dle něho vede ke geometrické ploše, protostěna, „vede ke stěně jako k přehradě a zábraně v lidském světě, neřídící se v zásadě geometrickými principy.“ V protostěně spatřuje „odkaz k počátku světa“.
 
Vrátíme-li se k současným site-specific instalacím, můžeme zjednodušeně říci, že Patrika Pelikána zajímá protoumění, jdeme-li směrem od práce k umění, nebo protopráce, jdeme-li směrem opačným. Pohybujeme se v architektuře, kde lze skrze stavební prvky číst na historické linii souslednost stylových proměn, můžeme si proto takovou oboustrannost dovolit. V prostoru jsou totiž přítomny jak vrstvy stavebních prací, tak uměleckých stylů. Součástí konceptu výstavy jsou i autorovy deníky mapující provázanost tvůrčích konceptů a reality probíhajících dějů. Finální výsledek tak není zviditelňován na základě neviditelné přípravy. Jde o skutečnou realizaci přesahu.
 
PATRIK PELIKÁN (*1987, České Budějovice) studoval v letech 2010–2016 na Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér kresby, Jitka Svobodová, Jiří Petrbok; Ateliér grafiky II, Vladimír Kokolia), kde od roku 2023 pokračuje v doktorském studiu. Výběr ze samostatných výstav: Penetrace, Galerie 35m2, Praha, 2013; Průvlek, Galerie Containall, Praha, 2014; Pasti (společně s Eliškou Sokolovou), Galerie Sam83, Česká Bříza, 2016; K rozebrání, Galerie Havelka, Praha, 2016; Záklop, Dominikánská 8, Praha, 2017; Skluz, Galerie Mimochodem, Praha, 2018; Spád, Galerie Na shledanou, Volyně, 2018; Metráž (společně s Jiřím Baštýřem), Synagoga Žatec, 2018; Schodek, Galerie Pro arte, Praha, 2019; Napříč, Kabinet T., Zlín, 2021; Protostěna, Kralova vila, Prachatice, 2021; Kryt, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha, 2022; Dovnitř, Galerie PAF, Olomouc, 2022. Je členem hudebních uskupení z okruhu vydavatelství KLaNGundKRaCH. / patrikpelikan.net


Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Patrik Pelikán: Protostěna