Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Adam Štech: houellebecq!

20. 6.-6. 10. / DOX / Malba

Do 6. 10. 2024 je v centru současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7, přístupná ve 3 patrech věže velmi zajímavá a hodně svojská a energická výstava Adama Štecha: houellebecq!

Průvodní text kurátora Otto M. Urbana:

Výstava houellebecq! Adama Štecha není poctou francouzskému spisovateli Michelu Houellebecqovi ani ilustrací jeho děl. Také se nepokouší cokoli z jeho textů interpretovat a objasňovat. Štech zkoumá především sám sebe, jakkoli zprostředkovaně. Je pro něj důležité sám vstoupit do díla, což paradoxně umožňuje i jakýsi svébytný odstup a rezervovanost. Štechův výtvarný svět je různorodý, od autoportrétů, obrazů rodiny a přátel přes politiky po popové hvězdy. Často se k jednomu tématu opakovaně vrací, zkouší různé formáty i barevnost. Díla inspirovaná Houellebecqem nevznikala s představou nějakého uceleného souboru, ale víceméně živelně a trvalo několik let, než se v kontextu Štechova díla začalo téma rýsovat v jasnějších konturách.

Štech je především malíř, proto je možná překvapivé, ale i současně příznačné, že jeho pomyslný houellebecqovský cyklus začíná plastikou. Nadživotní busta spisovatele vznikla již v roce 2017. Dílo se objevilo v témže roce na samostatné výstavě Ideal standard, bylo instalováno do skleněné výlohy a pohlíželo do ulice na náhodné chodce. Pro drtivou většinu diváků byla tvář neznámá, jen málokdo věděl, že se jedná o slovutného básníka a prozaika, nositele mnoha ocenění i hanlivých přívlastků. V té době byla již většina jeho děl přeložena do češtiny, nejnověji pak v roce 2015 román Podvolení. Houellebecqovo přijetí v českém prostředí se příliš nelišilo od jiných kulturních regionů, od nadšení po ostré odmítání, vizionář či obyčejný pornograf. Diskuse o Houellebecqovi jsou ale v některých případech stejně zajímavé a podnětné jako jeho dílo. Výmluvným příspěvkem do této debaty je i Štechův rozměrný dvojportrét Houellebecq a Žižek z roku 2019 a odlišná verze téhož tématu z roku následujícího. Stejně jako k sobě a ke svému okolí je Štech k Houellebecqovi ironický a karikující. Rozbíjí zrcadlo a nově složený obraz není lichotivý, o to možná pravdivější. Takový přístup vyžaduje i uměleckou odvahu otevřít obecenstvu své soukromí, jakkoli stylizované. Tato smělost Štechovi nechybí a s Houellebecqem se v tomto bodě stýkají. Je to otevřenost formy i obsahu, těla i duše, stejně jako rafinovaná hra s divákem, jeho matení a znejistění. Intenzita je znásobena komplexností jednotlivých obrazů (portrétů, krajin či zátiší) i jejich pomyslnými dialogy. Mají tak svou svébytnou schopnost vyprávění, stávají se navazujícími kapitolami románového příběhu, který je však proměnlivý, pro každého diváka odlišný a závislý na individuálních zkušenostech.

Adam Štech (* 1980), malíř a sochař. V letech 2001 až 2008 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v malířských ateliérech Jiřího Sopka a Vladimíra Skrepla. V roce 2011 získal Cenu kritiky za mladou malbu.

Kurátor: Otto M. Urban



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Adam Štech: houellebecq!