Vernisáž Lada Semecká a Petr Lada: Interval
Do 16. 6. 2024 je v Galerii.Kaple.Holyně, nám. Pod Lípou, Praha 5 – Holyně, přístupná zajímavá a krásná výstava Lady Semecké a Petra Lady: Interval.
Galerie je otevřená o víkendech a svátcích od 15. 00 do 17. 00, či po soukromé domluvě na telefonu 777 187 660.
Spojení : jakoukoli tramvají do zastávek buď „Náměstí Olgy Scheinpflugové“ nebo „Holyně“ a pak 8 minut pěšky.
Hudební vystoupení na vernisáži: Marie Ladrová.
Informace o výstavě od Romany Veselé z webu Material Times (odkaz dole, kráceno):
Studio LAD. spojuje dva autory, sklo a porcelán, umění a užitek, řemeslo a design a nyní vystavuje v Galerii Kaple v Holyni. Studio tvoří umělci Lada Semecká a Petr Lada, kteří jsou známí tím, jak bravurně ovládají svá řemesla a s jakou lehkostí jsou díky tomu schopni ztvárnit složitá a niterná témata svých děl. Tentokrát to dokazují na výstavě Interval.
Název aktuální výstavy – Interval – vystihuje onu vzájemnou blízkost, ale v určitém ohledu i vzdálenost autorů studia LAD., použitých materiálů, témat, prožitků a přístupů, kterými Lada Semecká a Petr Lada komunikují.
Lada Semecká je především sklářská umělkyně. Často pracuje s podobností procesů výroby skla s procesy přírodními a s obrovskou silou a energií, která je potřebná pro vznik něčeho tak křehkého jako je list, nebo umělecké dílo. Inspiraci nalézá v divoké, nespoutané a mocné přírodě. V Kapli v Holyni představila obrazy vytvořené technologií fusingu – spékáním skleněných tabulí k sobě. Tabule jsou navíc podložené kovovou deskou s perforací. Jsou umístěné do oken, aby světlo prostupovalo pouze průřezy v desce. Vzniká tím v galerii uzavřený intimní prostor. Podobným způsobem a dokonce ve spolupráci se stejnou kurátorkou – Vendulou Fremlovou – pracovala Lada v roce 2019 na vitrážích v kostele sv. Mikuláše v Petrovicích, kde jsou její díla umístěna trvale.
Obrazy na stěnách a v oknech s krajinou a abstraktní tématikou vytvářejí intimní prostor, ve kterém jsou umístěny figury Petra Lady nazvané Pohroužení – zhroucení. Vznikly právě pro tuto příležitost. Jsou z pálené hlíny s porcelánovou „popraskanou” glazurou. Figury pracují s podobnou ambivalencí jako skleněné obrazy, jsou však v konkrétnější osobní a fyzické rovině. Pohroužení a usebrání je zde spojené se zhroucením tělesné schránky. Plastiky jsou dynamické, dramatické a naléhavé, ale i křehké, zranitelné a tím i pomíjivé.
Interval může znamenat vzdálenost, čas i mezeru. Je to vždy přesně vymezené „něco“ mezi „něčím“ a „něčím jiným“. Lada Semecká a Petr Lada nepracují na dílech společně. Když je ale společně vystaví, vytvoří ono „něco“ napínavé a dramatické prostředí, ve kterém se odehrává příběh divákovy interpretace.