Vernisáž Dávid Bátora, Peter Decheť, Rastislav Podoba: Development
Do 18. 6. 2024 je v nové Galerii Poštovního muzea na Hlavní poště, Jindřišská 14, Praha 1 (v přepážkové dvoraně po točitých schodech nahoru do 1.patra) přístupná velmi zajímavá výstava Dávida Bátory, Petera Decheťa a Rastislava Podoby: Development.
Výstava představuje tvorbu tří slovenských malířů, kteří mají potřebu se vztahovat k okolnímu světu malbou i současnými technologiemi. Detekovat jej, mapovat jej a zachycovat jeho proměny. Obvykle se u nich jedná o půdorysy měst či panoramata krajiny. Záznamy, které pořizují, jsou pak vzácnou (časosběrnou) interpretací prostředí dnešní dynamicky se rozvíjející společnosti.
Všichni tři umělci jsou zároveň spojeni s v Praze nepříliš známou Akademií umění v Banské Bystrici, na kterou chce výstava rovněž poukázat. Studenti a absolventi této vysoké školy jsou totiž v posledních letech stále více důležitější součástí nejen slovenské ale i tuzemské scény.
Vystavující jsou zároveň ve vzájemném vztahu ve smyslu: pedagog (Rastislav Podoba), jeho absolvent (Peter Decheť) a jeho student (Dávid Bátora). Výstava tedy nabízí jedinečnou ukázku jak učitelského odkazu, tak snahy o vlastní sebeurčení a originální tvůrčí projev.
—————–
Rastislav Podoba patří mezi nejvýznamnější středogenerační slovenské malíře se zastoupením napříč slovenskými státními galeriemi. Jeho doménou je zejména monumentální malba dlouhodobě mapující prostředí v autorově blízkosti. V posledních letech se soustředí především na časosběrné záznamy krajin v okolí Banské Bystřice, v nichž zachycuje jednotlivé zásahy způsobené člověkem – zejména dopady způsobené odlesňováním. Obrazy Rastislava Podoby jsou výrazově velmi bohaté. Kombinuje řadu malířských technik a propojuje malbu zároveň se současnými technologiemi, např. satelitními snímky. Vytváří obvykle topografie a panoramata. S malířskou vrstevnatostí pracuje jakoby šlo symbolicky o vrstevnatost času či tamních materiálů.
—————–
Rastislav Podoba patří mezi nejvýznamnější středogenerační slovenské malíře se zastoupením napříč slovenskými státními galeriemi. Jeho doménou je zejména monumentální malba dlouhodobě mapující prostředí v autorově blízkosti. V posledních letech se soustředí především na časosběrné záznamy krajin v okolí Banské Bystřice, v nichž zachycuje jednotlivé zásahy způsobené člověkem – zejména dopady způsobené odlesňováním. Obrazy Rastislava Podoby jsou výrazově velmi bohaté. Kombinuje řadu malířských technik a propojuje malbu zároveň se současnými technologiemi, např. satelitními snímky. Vytváří obvykle topografie a panoramata. S malířskou vrstevnatostí pracuje jakoby šlo symbolicky o vrstevnatost času či tamních materiálů.
Peter Decheť patří mezi slovenské mladé autory, kteří jsou známí i napříč českými regiony. Ve svých obrazech má potřebu vytyčovat prostor a zachycovat vztahy v něm obsažené, často duchovního, či mocenského charakteru. Jedná se např. o konstrukce budov v nichž tvoří, o zachycení životního rytmu napříč všedními zákoutími či různá abstrahovaná schémata mezilidských vztahů, jako je tomu i v případě vystavených obrazů (půdorysy léčeben a podobných míst). Malba Petra Decheťa je charakteristická tím, jak negativně pracuje s prostorem. Prostor jako takový je v ní nositelem významu a často je podtržen tak, že je prostě bez barvy. Autora charakterizuje ale i zvýrazněná kresebná linie, a tak přestože pracuje štětci a obvykle na velkých formátech, jeho obrazy připomínají podrobnou projektovou dokumentaci.
Dávid Bátora je aktuálně studentem volného výtvarného umění na Akademii v Banské Bystřici. Zajímají ho zejména mapy a civilizační rezidence. Skrze malbu prolíná zobrazené v mapě s tím, co se v daných místech skutečně odehrává. Přestože se v mapách zastavil čas, Dávid Bátora je velmi citlivý vůči proměnám. Vedle topografií (avšak částečně i v nich) zachycuje proměny konkrétních lokalit či se abstrahovaně zamýšlí nad budoucností naší civilizace. Podkladem jeho děl je plátno. Nicméně neuchyluje se na něm k tradiční malbě. Základem jeho tvůrčí techniky je to, co je pro mapy nejpřirozenější – tisk – v jeho případě plotrová kresba.