Vernisáž Miloslav Čejka: FOTOTRILOGIE, skizzy a projekty
Do 23. 8. 2024 bude pro vážné zájemce přístupná v OOA-S – Ochranné organizaci autorské, Národní 41, Praha 1, zajímavá výstava Miloslava Čejky: FOTOTRILOGIE, skizzy a projekty. Otevřeno Po – Čt 9-16, v jiném termínu pouze na telefonu (+420) 224 934 406.
Miloslav Čejka, narozen v červnu 1947 v Praze, bytem v Praze a občas v Krkonoších na chalupě, architekt, výtvarník a designer, absolvent střední odborné výtvarné školy v Praze a vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, projektuje stavby, navrhuje výstavy, muzejní expozice i interiéry, ke koníčkům patří kromě kulinářského zaujetí pasivní sportování – vodní turistika, lyžování, ale zejména fotografie, a trochu kresba i malba,
Fotografování ho postihlo v terénu při zhotovování dokumentace rekonstrukcí lidových architektur pro liptovský skanzen na Slovensku, a tam nešlo nefotit víc než pouze pro technický dokument k projektu, v éře černobílé fotografie a barevných diapozitivů se zúčastnil s úspěchem různých fotografických výstav a soutěží, magii černobílé fotografie s čarováním pod zvětšovákem nahradila přes počáteční nedůvěru digitální technika s novými možnostmi zároveň s profesní potřebou, fotografie kdysi v podstatě vyřadila realistickou malbu, ale v současných možnostech může naopak prezentovat abstrakci formou nového sdělení, fotografická technika není cílem, nýbrž se stává prostředníkem tvůrčího vyjádření, převážným motivem fotografií a inspirací je fascinace světlem, reflexí, barvou a strukturou, a občas i něco o člověku…
o s o b n í c o n f i t e o r :
…nejsem a ani se necítím být ve fotografii technickým profesionálem
a to kupodivu přináší řadu výhod, nebo chcete-li spíše svobod,
nemusím dbát na stavovskou kvalitu zobrazení a své záběry mohu volně rozbíjet, stlačovat či roztahovat i jinak upravovat a nepřípustný šmour klidně využít jako obrazově výrazový prvek;
začátkem bylo zjištění, že voda a světlo je úžasným materiálem, že rozbitím obrazu se lze připodobnit charakteru malby nebo grafiky a to otevírá bránu do světa neskutečných možností, sic nevlastním fotografickou supertechniku, ale i tak tento způsob přináší objevování netušeného, dynamická skutečnost se sama nabízí a zásadním formotvorným prvkem je objev, jak již bylo řečeno, že charakter snímku se jednoduchou úpravou v počítači může změnit na strukturu klasické malby štětcem, kresby či grafiky, není to o profesní preciznosti fotografie, ale o hledání dalších způsobů formy a o její vyjádření i ozvláštnění, konfigurací obrázků do trojic – trilogií se umocňuje výsledný dojem a je to v podstatě kontinuita někdejších „trilogií, diptychů a triptychů“, ba i „tetralogií“, neboli skladby více různých záběrů tvořících spolu poetickou výpověď a i možný jakýs děj, kde literární podtext příběhu může být postradatelný, nové fotografické formotvorné sdělení může záměrně evokovat rukopis tvůrců zvučných jmen; … kdysi se chtěla malba přiblížit fotografii a myslím dost zbytečně, tímto se fotografie chce přiblížit malbě a možná je to též zbytečná cesta, ale mne to těší, pročež nemohu jinak a tak laskavě suďte sami,
děkuji m.č.