Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Výstava Lithyalin! Revive!

Do 19. 11. 2023 je v malém výstavním sále v novém vstupním atriu Uměleckoprůmyslového musea, 17.listopadu 2, Praha 1, (vstup přes zahradu ze Široké ul.) zdarma přístupná velmi zajímavá výstava Lithyalin! Revive!.

koncepce výstavy: Palo Macho
kurátoři: Sylva Petrová, Palo Macho
prostorové a grafické řešení: Marcel Benčík
vystavující: Žofia Dubová, Zuzana Gállyová, Lucia Kupcová, Dávid Kurinec, Kristína Ligačová, Palo Macho, Katarína Pozorová, Pavla Pšenicová, Jakub Sojka, Anna Zbořilová

Výstavu připravilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislavě (Slovenská republika).

Dva mezioborové workshopy na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě ve spolupráci s firmami Glassbor CZ s.r.o, sklárnou Jílek v Kamenickém Šenově a Vyšší odbornou školou sklářskou v Novém Boru se uskutečnily v roce 2022. Oba byly zaměřeny na hutní a zušlechťovací historické techniky skla lithyalin s aplikací stříbrné a měděné lazury. S těmito historickými sklářskými technologiemi autoři experimentovali kombinací tradičního i autorského přístupu a hledali nejen novou estetiku, ale také nové významy v kontextu současného vizuálního umění a art designu. U finálních autorských intervencí do foukaných lithyalinových tvarů je akcentována kresba tužkou, perokresba, malířské gesto a sochařský zásah pískováním, broušením, hranováním, rytím a řezáním skla.

Výstava je prezentací experimentů mladých slovenských autorů s raritní a technologicky náročnou historickou sklářskou technikou lithyalinem. Všechny objekty vznikly ve firmě Václava Kuželky – Glassbor CZ v Novém Boru, ve městě, kde tato technologie v 19. století vznikla. Pedagogický a výtvarný koncept vytvořil se studenty a absolventy pedagog Palo Macho.

Co je lithyanin

Počátkem 19. století začaly severočeské sklárny hledat způsob, jak oživit upadající odbyt a našly jej ve výrobě barevných skel napodobujících polodrahokamy: v hyalitu, agatinu a lithyalianu. Lithyalin je obvykle spojován s opakním taveným sklem, a proto dostal název podle řeckého lithos – kámen, ale jsou známy i průsvitné verze.  Vyvinul jej novoborský sklářský vynálezce a podnikatel Friedrich (Bedřich) Egermann (1777 – 1864). V roce 1828 si tento nový objev nechal patentovat a úspěšně lithyalinová skla v různých tvarových i barevnách variantách,  dekorovavaná  řezáním, broušením, rytím, lazurami a  zlacením,  také vyráběl. To trvalo zhruba do poloviny 19. století, pak zájem o tyto výrobky opadal a po Egermannově smrti se  lithyalin  již nevyráběl. Zájem o něj se zvedl až po druhé světové válce, kdy se stal sběratelskou komoditou. Dlouho se nedařilo  vyrobu lithyalinu obnovit,  ač byly známy i  původní receptury, protože tavení skloviny po starém způsobu se nedalo zopakovat, a bylo pro délku tavby ekonomicky neúnosné. Cestu k  lithyalinu našel technolog až ing. Václav Kuželka, který přišel na způsob, jak historické předchůdce této sklářské technologie v nových podmínkách napodobit, a  možnosti lithyalinu tak dále rozšiřovat.  Na  tvůrčí výzvu jak s  lithyalinem nově pracovat reagují nyní sklářští výtvarníci na Slovensku.  



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Výstava Lithyalin! Revive!