Vernisáž 2 výstav: Michael Stránský RE : FOR : MA : CE a Jan Chaloupek: Smyslnost života
Do 5. 10. 2023 jsou v Galerii Vltavín, Masarykovo nábřeží 36, Praha 1, přístupné 2 krásné a velmi zajímavé výstavy: Michael Stránský RE : FOR : MA : CE a Jan Chaloupek: Smyslnost života.
Jan Chaloupek: Smyslnost života
Malíř, ilustrátor a grafik Jan Chaloupek představuje svou rozmanitou tvorbu v Galerii Vltavín. Malířský povrch přetvořený v energetické pole s tvary odhalených siločar je charakteristickým znakem díla autora, jehož na první pohled abstraktní projev má vždy vazby ke konkrétním výjevům.
„Malířský povrch přetvořený v energetické pole s tvary odhalených siločar je charakteristickým znakem díla Jana Chaloupka, který ve složitosti scény nebo v redukci formy nachází možnosti pro zkoumání charakteru i míry tvaru. V části tvorby jsou viditelné figurální doteky, buď v doslovnosti skutečného, nebo na asociativní úrovni. V rozvedené struktuře plochy se střídá zhuštěnost s transparentností významových skvrn. Jsou to základní charakteristiky, které lze aplikovat i v příkladech vrstevnaté ikonografie nebo v hledání znaku. Elementy realistického postoje existují v kolážových citacích fotografického charakteru, postavené proti gestikulaci tahu pestrých skvrn, zažitého také jako lemu nebo způsobu potenciálního rozboru vloženého příběhu. Různé stupně formativní krásy vytvářejí napětí, promyšlená zápletka staví předmětnost do nového kontextu.“
– Prof. Stanko Špoljarič úryvek z textu pro katalog k výstavě v Galerii Ranjina v Dubrovníku
Michael Stránský
Výstava volně navazuje na projekt RE:BOR:NA:CE. Spojující myšlenkou je využití starých sklářských forem jako součástí jednotlivých objektů. Pomocí předmětů opuštěných a nalezených vytváří autor svá díla nacházející se v rozpětí mezi racionálním a fantazijním, mezi konstrukcí a hrou.
„Výtvarník Michael Stránský tvoří pomocí předmětů opuštěných a znovu nalezených své objekty, plastiky, asambláže a obrazy. Jedná se o ojedinělý umělecký fenomén, jehož dílo charakterizuje rozpětí mezi racionálním a fantazijním, mezi konstrukcí a hrou, jeho projev je svébytný a nezaměnitelný. Pod jeho rukama ožívají staré plechy, dráty a jiné předměty, které původně už měly zůstat zapomenuty.“