Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž krásné výstavy Jiří Kolář / Ladislav Novák: Protihry

5. 9.-20. 10. / European arts / Koláže

Do 20. 10. 2023 je v Galerii a aukční síni European Arts, Senovážné náměstí 8, Praha 1, pro vážné zájemce přístupná velmi zajímavá a špičková výstava Jiří Kolář / Ladislav Novák: Protihry.

Úvodní text kurátora PhDr. Karla Srpa:

Galerie a aukční síň European Arts exkluzivně představuje výstavu Jiřího Koláře a Ladislava Nováka nazvanou Protihry, která přináší obsáhlý průřez stěžejními úseky jejich tvorby od počátku šedesátých let, po závěrečný přelom osmdesátých a devadesátých let 20.století. Je odrazem úzkého přátelství, trvajícího pouze krátce (1961-1963), kdy se věnovali zejména typografické poezii. Bylo tak silné, že jsou od té doby uváděni společně historiky umění a sběrateli, přestože po roce 1963 se vydal každý z nich vlastní cestou. Zastoupený soubor více než stovky koláží, kreseb, reliéfů a objektů sleduje blízkosti a odlišnosti Koláře a Nováka při zdůraznění jejich samostatných uměleckých přístupů, založených na vypracování ojedinělých technik, jež přiblížili i písemně formou slovníkových hesel: divák tak v přímé

konfrontaci uvidí základní techniky používané Kolářem (chiasmáž, roláž, proláž, muchláž) i Novákem (alchymáž, topologická kresba, froasáž, veronáž) v jejich dějinné posloupnosti. Společné pro oba autory bylo přecházení mezi poezií a výtvarným uměním, jejichž záměna slova za obaz jim odkryla nové výrazové možnosti, otevřela obsáhlé vnitřní prostory, které zaplnili četnými realizacemi. I když Kolář a Novák upřednostnili výtvarné vyjádření, psaný text nikdy neopustili, jak dokládají jejich obsáhlé slovníky, jež pro ně zůstávaly otevřené.

Výstava přináší unikátní objekty hlav od Koláře i Nováka, označitelné za hlavy-básně, fotografické interpretace a roláže, do nichž zasahuje osud (Novákovy Krvané salóny, 1963 Kolářovy roláže, zabývající se olympijskými hrami v Mnichově, 1972), uveden do samých začátků Novákovy tvorby, kdy byl inspirovaný gestickým malířstvím na přelomu padesátých a šedesátých let, i představí Koláře v jeho vrcholném období spolupráce s galerií Meaght-Lelong, kdy během osmdesátých lez žil v Paříži, i po jeho návratu, kdy ve svých kolážích uplatnil díla ze sbírek starého umění pražské Národní galerie, divák se v bezprostřední souvislosti setká s Novákovými froasážemi a Kolářovými muchlážemi, technikami, v nichž si byli oba blízcí, avšak zároveň i naprosto vzdálení. Každý z nich rozvíjel jiný stupeň představivosti a výtvarné vytříbenosti. Obsáhlý průřez jejich tvorbou uzavírají ojedinělé vstupy pozdních technik (u Koláře milesiaka, u Nováka závěrečné tušové kresby)

Kolář, uplatňující téměř výlučně koláž, a Novák, přiklánějící se ke kresbě a interpretaci předloh, patří mezi hlavní zástupce nově se ustavující neoavantgardy na počátku šedesátých let, jež přímo a vědomě navázala na zpřetrhané souvislosti s meziválečnou evropskou avantgardou. Po roce 1963 jejich práce získala silný mezinárodní ohlas, podpořený mnoha jejich samostatnými výstavami, konanými i v Evropě a v zámoří. Oba se řadí mezi nejznámější, ve světě uznávané osobnosti poválečného českého umění.

K výstavě vychází obsáhlý katalog s vyobrazením všech vystavených prací a doprovodných studií.

PhDr. Karel Srp



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž krásné výstavy Jiří Kolář / Ladislav Novák: Protihry