Vernisáž výstavy Jaroslava Beneše a Jindřicha Zeithammla: Dialogy
Do 13. 10. 2022 bude v Galerii Pecka, Vratislavova 24, Praha 2, přístupná zajímavá výstava Jaroslava Beneše a Jindřicha Zeithammla: Dialogy.
Jindřich Zeithamml (1949) sochař, grafik, vysokoškolský pedagog.
Studoval na Hořické sochařsko-kamenické škole, krátce na Akademii výtvarných umění v Praze (1968), v emigraci vystudoval Státní uměleckou akademii v Düsseldorf (1976 – 1982). Od roku 1995, kdy vede sochařský atelier na pražské Akademii výtvarných umění, žije opět v Čechách. Za svoji tvorbu získal několik významných ocenění a uskutečnil řadu důležitých veřejných realizací, např. plastika v budově vlády Severního Porýní – Westfálska v Düsseldorfu (1991), plastika pro budovu vlády v Münsteru (1992), své práce představil na mnoha samostatných i kolektivních výstavách v Německu, Francii a Čechách.
Text Josefa Mouchy o Jaroslavu Benešovi:
Jaroslav Beneš (1946) fotografuje od konce 60. let. Z počátečního realismu se v 80. letech vymanil ve prospěch reflexe vlastního média. Své tajuplné záběry, rozvíjené výhradně v černobílé škále, staví z prchavých odlesků, které zachycuje v prostředí moderních a postmoderních architektur. Jeho pozornost vyvolávají natolik abstraktní motivy, že jsou v reálu prakticky neuchopitelné. Výsledkem hry světla a stínů jsou dlouhé řady listů nabitých zvláštní sálavou energií.
Jaroslav Beneš byl napřed fotografem (ale zároveň montérem scénických staveb) v plzeňském Divadle Alfa. Od konce 70. let se zabývá převážně volnou tvorbou. Už svou první výstavou v roce 1980 dal najevo, že se hlásí k pokračovatelům metafyzické linie vytyčené klasiky. Josef Sudek — nebo i Jan Svoboda — nás zvou do intimního světa své poetiky. Zpočátku ukazoval Jaroslav Beneš veřejné prostory, jimž je jakákoli intimita cizí, v natolik detailním pohledu, že k divákovi promlouvala především autorská vize. S tím však nebyl docela srozuměn. Podle vlastních slov je mu fotografování výpovědí o světě, v němž žije. Není tedy divu, že usiloval o to dát svým záběrům širší vyznění. Dnes působí daleko větší měrou to, že prostřednictvím Benešových snímků vstupujeme do světa vlastního nám všem. Nicméně o zadostiučinění nebyli připraveni ani ti, kteří upřednostňují fotografie, jež vždy nějak dávají najevo, že opravdu jsou fotografiemi. Jaroslav Beneš si všelijak pohrává s iluzí prostoru, nikdy se nás ale nesnaží přimět k tomu, abychom zapomněli, že jsme konfrontováni s plochou fotografického listu. Nebezpečí samovolné iluzívnosti drží autor zpátky vykopírováním celé plochy negativu včetně okrajů, charakterizujících užití kazety na velký formát anebo přímo prozrazujících použitý materiál, má-li tak typické orámování jako značka Polaroid. Benešovy snímky zkrátka nemají sklon zprůsvitnět a sloužit jen jako okno do skutečnosti tří rozměrů.
Josef Moucha