Výstava Česká ambasáda ve Stockholmu: klenot brutalismu v proměnách času
Do 15. 9. 2022 bude ve Winternitzově vile, Na Cihlářce 10, Praha 5, přístupná velmi zajímavá výstava Česká ambasáda ve Stockholmu: klenot brutalismu v proměnách času.
kurátor: Adam Štěch
Československá ambasáda ve Stockholmu byla jednou z posledních realizovaných ambasád v brutalistickém stylu. Je dílem Jana Bočana, Zdeňka Rothbauera, Jana Šrámka a Jiřího Náhlíka. Byla navržena v roce 1969 a dokončena o tři roky později. Koncepčně výtvarně navazuje na úspěchy československých ambasád v Dillí a Londýně.
Před dvěma lety byla tato unikátní stavba zrekonstruována do podoby nového sídla módní značky Acne Studios. Švédský architekt Johannes Norlander ve spolupráci s kreativním ředitelem značky Jonny Johanssonem navázali na původní architekturu, kterou postavili do kontrastu k výraznému současnému designu. „Výstava Česká ambasáda ve Stockholmu: Klenot brutalismu v proměnách času představuje transformaci významné stopy české architektury ve Skandinávii, a to prostřednictvím unikátních fotografií pořízených před i po nedávné rekonstrukci.“ představuje výstavu její kurátor Adam Štěch.
Historie a současnost budovy jsou prostřednictvím těchto fotografií postaveny vedle sebe. Zatímco renomovaný švédský fotograf Åke E:son Lindman nás svými fotografiemi vrátí do období, kdy původní interiéry velvyslanectví byly ještě zcela intaktní, snímky Rasmuse Norlandera demonstrují jejich nedávnou proměnu architektem Johannesem Norlanderem pro účely švédské módní značky Acne Studios.
Architekt Jan Bočan patří mezi hlavní představitele českého brutalismu. Během působení v ateliéru Beta se Bočan dostal svými vítěznými návrhy k realizacím projektů jako byly Československé velvyslanectví v Londýně, Hotel Intercontinental v Praze a konečně Československé velvyslanectví ve Stockholmu. K této realizaci architekt vysvětluje: „Snažili jsme se vytvořit atmosféru, kterou má v sobě Praha a česká krajina, s trochou smutku tehdejší současnosti. Zároveň jsme chtěli, aby prostředí vyznělo jako abstraktní zahrada, aby bylo cítit kulturu národa, kterou reprezentuje. Dole, ve spojovací části vízového oddělení, je kovový reliéf, abstraktní stín, který v náznaku jakoby vrhá betonový strop.“
Fotografie: Åke E:son Lindman a Rasmus Norlander
Grafický design a instalace: Matěj Činčera a Jan Kloss
Grafický design a instalace: Matěj Činčera a Jan Kloss
Děkujeme za spolupráci: Åke E:son Lindman, Johannes Norlander, Rasmus Norlander, Nanovo, TON
Citace z internetového zdroje:
Všechny fotky z výstavy: Petr.