Vernisáž 10. Mezinárodní fotografické symposium a výstava – Hranice: Čas
Do 3. 12. 2021 bude v Galerii Nová síň, Voršilská 3, Praha 1, přístupná velmi zajímavá výstava 10. Mezinárodního fotografického symposia – Hranice: Čas.
Ewa Bobrowska (PL), Yikuan Do (CN), Tina Frank (AT), Chris Fraser (USA), Roei Greenberg (IL), Jana Hojstričová (SK), Libuše Jarcovjáková (CZ), Lee Ranaldo (USA), Mark Yashaev (IL)
Kurátor: Jan Van Woensel
Organizátoři: Vojtěch Aubrecht a Štěpán Grygar, ateliér fotografie Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni
Každoroční Mezinárodní fotografické symposium a výstavu organizuje Vojtěch Aubrecht, Štěpán Grygar a kurátor Jan Van Woensel. S oslavou letošního jubilejního 10. ročníku přichází také nový název: Hranice.
Název Hranice nejlépe odráží původní záměr projektu: zviditelňovat a reflektovat formální a koncepční identitu fotografie vytvořením dynamicky se rozvíjejícího kolektivu umělců, fotografů a studentů. Projekt od svého založení v roce 2011 podporuje osobní přístup a vytváří inkluzivní komunitu sdílející odborné znalosti.
Hranice
ČAS
Námět projektu Hranice se každoročně mění. Tématem jeho 10. ročníku je čas. Pro svou nehmatatelnost, všeobecnou závaznost i nemožnost mu uniknout čas inspiroval umělce, filozofy, spisovatele, básníky, hudebníky, filmaře, fyziky, léčitele, duchovní vůdce hlásající svépomoc i cestovní kanceláře. Když řecký filosof Hérakleitos kdysi prohlásil, že „Nevstoupíš dvakrát do téže řeky, protože nebudeš stejným člověkem a nebude to stejná řeka,“ jasně vyjádřil, že příroda, lidé i zkušenosti podléhají neustálému, byť sebepomalejšímu, procesu změny. Poznatek, že všechno plyne a že čas je nevratný, se promítá i v improvizovaném jazzovém proudu vědomí beatnika Jacka Kerouaca, v osm hodin a pět minut trvajícím němém artovém filmu Empire Andyho Warhola či v monumentálním díle La Ribaute Anselma Kiefera, o kterém Sophie Fiennes natočila dokument Over Your Cities Grass Will Grow. Pro trvalá umělecká díla je čas mnohdy niterným leitmotivem i kontextem zároveň. Jak se ale k tomuto tématu má postavit fotografie, médium ze své podstaty ukotvené v čase?