Vernisáž výstavy Libor Beránek: Insecta
Do 28.8.2015 bude v Galerii pod radnicí Prahy 3, Havlíčkovo náměstí 9, Praha 3, přístupná zajímavá výstava kreseb Libora Beránka: Insecta.
Část textu o autorovi k jedné z jeho předchozích výstav v Oblastní Galerii v Liberci v r.2012:
Libor Beránek patří k nenápadným autorům, pro něž nejsou příznačná mohutná gesta, ale přesto si zasluhují naši pozornost díky originalitě a preciznosti, s níž tvoří. Komorní výstava v grafickém kabinetu představí zcela nové práce významného českého typografa, kreslíře, ilustrátora a pedagoga Libora Beránka. Autor se narodil roku 1965 v Praze. Tam také vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kterou roku 1994 zakončil postgraduálním studiem u prof. Jiřího Šalamouna v Ateliéru ilustrace a grafiky. Poprvé na sebe upozornil už během studií, kdy obdržel ocenění Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových a za svoji diplomovou práci dostal Cenu rektora VŠUP. Úspěchy a ocenění se dostavovaly i v dalších letech, kdy uspořádal řadu samostatných výstav a účastnil se mnoha společných. Ceny získával jak za volnou tvorbu, tak především za grafické úpravy knih (nominace v technice „lino“ v soutěži Grafika roku, dvakrát ocenění v soutěži Nejkrásnější kniha roku, stříbrná medaile v soutěži Stiftung Buchkunst, Lipsko aj.). Vysoké škole uměleckoprůmyslové zůstal ještě po dlouhou dobu věrný a působil zde téměř deset let jako asistent prof. Šalamouna. Nyní se věnuje úpravě knih i pedagogické činnosti.
Libor Beránek ve své tvorbě čerpá ze stále živé tradice postmoderní estetiky 80. let. S nesmírnou precizností a pečlivostí kreslí svoje zátiší – krajiny a krajiny – zátiší, z nichž čiší tichý klid. Rozměrem neveliké, ale svým vnitřním nábojem monumentální kresby skrývají svá tajemství. Střetává se v nich intimita s monumentalitou, což vyvolává v divákovi pocity nejistoty. Někdy se kresby zdají být chladně neosobní, někdy naopak hravé.
Pro témata svých prací nemusí chodit daleko. Pohrává si s běžnými detaily, které ho obklopují a které má potřebu výtvarně zpracovat. Beránkova vášeň pro linii, barvu a plochu se plně projevila po roce 2000 v jeho kresbách akrylem a tuší. Kolem roku 2010 vytvořil řadu monochromních kreseb s přírodními i literárními náměty, které mají nejblíže k postmoderním tendencím. Razantní odstín červené křídy na sytě modrém podkladu působí velmi znepokojivě, stejně tak jako střetávání chladných linií kresby s vnitřní melancholií.