Vernisáž výstavy Spolu: Zbyněk Janáček, Andrea Uváčiková, Mira Macík
Do 11.10.2020 bude v Galerii Hollar, Smetanovo nábřeží 6, Praha 1, přístupná velmi zajímavá a krásná výstava Spolu: Zbyněk Janáček, Andrea Uváčiková, Mira Macík.
Výstava je součástí výstavního cyklu Mladá grafika.
Kurátor výstavy: Jakub Frank
Pořádá Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity.
Pořádá Sdružení českých umělců grafiků Hollar ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity.
U grafiky se výrazněji než u jiných uměleckých médií spojuje řemeslnost s tvůrčím přístupem. Profesionálně ovládnuté řemeslo a pochopení technických principů – od vytváření matrice až po přenesení na obrazovou plochu – jsou vstupními podmínkami, které autorovi umožňují volnou tvůrčí práci a rozšiřují hranice, ve kterých se umělcova tvorba pohybuje, nebo se vůbec může pohybovat. Právě prozkoumávání média a objevování jeho limit může vést k jeho posunu a adaptaci na aktuální potřeby a podmínky, a může jej tak neustále zdokonalovat, překračovat jeho hranice a prověřovat jeho tradici. Grafika je totiž příkladným médiem, ve kterém lze technické úkony – tedy proces vzniku obrazu – neustále variovat a aktualizovat. Je to právě tento proces odehrávající se ještě před samotným přenosem na plochu, který zahrnuje desítky a stovky malých a velkých kroků a úkonů, které ovlivňují výsledný obraz.
Moderní grafika prošla přelomovějšími změnami než jakékoliv jiné médium, jako technika je totiž schopna nejpohotověji reagovat na technologický rozvoj a adaptovat se na nové možnosti utváření obrazu. Průmyslové zpracovávání obrazu – potřeba jeho zrychlené a efektivní výroby a multiplikace – si vyžádalo vývoj nových procesů, které následně umožnily umělcům aplikovat nové tvůrčí techniky i ve volné tvorbě. Grafický design a komerční využití grafiky pak ukázali, kam všude až toto médium sahá, a jakou diverzitu technik k vytvoření obrazu využívá. Ať už jde o ozvuky grafiky ve fotografii a pohyblivém obrazu, o využití počítačového zpracování obrazu a digitálních tiskových metod, nebo o její přenos do třetího rozměru, všechna tato technologická řešení grafiku ovlivnila a postupně jako médium aktualizovala. Pro některá z nich se grafika stává už pouze výchozím bodem, od něhož se vzdalují a přestávají grafikou v pravém slova smyslu být, jiná naopak zachovávají principy grafiky jako otisku reálného nebo uměle konstruovaného světa na obrazovou plochu a experimentují v rámci jejích limit.
Cesta k novátorským metodám a přelomovým vynálezům vede kromě zmiňovaného dokonalého obsáhnutí techniky (a to jak teoreticky, tak prakticky) zpravidla také přes smělé myšlenky, utopické představy a sebevědomé experimenty. Přirozené prostředí pro testování a experimentaci s médiem by měla tvůrcům nabízet v první řadě škola. Škola personifikovaná v jedinečných osobnostech profesorů studentům nabízí luxusní prostor otevřených možností, neuzavírá se před utopiemi a smělostí, a naopak je rozvíjí, směřuje a tvaruje. Formu, kterou experiment nabírá, a jeho výsledek určuje právě vztah a komunikace mezi studentem a profesorem. Vnitřní pohon a nutnost neustrnout na místě posouvá mladé tvůrce vpřed jaksi přirozeně, ale je to teprve skutečný a hluboký zájem o médium, který jejich snahy přetváří v silná díla přesahující jejich dosavadní limity a umožňuje jim tak médium neustále aktualizovat a udržovat stále živé. Vzbudit takový zájem ve studentovi už je výsostným úkolem profesora. Tento vztah ilustruje také výstava prof. Zbyňka Janáčka a jeho bývalých studentů Miry Macíka a Andrey Uváčikové. / Jakub Frank, kurátor Muzea umění Olomouc a SEFO
Moderní grafika prošla přelomovějšími změnami než jakékoliv jiné médium, jako technika je totiž schopna nejpohotověji reagovat na technologický rozvoj a adaptovat se na nové možnosti utváření obrazu. Průmyslové zpracovávání obrazu – potřeba jeho zrychlené a efektivní výroby a multiplikace – si vyžádalo vývoj nových procesů, které následně umožnily umělcům aplikovat nové tvůrčí techniky i ve volné tvorbě. Grafický design a komerční využití grafiky pak ukázali, kam všude až toto médium sahá, a jakou diverzitu technik k vytvoření obrazu využívá. Ať už jde o ozvuky grafiky ve fotografii a pohyblivém obrazu, o využití počítačového zpracování obrazu a digitálních tiskových metod, nebo o její přenos do třetího rozměru, všechna tato technologická řešení grafiku ovlivnila a postupně jako médium aktualizovala. Pro některá z nich se grafika stává už pouze výchozím bodem, od něhož se vzdalují a přestávají grafikou v pravém slova smyslu být, jiná naopak zachovávají principy grafiky jako otisku reálného nebo uměle konstruovaného světa na obrazovou plochu a experimentují v rámci jejích limit.
Cesta k novátorským metodám a přelomovým vynálezům vede kromě zmiňovaného dokonalého obsáhnutí techniky (a to jak teoreticky, tak prakticky) zpravidla také přes smělé myšlenky, utopické představy a sebevědomé experimenty. Přirozené prostředí pro testování a experimentaci s médiem by měla tvůrcům nabízet v první řadě škola. Škola personifikovaná v jedinečných osobnostech profesorů studentům nabízí luxusní prostor otevřených možností, neuzavírá se před utopiemi a smělostí, a naopak je rozvíjí, směřuje a tvaruje. Formu, kterou experiment nabírá, a jeho výsledek určuje právě vztah a komunikace mezi studentem a profesorem. Vnitřní pohon a nutnost neustrnout na místě posouvá mladé tvůrce vpřed jaksi přirozeně, ale je to teprve skutečný a hluboký zájem o médium, který jejich snahy přetváří v silná díla přesahující jejich dosavadní limity a umožňuje jim tak médium neustále aktualizovat a udržovat stále živé. Vzbudit takový zájem ve studentovi už je výsostným úkolem profesora. Tento vztah ilustruje také výstava prof. Zbyňka Janáčka a jeho bývalých studentů Miry Macíka a Andrey Uváčikové. / Jakub Frank, kurátor Muzea umění Olomouc a SEFO
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Prof. Zbyněk Janáček (*1957)
Od r. 2016 vede na Fakultě umění Ostravské univerzity ateliér Grafiky na katedře Grafiky a kresby, v r. 2017 jmenován profesorem pro obor Výtvarná umění na Akademii výtvarných umění v Praze, v r. 2014 se stal laureátem Ceny Vladimíra Boudníka.
Člen SČUG Hollar, Umělecké besedy, KK3 a Sdružení Q.
Od r. 2016 vede na Fakultě umění Ostravské univerzity ateliér Grafiky na katedře Grafiky a kresby, v r. 2017 jmenován profesorem pro obor Výtvarná umění na Akademii výtvarných umění v Praze, v r. 2014 se stal laureátem Ceny Vladimíra Boudníka.
Člen SČUG Hollar, Umělecké besedy, KK3 a Sdružení Q.
MgA. Andrea Uváčiková, Ph.D. (*1990)
V letech 2006–2010 vystudovala Strední umeleckou školu v Trenčíne, propagačná grafika, 2010–2015 Fakultu umění Ostravské Univerzity, volná grafika (prof. Zbyněk Janáček), (MgA.), 2015–2019 Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, (Ph.D.).
V letech 2006–2010 vystudovala Strední umeleckou školu v Trenčíne, propagačná grafika, 2010–2015 Fakultu umění Ostravské Univerzity, volná grafika (prof. Zbyněk Janáček), (MgA.), 2015–2019 Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, (Ph.D.).
MgA. Mira Macík (*1993)
Absolvent ateliéru Grafiky Katedry grafiky a kresby Fakulty umění Ostravské univerzity (Bc. studium absolvoval v ateliéru doc. Mgr. Marka Sibinského, Ph.D. v roce 2015. V ateliéru prof. Zbyňka Janáčka obhájil v roce 2017 diplomovou práci s názvem Uvnitř). Zajímá se hlavně o techniku serigrafie a tvoří také koláže.
Absolvent ateliéru Grafiky Katedry grafiky a kresby Fakulty umění Ostravské univerzity (Bc. studium absolvoval v ateliéru doc. Mgr. Marka Sibinského, Ph.D. v roce 2015. V ateliéru prof. Zbyňka Janáčka obhájil v roce 2017 diplomovou práci s názvem Uvnitř). Zajímá se hlavně o techniku serigrafie a tvoří také koláže.
………
Všechny ukázky z výstavy: Petr