Galavernisáž výstavy Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher: textil a móda
Do 15.9.2019 bude v Uměleckoprůmyslovém museu, 17.listopadu 2, Praha 1, přístupná krásná, zajímavá a rozsáhlá výstava Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher: textil a móda.
Osobní i profesní příběh Ziky a Lídy Ascherových započal na prahu druhé světové války v Praze a úspěšně se rozvíjel v Londýně a Paříži, kde Ascherovi spolupracovali s nejvýznamnějšími umělci a kde z jejich tištěných látek vytvářely své modely nejslavnější módní domy.
Československo bylo před druhou světovou válkou zemí s vysoce rozvinutou textilní výrobou a rozsáhlou obchodní sítí. Součástí tohoto dění byly také obchody hedvábnými látkami Zikmunda a Jindřicha Ascherových, které se nacházely nedaleko Václavského náměstí. K nejmladší generaci rodiny Ascherů patřil Zika (Zikmund, nar. 1910), který společně se svým bratrem Josefem otevřel v roce 1933 v centru Prahy také obchod s textilním zbožím. Brzy patřil k těm nejvyhledávanějším. Zika Ascher byl současně velmi úspěšným sportovcem, vynikajícím sjezdovým lyžařem. Reprezentoval Československo na mnoha zahraničních závodech, v roce 1938 se stal vítězem Velké ceny Československa. Pro svoji rychlou a nebezpečnou jízdu na lyžích byl v tisku nazýván „Šílený hedvábník“.
V únoru 1939 se Zika oženil s Lídou (Ludmilou) Tydlitátovou (nar. 1913), okouzlující dívkou ze zámožné pražské rodiny. Těsně před obsazením Československa nacistickými vojsky v březnu 1939 se jim podařilo odjet na svatební cestu do Norska a zpět do Prahy se již nevrátili. Jejich novým domovem se stal Londýn. Zika narukoval do armády, ale zároveň už v roce 1942 založil společně s Lídou firmu na potisk látek určených na výrobu dámských oděvů. Firma byla od samého počátku velmi úspěšná, především díky vysoké kvalitě výtvarných návrhů a jejich provedení na tkaninách.
Již během války a bezprostředně po jejím skončení realizoval Zika Ascher odvážnou myšlenku: Oslovil přední umělce své doby, například Henriho Matisse, Henryho Moora, Andrého Deraina, Cecila Beatona, Alexandera Caldera a mnoho dalších, a požádal je o návrhy, podle nichž chtěl realizovat luxusní hedvábné šátky a také oděvní látky. Většina z oslovených umělců se spoluprací souhlasila. Vznikla kolekce zhruba třiceti hedvábných šátků, tzv. Ascher Squares, které se brzy staly světovým bestsellerem a pomohly odstartovat Ascherovu hvězdnou kariéru. Squares byly vystaveny v krátké době téměř na všech kontinentech. Na sklonku roku 1947 hostil výstavu i pražský Mánes, kde Ascherovy šátky doplnil tištěný textil podle návrhů českých výtvarníků. Výstava se konala v samý předvečer únorových událostí.
Manželé Ascherovi pokračovali ve spolupráci se světovými umělci ještě řadu let. Navazovali s nimi blízké obchodní i osobní vztahy, doložené bohatou korespondencí. Zika přitahoval umělce a módní návrháře svou výjimečnou schopností dokonale přenést kresebné návrhy na textilní materiál. Firma Ascher měla široké zaměření – jejich hedvábné a bavlněné tištěné látky i různé typy vlněných tkanin se staly světovým fenoménem. Zika byl zároveň významným inovátorem textilních materiálů. Jeho revoluční přístup se stal legendou a symbolem propojení designu a volného umění. Látky firmy Ascher se těšily obrovské popularitě od čtyřicátých až do osmdesátých let 20. století. Často se objevovaly v časopisech jako například Vogue a Harper’s Bazaar. Lze konstatovat, že neexistoval žádný významný módní časopis, který by neprezentoval Ascherovu produkci. Z látek firmy Ascher vytvářely oděvní kolekce nejslavnější módní domy francouzské, italské i britské – Dior, Balenciaga, Lanvin, Cardin, Y. S. Laurent, Fabiani, Paterson, Quant nebo David Sassoon.
Lída Ascher zemřela v Londýně roce 1983, Zika o devět let později. Řadí se k nejvýznamnějším Čechům, jejichž práce se stala světovým pojmem, doma však byli naprosto zapomenuti.
Autorem architektonického a výtvarného řešení výstavy je umělec a vysokoškolský pedagog Pavel Mrkus, který se zabývá audiovizuálními velkoformátovými instalacemi.
Většina exponátů je zapůjčena z archivu rodiny Ascherových z USA (Ascher Family Archive). Oděvy poskytly Manchester Art Gallery, Victoria & Albert Museum v Londýně a Musée Matisse v Le Cateau Cambrésis ve Francii.
K výstavě vydává UPM společně s nakladatelstvím Slovart reprezentativní publikaci v české a anglické verzi.
Česká televize připravuje o životním příběhu manželů Ascherových dokumentární film, který bude mít premiéru v září t. r.
Součástí projektu je spolupráce s Ateliérem módní tvorby Pavla Ivančice z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, jehož studenti vytvořili své modely z původních látek firmy Ascher.
„Zika Ascher vynikal talentem ve sportu i podnikání. Výstava dokumentující jeho vliv na módu v Británii a práce studentů ateliéru Pavla Ivančice jsou příklady pestrých a vitálních anglo-českých vztahů,” uvedl britský velvyslanec Nick Archer. Britské velvyslanectví letos připomíná sto let od svého otevření v pražském Thunovském paláci a podpora výstavy je součástí programu kulturních aktivit #STOLET.
Autorka koncepce a kurátorka výstavy: Konstantina Hlaváčková
Architektonické a výtvarné řešení, videa: Pavel Mrkus
Grafický design: Štěpán Malovec a Kristina Ambrozová